خیز طلا برای فتح مرز ۱۳۰۰

دنیای اقتصاد : درحالی‌که انتشار آمارهای مثبت اشتغال آمریکا در ماه دسامبر موجب کاهش ۹ دلاری قیمت هر اونس طلا در پایان مبادلات روز جمعه شد ولی اکثر شرکت‌کنندگان در نظرسنجی هفتگی کیتکو بر مواضع افزایشی خود باقی‌مانده‌اند که قیمت طلا در روزهای آینده رشد خواهد کرد. بر اساس این گزارش انتشار آمارهای مثبت اشتغال آمریکا معمولا به نفع ارزش دلار و به ضرر قیمت طلا است؛ با این حال چشم‌انداز کوتاه‌مدت اونس همچنان صعودی لحاظ شده است.
در نظرسنجی این هفته ۲۰ تحلیلگر وال‌استریت شرکت کرده‌اند که ۱۱ نفر، معادل ۵۵ درصد پیش‌بینی کردند قیمت طلا با افزایش روبه‌رو می‌شود. برخلاف این عده، ۶ کارشناس، معادل ۳۰ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند و ۳ نفر دیگر، معادل ۱۵ درصد اعلام کردند قیمت طلا تغییری نخواهد داشت. در نظرسنجی آنلاین از خرده‌فروشان نیز ۷۰۶ نفر از فعالان و سرمایه‌گذاران بین‌المللی شرکت کردند که ۵۴۴ معامله‌گر، معادل ۷۷ درصد پیش‌بینی کردند قیمت طلا در هفته جاری افزایش خواهد یافت. برخلاف خوش‌بینان به طلا، ۱۰۱ خرده‌فروش، معادل ۱۴ درصد اعلام کردند قیمت طلا با کاهش روبه‌رو می‌شود و ۶۱ نفر دیگر، معادل ۹ درصد گفتند قیمت طلا تغییری نمی‌کند. این نخستین نظرسنجی کیتکو در سال ۲۰۱۹ میلادی است که همزمان با انتشار آمارهای اشتغال آمریکا اعلام شده است. قیمت طلا همچنان به مسیر خود برای شکستن سطح مقاومتی ۱۳۰۰ دلاری ادامه می‌دهد. نگرانی‌های مربوط به تبعات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، کاهش رشد اقتصادی جهان و سیاست‌های پولی فدرال‌رزرو آمریکا می‌تواند به نفع تقاضای طلا در ماه‌های آینده باشد.

  طلا در انتظار نتیجه مذاکرات
بازار طلا منتظر روشن شدن وضعیت اختلافات تجاری بین چین و آمریکا است. روسای‌جمهوری دو کشور توافق کرده‌اند تا مدت ۹۰ روز از اعمال تعرفه‌های جدید تجاری علیه یکدیگر خودداری و در این فرصت برای دستیابی به یک توافق تجاری جدید تلاش کنند. تعطیلی دولت آمریکا نیز طی روزهای اخیر تاثیر مثبتی بر قیمت جهانی طلا داشته است. به نظر می‌رسد انتشار آمارهای مهم اقتصادی آمریکا، منطقه یورو و چین در روزهای آینده می‌تواند تاثیر مهمی بر قیمت طلا داشته باشد.

  رشد ۴/ ۰ درصدی نرخ دستمزدها
براساس آمار منتشرشده از سوی وزارت کار آمریکا، اقتصاد این کشور طی ماه دسامبر ۳۱۲ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرد. با این حال، نرخ بیکاری با ۲ / ۰درصد افزایش به ۹/ ۳ درصد افزایش یافت. بر اساس این گزارش اقتصاددانان پیش‌بینی کرده بودند که اقتصاد آمریکا در این مدت ۱۸۲ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کند. افزایش تعداد نیروی کار در اقتصاد آمریکا همزمان با رشد نرخ مشارکت به بالای ۶۳ درصد و افزایش نرخ رشد دستمزدهای ساعتی به میزان ۴/ ۰ درصد عوامل اصلی رشد نرخ بیکاری نسبت به نوامبر به‌شمار می‌رود. رشد اشتغال می‌تواند برخی از نگرانی‌ها درباره اوضاع اقتصادی آمریکا را کاهش دهد. سرمایه‌گذاران به‌شدت نگران وضعیت اقتصادی آمریکا در ماه‌های آینده هستند آن‌هم در شرایطی که بازار سهام ظرف ماه دسامبر بدترین عملکرد در ۱۰ سال اخیر را ثبت کرده است. میانگین اشتغال‌زایی در آمریکا در طول سال ۲۰۱۸ میلادی به ۲۲۰ هزار فرصت شغلی در ماه رسیده است. در مقایسه با سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ میلادی که رقم ماهانه حداکثر ۱۸۲ هزار فرصت شغلی بود این بهترین عملکرد اقتصاد آمریکا در زمینه اشتغال‌زایی از سال ۲۰۱۵ میلادی به‌شمار می‌رود.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید