فرار موقت وال‌استریت از سقوط

دنیای اقتصاد : وال‌استریت با رشد ۵ درصدی خود در روز چهارشنبه بیشترین بازدهی ماهانه شاخص میانگین را به ثبت رساند که در این دهه بی‌سابقه بود. این شاخص افزایش بیش از ۱۰۰۰ واحدی را برای نخستین بار در تاریخ بازار سهام آمریکا به کارنامه خود افزود. رکورد جدیدی که در طول تاریخ بازار سهام آمریکا بی‌سابقه محسوب می‌شود، تنها به این شاخص محدود نبود. داوجونز با رشد نزدیک به ۵ درصدی خود ظرف یک روز، همگام با شاخص‌های
فرار موقت وال‌استریت از سقوط
S&P ۵۰۰ و نزدک کامپوزیت که در همین حدود رشد کردند، پربازده‌ترین روز از ماه مارس سال ۲۰۰۹ میلادی را تجربه کردند. نوسانات شدید منجر به پناه‌‌گیری سرمایه‌گذاران در بازار طلا و ین ژاپن شد. اونس طلا دیروز از محدوده ۱۲۸۰ دلاری نیز عبور کرد و رشد ماهانه خود را به حدود ۵/ ۴ درصد رساند که از ژانویه سال ۲۰۱۷ میلادی تکرار نشده بود. ین ژاپن نیز بیش از ۷/ ۲ درصد ظرف همین ماه نسبت به دلار آمریکا تقویت شده است که پیش از این در ژانویه سال‌جاری رخ داده بود. نرخ برابری ین به دلار روز گذشته از سطح حساس ۱۱۰ نیز یک قدم پایین‌تر به ثبت رسید.

سلطه نوسان بر وال‌استریت
به‌رغم صعود قابل‌توجه وال‌استریت، این روند صعودی پس از ۴ روز افت شدید رخ داد و نمی‌تواند فرضیه خروج وال‌استریت از بازار خرسی (کاهشی) را به واقعیت بدل کند. درواقع، احتمال افت شاخص‌ها در هفته‌های آتی وجود خواهد داشت. دامنه نوسانات وال‌استریت در ماه دسامبر (ماه پایانی سال ۲۰۱۸)، به شدت افزایش یافته است. هفته قبل از ژانویه نیز طبق معمول به افزایش نوسانات بازارها کمک کرده است. رشد ۵ درصدی وال‌استریت همزمان با وضعیت قرمز شاخص نوسان‌سنج VIX رخ داده بود. شاخص نوسان‌سنج تا عصر دیروز از حول مرکز ۳۰ واحدی پایین نیامد. نوسان بالایی که از این شاخص در اعداد بالاتر از ۳۰ مشخص شده، نشان می‌دهد که وال‌استریت هنوز هم در محدوده پرریسک معاملات قرار دارد. در‌صورتی‌که نوسانات ثانیه‌ای تداوم داشته باشد؛ امروز افت نسبی وال‌استریت محتمل‌تر خواهد شد. رشد روزانه شاخص‌ها از مارس ۲۰۰۹ میلادی بی‌سابقه است، اما وضعیت روزهای ملتهب دسامبر ۲۰۱۸ میلادی با یک دهه قبل کاملا متفاوت است. رشد مارس ۲۰۰۹ در دوره‌ای رخ داد که تلاش همگانی برای احیای بازارهای مالی به‌عنوان محور اقتصاد ایالات‌متحده نیروی محرکه رشد بالای روزهای افزایشی ماه مارس بود؛ اما تک‌برگ برنده انتهای پاییز وال‌استریت تنها تلاشی برای باقی‌ماندن در بازار «گاوی» (افزایش) است. همچنین بیانیه‌های رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده نیز فرضیه بازار خرسی را رد می‌کند که نشان می‌دهد، کاخ سفید برای عدم ورود وال‌استریت به محدوده منفی که ممکن است ماه‌ها ادامه یابد، تلاش خواهد کرد.

پناهگاه سرمایه‌گذاران: ذخایر امن
نوسان شدیدی که در بازار نفت نیز مشهود بود، علاوه‌بر اثر سال نو میلادی به تنش‌های موجود میان دونالد ترامپ با جرومی پاول، رئیس فدرال رزرو و استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری نیز مربوط می‌شود. سیاست‌های پولی‌مالی آمریکا با مخالفت ترامپ مواجه شده و چاره‌ای جز هراس نسبت به آینده برای سرمایه‌گذاران باقی نمی‌گذارد. این هراس را می‌توان با رصد بازار ذخایر امن به وضوح لمس کرد. افزایش مجدد قیمت طلا و تقویت ین در برابر دلار آمریکا تاییدی بر بروز این وضعیت در بازارهای جهانی هستند. اونس طلا دیروز از محدوده ۱۲۸۰ دلاری نیز عبور موقتی داشت و رشد ماهانه خود را به حدود ۵/ ۴ درصد رساند که از ژانویه سال ۲۰۱۷ میلادی تکرار نشده بود. ین ژاپن نیز بیش از ۷/ ۲ درصد ظرف همین ماه نسبت به دلار آمریکا تقویت شده است که پیش از این در ژانویه سال‌جاری رخ داده بود.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید