عقبگرد ۴/ ۰ درصدی شاخص سهام

همایون دارابی
دنیای اقتصاد : بورس اوراق بهادار تهران پس از چند روز تعادل نسبی دیروز مجددا تن به کاهش سه رقمی شاخص کل داد. در بازار دیروز شاخص کل به میزان ۶۸۱واحد (معادل ۴/ ۰ درصد) افت کرد و به رقم ۱۶۶هزار و ۲۳۵واحد رسید. بازار دیروز، اما بازاری نیمه‌تمام در فرابورس بود. پس از عرضه صف خرید نماد تازه‌وارد مادیران و حجم زیاد سهامداران این نماد باعث بروز مشکل در هسته معاملات فرابورس شد که این مساله تا پایان بازار دیروز حل نشد و فرابورس ایران با حجم معاملات ناچیز ۲۲میلیارد تومان به‌کار خود خاتمه داد. از این‌رو بازار دیروز به‌طور کامل بیان‌کننده تحولات درون بازار نبود و بخشی از ضعف بازار ناشی از خرابی سیستم معاملات می‌تواند ارزیابی شود. در همین حال تداوم کاهش نرخ دلار در برابر ریال موجب نگرانی بازار در مورد وضعیت شرکت‌های دلاری بازار شد. این در حالی است که قیمت‌ها در بازار جهانی به‌رغم ثبات ظاهری ناپایدار به‌نظر می‌رسد. دیروز وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: وزارت صنعت از خودروسازان برنامه جامعی خواسته است و باید آنها به تعهدات خود برای خودروهای پیش‌فروش شده عمل کنند.
به گزارش «ایرنا» رضا رحمانی روز سه‌شنبه در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه ایجاد اشتغال و تولید در جمع خبرنگاران افزود: برنامه ما این است که قیمت‌هایی که در بازار تعیین شده را پایین بیاوریم و این مستلزم افزایش تولید است. وی ادامه داد: اکنون تولید دو خودروساز عمده به‌شدت پایین آ‌مده است و از اوایل امسال با افت تولید روبه‌رو‌ شدیم. برنامه ما این است که تولید را افزایش دهیم زیرا قیمت ارتباط مستقیم با تولید دارد؛ اگر طبق برنامه بتوانیم تولید را افزایش دهیم، عرضه زیاد خواهد شد که اگر تقاضا را پاسخگو باشد، قیمت پایین خواهد آمد.  در گروه شرکت‌های واسطه‌گری مالی، شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی پیشنهاد افزایش سرمایه ۵ هزار میلیارد ریالی، معادل ۴۰ درصد را به مجمع عمومی فوق‌العاده داد. شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی اعلام کرده است برنامه افزایش سرمایه از مبلغ ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به ۱۷ هزار و ۵۰۰‌میلیارد‌ریال دارد.

بر‌اساس این گزارش، افزایش سرمایه «وخارزم» از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی، سایر اندوخته‌ها به منظور اصلاح ساختار مالی، جبران مخارج انجام شده بابت مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر که در تاریخ ۱۹ آذر ۹۷ به تصویب هیات‌مدیره رسیده و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شده، خواهد بود. بدیهی است انجام افزایش سرمایه یاد شده منوط به موافقت سازمان بورس و اوراق بهادار و تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده است و در این‌خصوص اطلاع‌رسانی خواهد شد.در گروه شرکت‌های لاستیکی، سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران با بیان اینکه قیمت لاستیک رادیال ۲۰ درصد وتایرهای نخی ۳۲ درصد افزایش پیدا کرد، گفت: اعمال قیمت‌های جدید باعث شده تا فروش حواله‌ای لاستیک توقف کوتاهی داشته باشد.مصطفی تنها در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه اعمال قیمت‌های جدید باعث شده تا فروش حواله‌ای لاستیک توقف کوتاهی داشته باشد، افزود: در چند روز آینده ابلاغیه قیمت‌های جدید به شرکت‌ها ارسال و فروش مجدد لاستیک انجام خواهد شد.وی تصریح کرد: با اعمال قیمت‌های جدید عرضه لاستیک از سوی کارخانه‌ها‌ با سرعت بیشتری همراه و این موضوع خود باعث کاهش قیمت لاستیک در بازار می‌شود.

در گروه فلزی، مدیرعامل ذوب آهن درباره تصمیم «شستا» برای واگذاری سهام ذوب‌آهن گفت: با توجه به افزایش نرخ دلار، بهبود سهم این شرکت در صادرات و بهبود ارزش سهام آن در بورس کالا به نظر نمی‌رسد «شستا» تمایلی به واگذاری سهام داشته باشد، درهرصورت تصمیم‌گیری درباره این موضوع به عهده آنهاست. درباره این موضوع بحث جدی انجام نشده چون به تازگی مجمع سالانه «ذوب» برگزار شده است. منصور یزدی‌زاده با تاکید بر اینکه ۴۰ میلیون نفر سهامدار شرکت ذوب‌آهن هستند، افزود: در حال حاضر ۵۵ درصد سهام شرکت ذوب‌آهن متعلق به شستا است و این شرکت نیز جزو دارایی‌های شرکت تامین اجتماعی است. ازاین‌رو بر مبنای آن می‌توان استدلال کرد ۴۰ میلیون نفر که جزو تامین اجتماعی هستند، سهامدار ذوب‌آهن محسوب می‌شوند. در گروه سیمانی، سیمان ایلام مجوز افزایش سرمایه ۱۷۲ درصدی از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها را دریافت کرد. به این ترتیب، «سیلام» می‌تواند سرمایه ۲/ ۴۱ میلیارد تومانی خود را از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها با ۹/ ۷۰ میلیارد تومان افزایش به ۱/ ۱۲۱ میلیارد تومان برساند تا قادر به اصلاح ساختار مالی و خروج از شمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت شود. سیمان ایلام علت ثبت رکورد جدید تعدیل منفی را ناشی از عدم فروش زمین ۵ میلیارد تومانی در ایلام، رکود بازار فروش و افزایش تعرفه گمرکی در صادرات محصولات به عراق و مشکلات متعدد به‌ویژه حمل و نقل، تناژ و مبلغ فروش اعلام کرده بود. در گروه غذایی، چند شرکت لبنی در شفاف‌سازی از دریافت اجازه افزایش قیمت خبر دادند. پگاه گلستان دیروز اعلام کرد با توجه به افزایش قیمت شیر خام و سایر هزینه‌های تولیدی و بر اساس مصوبه کارگروه تنظیم بازار و ابلاغیه شماره ۹۷/ ۱۱۲۵۰ مورخ ۱۸ آذر ۹۷، انجمن صنایع لبنی ایران میانگین قیمت محصولات تولیدی این شرکت ۱۱ درصد افزایش یافته است. لازم به توضیح است تغییر قیمت محصولات پودری تابع عرضه و تقاضاست.

در گروه غذایی همچنین قند اصفهان اعلام کرد با عنایت به درخواست شهرداری اصفهان از این شرکت جهت واگذاری ۱۶۹ هزار و ۷۰۰ متر از زمین‌های (عمدتا کاربری کشاورزی) واقع در محل احداث پل غیرهمسطح مسیر رینگ چهارم اصفهان و باتوجه به مذاکرات اولیه صورت گرفته مقرر شده است پیشنهاد شهرداری بابت ملک یا املاک معوض، مورد ارزیابی و سپس نسبت به معاوضه آن تصمیم‌گیری لازم صورت پذیرد.  

در گروه معدنی اعلام شد، بازارگردانی سهام شرکت سنگ آهن گهر زمین در نماد معاملاتی «کگهر» از روز شنبه مورخ ۲۴ آذر ۹۷ با محدودیت دامنه نوسان روزانه قیمت تا سقف ۱۰ درصد و با استفاده از روش بازارگردانی مبتنی بر حراج در بازار دوم فرابورس ایران انجام می‌شود. در گروه دارویی نیز چند شرکت از فروش ساختمان خود خبر دادند. داروسازی‌های کاسپین و فارابی از جمله این شرکت‌ها بودند. داروسازی کاسپین اعلام کرد شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین (سهامی عام) در راستای انتقال دفاتر مرکزی به استان‌ها و محل استقرار کارخانه‌ها و نیز چابک و چالاک‌سازی مجموعه‌ها در نظر دارد املاک مازاد شرکت‌های وابسته به خود را از طریق مزایده عمومی به‌فروش برساند از این رو ۶‌دستگاه آپارتمان متعلق به شرکت دارویی کاسپین تامین(سهامی عام) به مزایده گذاشته شد.در مجموع بازار دیروز بازاری منفی بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۳۳۹میلیارد تومان و در فرابورس به دلیل خرابی سیستم معاملات تنها ۲۲میلیارد تومان معامله صورت گرفت.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید