تک نرخی شدن ارز لازمه اقتصاد امروز

قطعاً یکی از اجزای ترکیبی بهبود سیستم اقتصادی سیاست تک نرخی شدن ارز است که در کنار سیاست های پولی و مالی و بهبود ساختار بانکی و مالیاتی کشور می تواند یک اقتصاد بیمار راه نجات دهد.

روزبه شریعتی، مدیر اجرایی و تحلیل گر اقتصاد بیدار با بیان مطلب فوق درباره اهمیت تک نرخی شدن ارز در جهت رونق اقتصادی گفت: از آنجایی که یکی از بهترین روش ها برای قیمت گذاری ارزها و کالاها در دنیا محول کردن این امر به خود بازار است، سیاست تک نرخی شدن ارز بایستی با این هدف پیش برود.

وی با بیان اینکه سیاست تک نرخی شدن ارز قطعاتی از پازل سیستم اقتصادی است، اظهار داشت: تک نرخی شدن ارز طبق گفته  مسئولین به صورت شناور و در یک بازه ی زمانی مشخص انجام می گیرد، بدین صورت واردات برخی کالاهای اساسی خانوار مانند دارو آخرین سطوح حذف ارز دولتی هستند.

این فعال بازار سرمایه با بیان اینکه سیاست شناور می تواند اثر ناگهانی تورمی کشور را کنترل کند، تصریح کرد: با این روش دولت مجبور به پرداخت یارانه به این دسته از صنایع نمی شود یا حداقل بسیار کمتر از گذشته پرداخت می کند.

شریعتی در ادامه افزود: بزرگترین عایدی تک نرخی شدن ارز جلوگیری از فساد مالی ناشی از اختلاف قیمت ارز مبادله ای و بازار آزاد است که به عبارتی می توان گفت برای افرادی که توانایی دریافت ارز مبادله ای را به هر طریقی دارند فرصت آربیتراژی مهیا کرده که به ساده ترین شکل ممکن درآمد کاذب کسب کنند.

وی با بیان اینکه سیاست تک نرخی شدن ارز باید به صورت هدفمند پیش رود و سهم دولت را در اقتصاد کوچک تر کند، گفت: از دیگر عایدی های این اقدام می تواند امکان برنامه ریزی بهینه برای تولید و صنعت باشد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید