آغاز هفته مثبت بازار سهام

بورس تهران نخستین روز کاری هفته را تحت تاثیر تشکیل صف‌های خرید برای نمادهای پالایشگاهی با شرایط مثبتی آغاز کرد. به این ترتیب شاخص کل بورس در معاملات روز شنبه با رشد 159 واحدی (معادل 2/ 0 درصدی) به کار خود پایان داد. در بازار دیروز علاوه بر تشکیل صف‌های خرید برای نمادهای تازه وارد بازار از جمله چدن و های‌وب، بازار شاهد رشد قیمت اکثر نمادها بودیم. اما آنچه بیشتر به چشم می‌آمد تشکیل صف‌های خرید برای نمادهای پالایشگاهی از جمله پالایشگاه تهران و تبریز بود. موضوعی که رشد 159 واحدی شاخص و رسیدن به محدوده 83هزار و 683واحدی را به دنبال داشت. در این شرایط شاخص کل هم‌وزن نیز با افزایش 43 واحدی عدد 17 هزار و 589 واحد را به نمایش گذاشت. این امر بیانگر شرایط مثبت بازار در جریان روز گذشته بود.

 

در گروه پالایشی، دیروز اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت،گاز و پتروشیمی از موافقت استرداد مبالغ پرداختی ۵ درصد عوارض نوسازی و توسعه خطوط لوله انتقال نفت خام و فرآورده‌های نفتی خبر داد. پیرو پیگیری‌های مکرر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی درباره استرداد مبالغ پرداختی 5 درصد عوارض نوسازی و توسعه خطوط لوله انتقال نفت خام و فرآورده‌های نفتی شرکت‌های عضو، به پیوست نامه مورخ 19 شهریور جاری معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت به‌عنوان مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران مبنی بر الزام شرکت‌های پالایشی دولتی و غیردولتی به استرداد مبالغ از بابت این‌گونه عوارض در سال 95 برای آگاهی ارسال و موافقت شد. در همین رابطه ناصر تنگستانی، مدیرمالی پالایشگاه شیراز در گفت‌وگو با بورس پرس درباره این نامه توضیح داد و گفت: از ابتدای سال گذشته قرار بود پالایشگاه‌ها از محل نوسازی و توسعه خطوط لوله انتقال نفت خام و فرآورده‌های نفتی، 5 درصد عوارض دریافت کنند؛ اما این موضوع از همان سال قبل اجرایی نشد. بنابراین نه در سال گذشته و نه در سال جاری، این موضوع در پیش بینی سود پالایشگاه‌ها لحاظ نشد. بنابراین لغو آن مصوبه هم اثری در درآمد‌زایی پالایشگاه‌ها ندارد. تنگستانی در‌مورد اثر احتمالی افزایش قیمت بنزین در سال آینده هم به «بورس‌پرس» گفت: این موضوع احتمالی هم در سود و زیان پالایشگاه‌ها بی‌اثر است، چرا‌که در‌صورت محقق شدن این احتمال، از‌ میزان تخصیص یارانه دولت کاسته خواهد شد.

در گروه تجهیزات مپنا، زمان برگزاری مجمع عادی به‌طور فوق‌العاده را برای انتخاب هیات‌مدیره اعلام کرد. «رمپنا» برای انتخاب اعضای هیات‌مدیره در ساعت 10 روز چهارشنبه 5 مهر در بلوار میرداماد، نبش کوچه کجور، پلاک 231 به این مجمع می‌رود. در گروه ساختمانی، شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان نخستین پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 31 شهریور ماه 97 را حسابرسی شده و با سرمایه سه هزار میلیارد ریال منتشر کرد. شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان، نخستین پیش‌بینی سال مالی 97 را حسابرسی شده مبلغ 86 ریال اعلام کرد که در مقایسه با سال مالی قبل معادل 25 درصد کاهش یافت. این شرکت پیش‌بینی سال مالی 96 را مبلغ 115 ریال اعلام کرده بود.در گروه بیمه‌ای مدیرعامل بیمه دانا درباره ۳ تکلیف مهم مجمع سالانه و مربوط به زمین‌های علی‌آباد تهران، اثر خرید و فروش ارز به نرخ آزاد و ذخایر فنی بیمه مرکزی توضیح داد؛ درحالی نماد بیمه دانا از 17 تیر سال جاری به دلیل تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم بسته است که این شرکت ضمن انتشار اطلاعات و صورت‌های مالی میاندوره‌ای درباره سه تکلیف مهم مجمع 27 تیر سال جاری توضیح داد تا شاید در روزهای آینده آماده بازگشایی نماد شود. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به 194میلیارد تومان و در فرابورس به 115میلیارد تومان رسید.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید