نقشه خوانی در بازار سرمایه

رئیس هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان تهران، آگاهی بخشی به فعالان اقتصادی برای ورود به بازار سرمایه را از اصلی ترین کارکردهای کلینیک پذیرش دانست و ابراز امیدواری کرد که این کلینیک مشوق خوبی برای جذب شرکت های صنعتی در بورس باشد.
مهدی زاهدی اول، به پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) گفت: کلینیک پذیرش حاصل تحقیقاتی است که در بورس تهران انجام شده و در این تحقیقات چالش های شرکت ها برای ورود به بورس احصا و برای رفع این مشکلات و چالش ها برنامه ریزی شده است.
وی در پاسخ به این سوال که کلینیک پذیرش چه اثراتی بر بخش خصوصی دارد، گفت: کلینیک پذیرش می تواند وظیفه آگاهی بخشی به فعالان اقتصادی را برای ارکان بازار سرمایه به همراه داشته باشد و هر شرکتی برای ورود به بازار سرمایه باید با همراهی مشاوران موجود در این زمینه اقدام به تدوین نقشه راه و تکمیل مدارک مورد نیاز کند.
زاهدی اول ادامه داد: این در صورتی است که مالکان و مدیران شرکت ها به صورت کامل از شرایط و امکانات بورس مطلع نیستند و تهیه نقشه اولیه برای توجیه این گروه نیز خود مستلزم صرف زمان و هزینه های زیادی خواهد بود که متاسفانه با مشکلاتی که امروز در صنعت موجود است شاید مالکین و مدیران مجموعه ها حاضر نباشند روی پروژه ای که اطلاعات کافی از آن ندارند برنامه ریزی و هزینه کنند. این اتفاق باعث خواهد شد تا فرآیند پیگیری شرکت ها برای فعالیت در بورس عقیم بماند.
رئیس هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان تهران خاطرنشان کرد:  به عنوان یک فعال اقتصادی بسیار خوشحال هستم که با درایت مدیران بورس توانسته ایم به سامانه ای دست پیدا کنیم تا با راهنمایی بدون هزینه بتوان احساس نیاز به حضور در بورس را در دل فعالین صنعت ایجاد کرد و  امیدواریم کلینیک پذیرش مشوق خوبی برای جذب شرکت ها به ویژه شرکت های صنعتی به بازار سرمایه باشد.  
زاهدی اول در تشریح مزایای کلینیک پذیرش برای صنعت و بازار سرمایه گفت: گسترش و ارتباط بازار سرمایه با صنعت می تواند برای هر دو طرف مفید فایده باشد؛ منفعت های بخش خصوصی و صنعت را دوستان زیادی اشاره کرده اند  اما این منافع برای بازار سرمایه نیز کم نخواهد بود و عمده امتیازی که بازار سرمایه از آن بهرمند می شود گسترش فعالیت آن در حوزه متنوع صنایع موجود و همچنین تعدد شرکت های فعال در بازار خواهد بود.
وی افزود: البته از این مهم نیز نباید غافل بود که این گسترش روز افزون شاید در مقاطعی باعث افزایش ریسک سرمایه گذاران به ویژه سرمایه گذاران خرد شود؛  اما در دراز مدت با مدیریت ریسک بازار سرمایه ، آن را کاهش می دهد .
رئیس هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان تهران همچنین اظهار داشت: در کلینیک پذیرش شرکت هایی که آمادگی لازم را ندارند، به مرور زمان برای ورود به بازار سرمایه و رعایت الزامات آن آماده می شوند و خود را به سطح استاندارد لازم برای ورود به بازار سرمایه می رسانند. دولت نیز از ثمرات کلینیک پذیرش برخوردار خواهد شد. چراکه شرکت هایی که قصد ورود به بازار سرمایه را دارند شفاف تر خواهند شد و این موجب افزایش درآمد مالیاتی دولت می شود.
زاهدی اول در پاسخ به این سوال که  اقدام از طریق کلینیک پذیرش چه تاثیری بر فرآیند پذیرش شرکت ها و همین طور حذف افراد غیرحرفه ای خواهد داشت، گفت: حرکت از طریق کلینیک پذیرش، مسلماً فرآیند پذیرش شرکت ها را افزایش خواهد داد؛ البته درحال حاضر با ساز و کاری که دیده شده است افراد غیر حرفه ای در این زمینه وجود ندارند و طبق دستور العمل های سازمان بورس، تنها کسانی می توانند در حوزه مشاوره پذیرش فعالیت داشته باشند که مجوزهای لازم را از سازمان اخذ کرده باشند.
وی افزود: عدم وجود تعادل و تعامل در عرضه و تقاضای این خدمات باعث شده تا شرکت های علاقه مند نتوانند به طور مناسبی از خدمات مشاوران بهره مند شوند. اما کلینیک پذیرش می تواند این فضا را بشکند و باعث افزایش سطح خدمات کارگزاران و مشاوران موجود همچنین کاهش برخی از هزینه های جانبی موجود در این فرآیند شود.
زاهدی اول همچنین در پاسخ به این سوال که کلینیک پذیرش چه نقشی می تواند در اتصال بازار سرمایه و صنعت ایفا کند، گفت: در حال حاضر این کلینیک می تواند حکم تسهیل کننده فرآیند و ورود شرکت ها را برعهده گرفته و سرعت ورود شرکت ها را به بازار افزایش دهد. البته در آینده با درایت دست اندرکاران این حوزه می توان تعاریف دیگری را نیز برای این کلینیک تعریف و اجرا کرد.
رئیس هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان تهران خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی فضای کسب و کار دچار تغییر شده است؛ به عبارتی هم کسب و کارهای نوین پا به عرصه فعالیت اقتصادی گذاشته اند و هم مدل های نوین کسب و کار در سیستم های قبلی شکل گرفته و به این دلیل شرکت هایی که از نوآوری در تولید و ارائه خدمات برخوردارند، رشد خوبی را تجربه می کنند. این شرکت ها پس از مدتی نیاز به تأمین منابع مالی بلند مدت دارند و بازار سرمایه گزینه مناسبی برای این امر خواهد بود.
زاهدی اول با بیان اینکه در کنار ورود به بورس یا فرابورس، آشنایی با انواع ابزارهای تأمین مالی می تواند نیاز بنگاه ها به منابع مالی را آسان تر برطرف کند، اظهار داشت:  با توجه به سیاست های جدید اقتصادی، نرخ تأمین مالی نیز با کاهش همراه است و این مسئله می تواند مشوقی برای توسعه فعالیت های اقتصادی باشد که نیاز شرکت ها به بازار سرمایه و خدمات آن را افزایش می دهد.
وی تاکید کرد: شرکت هایی که وارد کلینیک پذیرش می شوند،  یا شرایط ورود به بازار سرمایه را احراز می کنند یا در این مسیر با خدمات بازار سرمایه آشناتر می شوند و همه اینها برای فعالان اقتصادی ارزشمند است.
رئیس هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان تهران  در پایان گفتگو با سنا افزود: فعالان همه بخش ها می توانند از کلینیک پذیرش استفاده کنند یا برای تأمین مالی از ابزارهای بازار سرمایه بهره مند شوند و طبیعی است که بورس هم از ورود شرکت هایی که ارزش افزوده خلق می کنند استقبال می کند.
 


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید