طعم«سیب» به کام بورس‌ها نبود

دنیای اقتصاد: ریسک‌گریزی در بازارهای جهان کاهش یافته، اما گوش به‌زنگ‌بودن معامله‌گران ادامه دارد. روزهای دوشنبه و سه‌شنبه، نرسیدن اخبار تازه از کره‌شمالی و آسیب کمتر از انتظار توفان ایرما به آمریکا باعث رشد بازارهای سهام و کاهش خرید سرمایه‌های امن شد. با این همه، سه‌شنبه شب، بازارهای سهام آمریکا در واکنش به اعلام فروش دیرتر از انتظار محصولات تازه «اپل» و بهای بالای «آی‌فون ایکس» و در نتیجه افت سهام اپل از اوج روزانه پایین آمد تا چهارشنبه نیز تحت‌تاثیر همین خبر باشد. بورس‌های آمریکا و در کل بازارهای سهام جهان هم دوشنبه و هم سه‌شنبه قله‌های تازه‌ای را فتح کردند اما فشاری که اواخر وقت سه‌شنبه آغاز شد، چهارشنبه بخشی از توان شاخص‌های بورسی را گرفت، در نتیجه فشار روی طلا کم شد، گرچه طلا تحت‌فشار نبود عوامل تازه حمایتی ماند.

 

سه‌شنبه شب، اپل سه مدل تازه گوشی آی‌فون را به همراه ساعت و دیگر محصولات جدید رونمایی کرد. این گوشی‌ها مورد استقبال علاقه‌مندان قرار گرفت اما تاریخی که برای خرید محصولات جدید اعلام شده، دیرتر از انتظار بود تا بازارهای سهام تحت‌فشار قرار بگیرند. چهارشنبه صبح، بازارهای سهام آسیا تحت‌فشار وضعیت سه‌شنبه شب بورس‌های آمریکا بودند، اما توانستند در ادامه مسیر روز سه‌شنبه خود، اوج 10 ساله تازه‌ای را تجربه کنند. با وجود این، کار برای بازارهای اروپایی دشوارتر بود. بورس‌های قاره‌‌سبز که کمتر تحت‌تاثیر تنش‌های ژئوپلیتیک اخیر و بیشتر متاثر از اخبار فناوری بودند، نتوانستند روز گذشته رشد کنند. اونس طلا که دوشنبه تحت‌تاثیر اوج‌گیری بورس‌ها و جهش اصلاحی شاخص دلار 19 دلار سقوط کرده و به قیمت 1327 دلار رسیده بود، سه‌شنبه نیز تحت‌تاثیر تداوم خیز بورس‌ها تا بهای 1323دلار پایین رفت اما در نهایت تحت حمایت اخبار وابسته به اپل و افزایش خریدها تا قیمت 1331دلار بالا رفت. چهارشنبه نیز تحت‌فشار تزلزل بورس‌ها با همان قیمت روز قبل آغاز شد و بعد با نوسان‌های محدود پی گرفته شد. صبح روز گذشته، شاخص دلار اندکی تضعیف شد و به‌نفع طلا کار کرد تا فلز زرد علاوه‌بر بورس، حامی دیگری نیز داشته باشد و تا 1335 دلار برای هر اونس بالا برود، اما از دست رفتن بخشی از توان فنی اونس، رمق آن را گرفت. بهایی که تا ساعت 8 عصر چهارشنبه برای اونس طلا ثبت شد، 1321دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید، ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی سومین روز کاری هفته رقم خورده باشد.

 

روز آیفون

سه‌شنبه پس از اوج‌گیری بورس‌های آسیایی تا اوج 10 ساله و رشد بورس‌های اروپایی، هر سه شاخص مهم سهام وال‌استریت نیز رکوردی تاریخی را ثبت کردند. شاخص‌های اس‌اندپی500، داوجونز و نزدک هر سه به بالاترین سطح در تاریخ رسیدند. دلیل خیز بورس‌ها، کاهش نگرانی‌ها درباره احتمال جنگ در شبه‌جزیره کره و تاثیر کمتر از انتظار توفان ایرما بود. با این همه، بورس‌های آمریکا تحت‌فشار افت سهام اپل، از اوج روزانه پایین آمدند تا طلا هم از کف روزانه بالا بیاید.

به‌نظر می‌رسد که بازارها فعلا احتمال جنگ را در شبه‌جزیره کره بالا نمی‌دانند و همین نگاه به افزایش ریسک‌پذیری در بازارها انجامیده است. دوشنبه شورای‌امنیت سازمان ملل‌متحد، قطعنامه جدیدی علیه کره‌شمالی تصویب کرد؛ اما این قطعنامه به آن شدتی که آمریکا می‌خواست نبود. همچنین کره‌شمالی با وجود ادامه تهدیدها، لحن کمتر جنگ‌طلبانه‌ای را پی گرفته است. با همه اینها، هر لحظه احتمال مخابره اخبار تازه وجود دارد. شاخص دلار که دوشنبه جهشی اصلاحی تا عدد 87/ 91 را تجربه کرده بود، سه‌شنبه با رشدی بسیار اندک به عدد 88/ 91 واحد رسید. همزمان رشد اندک بهای نفت خام نیز تجربه شد.

 

تقلای طلا

بازارهای سهام آسیا، چهارشنبه را با تزلزل آغاز کردند، اما در نهایت توانستند تحت‌آسایش ژئوپلیتیک تا اوج 10 ساله تازه‌ای رشد کنند. شاخص ام‌اس‌سی‌ای آسیا-پاسیفیک به‌جز ژاپن روز گذشته تا بالاترین سطح از اکتبر 2007 بالا رفت، گرچه بعد اندکی افت کرد. بورس‌های استرالیا هم تا حدی رشد کردند. بورس‌های کره‌جنوبی هم 2/ 0 درصد رشد کردند ولی بورس‌های اروپایی روز خوبی نداشتند. بورس‌های اروپایی تحت‌فشار روند روز قبل و فشار روی سهام تامین‌کنندگان قطعه برای اپل، افت را تجربه کردند. شاخص اروپایی استاکس600 حدود 3/ 0 درصد افت کرد و داکس آلمان که سه‌شنبه به بالاترین سطح در دو ماه گذشته رسیده بود، 1/ 0 درصد عقب نشست. معامله‌گران اولا از تاریخ فروش محصولات تازه اپل یعنی سوم نوامبر ناراضی هستند، ثانیا از اثر قیمت 999دلاری آی‌فون‌ایکس بر تقاضا در بازارهایی چون چین نگرانی دارند. با افت بورس‌ها، اونس به‌رغم فشار فنی روزهای قبل توانست رشد را تجربه کند. با این همه، قیمت نهایی روز چهارشنبه که پوشش آن در این گزارش ممکن نبود، راهنمای بهتری برای روند کوتاه‌مدت است. امروز پنج‌شنبه نیز شاخص بهای مصرف‌کننده آمریکا اعلام خواهد شد که می‌تواند بازارها را متاثر کند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید