چشم‏‏‏‏‌انداز مثبت اقتصاد چین

دنیای اقتصاد - الینا قاسمی : شاخص رسمی مدیران خرید تولیدی چین(PMI) در ماه مه به ۴۹.۵ رسید، درحالی‌که این شاخص در ماه آوریل عدد ۴۹ به‌ثبت رسیده بود. این رقم همچنان پایین‌تر از مرز ۵۰ است که رشد را از رکود جدا می‌کند و نشان می‌دهد؛ به‌رغم پدیدار‌شدن نشانه‌های بهبود در اقتصاد چین، وضعیت اقتصاد این کشور همچنان شکننده است.
چشم‏‏‏‏‌انداز مثبت اقتصاد چین 
PMI معمولا به‌صورت ماهانه منتشر می‌شود و‌عددی بین صفر تا ۱۰۰ است. عدد ۵۰ به‌عنوان مرز بین انقباض و انبساط اقتصادی درنظر گرفته می‌شود؛ شاخص بالای ۵۰ نشان‌دهنده رشد و بهبود شرایط کسب‌وکار است و زیر ۵۰ حاکی از کاهش فعالیت‌های اقتصادی و رکود احتمالی است. تغییرات PMI چین، به‌عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان و موتور محرک رشد جهانی، نه‌‌‌‌‌تنها بر بازارهای داخلی، بلکه بر تجارت بین‌المللی و قیمت کالاها نیز تاثیرگذار است و بررسی آن برای تحلیل و پیش‌بینی وضعیت اقتصاد و تجارت‌جهانی ضروری است.

در ماه‌های اخیر، نوسانات این شاخص تحت‌تاثیر عوامل مختلفی از جمله سیاست‌های اقتصادی دولت چین، تقاضای داخلی و خارجی، اختلالات زنجیره تامین و تنش‌های ژئوپلیتیک قرار گرفته‌است، درحالی‌که دو اقتصاد بزرگ جهان یعنی ایالات‌متحده آمریکا و چین همچنان به‌دنبال راهی برای پایان‌دادن به جنگ تعرفه‌‌‌‌‌ای هستند، تنش‌‌‌‌‌ تجاری بازارهای بین‌المللی ذهن تولیدکنندگان را مشغول‌کرده و فعالان اقتصادی را با عدم‌اطمینان نسبت به آینده مواجه کرده‌است. شاخص رسمی مدیران خرید تولیدی چین در ماه مه به ۴۹.۵ رسید، درحالی‌که در ماه آوریل مقدار این شاخص ۴۹ بود. 

عقبگرد اقتصاد چین از فاز ‌انقباضی
طبق داده‌های رسمی منتشرشده از سوی اداره ملی آمار چین، در ماه مه نشانه‌هایی از بهبود در بخش تولید چین دیده می‌شود؛ به‌‌‌‌‌طوری که تولید شتاب گرفته و انتظارات بازار تقویت شده‌است. این بهبود منعکس‌‌‌‌‌کننده افزایش سرعت تولید و چشم‌‌‌‌‌انداز مثبت‌‌‌‌‌تر کسب‌وکارها است. شاخص فرعی تولید به ۵۰.۷ افزایش‌یافته که ۰.۹واحد بیشتر از ماه قبل است و نشان‌دهنده رشد سریع‌تر در خروجی تولید است. همچنین شاخص سفارش‌های جدید نیز با ۰.۶واحد افزایش، به ۴۹.۸ رسیده‌است. نکته قابل‌‌‌‌‌توجه اینکه شاخص PMI برای شرکت‌های بزرگ‌بار دیگر به ناحیه رشد بازگشته و به ۵۰.۷ رسیده‌است؛ افزایشی معادل ۱.۵واحد نسبت به ماه آوریل که نشان‌دهنده بهبود شرایط برای شرکت‌های بزرگ است.

بخش تولیدات با فناوری پیشرفته نیز برای چهارمین ماه پیاپی به رشد خود ادامه داده و به عدد ۵۰.۹ دست ‌یافته‌است. شاخص‌های فرعی برای بخش تولید تجهیزات و کالاهای مصرفی نیز به‌‌‌‌‌ترتیب به ۵۱.۲ و ۵۰.۲ افزایش‌یافته‌‌‌‌‌اند. انتظارات بازار نیز در این دوره بهبود یافته‌است. شاخص انتظارات مربوط به تولید و فعالیت‌های کسب‌وکار به ۵۲.۵ رسیده که نسبت به ماه گذشته ۰.۴واحد افزایش داشته و نشان می‌دهد شرکت‌های تولیدی همچنان به چشم‌‌‌‌‌انداز رشد در آینده نزدیک امیدوار هستند.

سیاستگذاران چینی از زمان پایان همه‌‌‌‌‌گیری، برای احیای رشد اقتصادی عمدتا بر صادرات تکیه کرده‌اند و تنها از اواخر سال‌گذشته اقدامات جدی‌‌‌‌‌تری را برای تقویت تقاضای داخلی آغاز کرده‌اند. تحلیلگران انتظار دارند پکن طی ماه‌های آینده محرک‌‌‌‌‌های پولی و مالی بیشتری ارائه دهد تا از رشد اقتصادی حمایت‌کرده و از اقتصاد داخلی خود در‌برابر تاثیر تعرفه‌‌‌‌‌ها محافظت کند. اقتصاد چین در سه‌‌‌‌‌ماهه نخست سال ‌با نرخی فراتر از انتظار رشد کرد و دولت همچنان هدف‌گذاری رشد حدود ۵‌درصد را برای امسال حفظ کرده‌است، اما تحلیلگران هشدار می‌دهند تعرفه‌های آمریکا می‌تواند به‌‌‌‌‌طور چشمگیری شتاب رشد اقتصاد این کشور را کاهش دهد. تداوم روند بهبود در شاخص PMI بخش تولید نشان می‌دهد؛ آثار اقدامات سیاستی کلان‌‌‌‌‌اقتصادی که در ماه‌های اخیر شدت گرفته، کم‌‌‌‌‌کم با بهبود انتظارات کسب‌وکار و نشانه‌هایی از احیای فعالیت‌های تولیدی در حال نمایان‌شدن است.

سایه تنش‌های تجاری بر اقتصاد چین
با این وجود چین درگیر یک جنگ تجاری در دو جبهه با ایالات‌متحده و اتحادیه اروپا است؛ وضعیتی که ممکن است روند شکننده احیای اقتصاد صادرات‌‌‌‌‌محور این کشور را از مسیر خارج کند، مگر آنکه پکن بتواند با واشنگتن بر سر تعرفه‌های وضع‌‌‌‌‌شده از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌‌‌‌‌جمهور آمریکا‌ به توافقی پایدار برسد و همچنین با بروکسل در مورد مجموعه‌‌‌‌‌ای از اختلافات به تفاهم دست‌یابد. تصمیم ترامپ برای اعمال تعرفه ۱۴۵‌درصدی به‌‌‌‌‌طور خاص علیه چین، در زمانی بسیار حساس برای این اقتصاد ۱۹‌تریلیون دلاری اتخاذ‌شده‌است؛ اقتصادی که به‌دلیل رشد ضعیف درآمدها و بحران طولانی‌‌‌‌‌مدت در بخش املاک و مسکن، با رکود تورمی دست‌وپنجه نرم می‌کند و این جنگ تجاری وضعیت اقتصاد این کشور را با نااطمینانی مواجه کرده‌است. 

شاخص مدیران خرید(PMI) شاخصی است که از نتایج نظرسنجی ماهانه از مدیران خرید شرکت‌ها گردآوری و خلاصه‌‌‌‌‌سازی می‌شود. این شاخص یکی از شاخص‌های پیشرو است که به‌‌‌‌‌طور گسترده‌ای در سطح بین‌المللی برای رصد روندهای کلان اقتصادی مورد‌استفاده قرار می‌گیرد و نقش مهمی در پیش‌بینی و پایش این روندها ایفا می‌کند. این شاخص تمام جنبه‌های فعالیت‌های شرکت‌ها از جمله خرید، تولید، لجستیک و سایر بخش‌ها را دربر می‌گیرد. شاخص مدیران خرید بخش تولید چین هر ماه تصویری اولیه از فعالیت‌های اقتصادی در بخش تولیدی چین ارائه می‌دهد. این شاخص توسط فدراسیون لجستیک و خرید چین و مرکز اطلاعات لجستیک چین و بر اساس داده‌هایی که اداره ملی آمار چین جمع‌‌‌‌‌آوری می‌کند، تهیه می‌شود.

هر ماه پرسش‌نامه‌‌‌‌‌هایی به بیش از ۷۰۰ شرکت تولیدی در سراسر چین ارسال می‌شود. داده‌های ارائه‌‌‌‌‌شده در این شاخص، بر اساس پاسخ‌‌‌‌‌های این شرکت‌ها درباره فعالیت‌های خرید و وضعیت زنجیره تامین آنها جمع‌‌‌‌‌آوری می‌شود. در هنگام تصمیم‌گیری، باید PMI را در کنار سایر منابع اطلاعاتی اقتصادی درنظر گرفت. اگر عدد اعلام‌‌‌‌‌شده برای PMI بالاتر از حد انتظار باشد، این موضوع برای یوآن چین مثبت و نشان‌دهنده روند صعودی است؛ اما اگر عدد اعلام‌‌‌‌‌شده پایین‌تر از انتظار باشد، اثر منفی و روند نزولی برای یوآن خواهدداشت.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید