تاریخ‌گذاری سیاست‌های انبساطی

کاهش فشار‌های تورمی در مناطق مختلف جهان، اظهارات متعدد سیاستگذاران بانک مرکزی و سایر اقتصاددانان را به همراه داشت. به گفته آنها اکنون زمان شرط‌بندی بر سر میزان و مرتبه سیاست‌های انبساطی در ادامه سال جاری خواهد بود. ادعاهای این افراد، استراتژی‌های پیش‌بینی شده به همراه تبعات تنش‌های ژئوپلیتیک اخیر، روند بازارهای جهانی را نیز تحت تاثیر قرار داده است.


اختلاف نظر مدعیان کاهش نرخ بهره و مخالفان این دیدگاه، پیش از شروع سال ۲۰۲۴ که تورم مطابق برآوردها در بسیاری از نقاط جهان روند نزولی به خود گرفت و به رکود پشت پا زد، آغاز شد. پس از عبور از سال جدید و دستیابی تورم به سطوح قابل قبول، این اختلاف‌نظرها نیز شدت گرفت. روسای بانک مرکزی و سیاستگذاران این نهاد به عملکرد جرمی پاول و کریستین لاگارد به عنوان پیشرو سیاست‌های انبساطی در جهان چشم اندوخته‌اند و برآوردها نیز حول عملکرد این دو مقام سیاسی- اقتصادی می‌چرخد.

مسیر سیاستی آمریکا از دید «ریک رایدر»
ریک رایدر، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری شرکت بلک‌راک (شرکت خدمات مالی چندملیتی آمریکایی) با تاکید بر این موضوع که تعدیل تورم و داده‌های شغلی آمریکا که اکنون در سطح مطلوبی قرار دارد گفت که می‌توان از تغییر جهت سیاست‌های پولی این کشور در ماه‌های آتی سخن به میان آورد. به عقیده او، پاول سیاست‌های پولی انبساطی را تا پایان سال جاری حداقل دو مرتبه و به میزان ۰.۲۵ واحد درصد اتخاذ خواهد کرد. ادعای او مبنی بر این بود که تا زمانی که تورم به طرز شگفت‌آوری به سطوح سابق خود بازنگشته و وزارت کار آمریکا آماری مبنی بر افزایش نرخ بیکاری و کاهش فرصت‌های شغلی جدید ارائه نکرده است، می‌توان به آغاز سیاست‌های پولی انبساطی در ماه‌های آینده امیدوار بود. رایدر در ادامه گفت: «داده‌ها بیان می‌کند که با رفتار سینوسی تورم آمریکا در ماه‌های اخیر، بازدهی خزانه‌داری آمریکا به بالاترین سطح خود در مارس ۲۰۲۴ رسید، اما پس از آن به نوسان پرداخت. به همین دلیل باید گفت که اوراق قرضه با سررسید‌های کوتاه‌مدت در کسب‌و‌کار‌ها سود بیشتری به همراه خواهد داشت.»

 دلیل این امر چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که تردید سیاستگذاران پولی به نوسان در بازارهای جهانی منجر خواهد شد و در نتیجه بر بازدهی خزانه‌داری اثر خواهد گذاشت. به این ترتیب که ابهام در عملکرد پاول موجب اظهارات متفاوتی مبنی بر عقب‌نشینی او از تغییر سیاست‌ها شد. در ادامه بازدهی خزانه‌داری متکی بر این سیگنال‌ها و امید به حفظ بهره در سطوح سابق خود (۵.۲۵ تا ۵.۵ درصدی) به یکه‌تازی پرداخت. البته این روند ادامه‌دار نبود و با سخنرانی برخی از صاحب‌نظران از جمله روسای برخی از بانک‌های مرکزی در ایالات‌متحده، ریک رایدر و دیگر اقتصاددانان این روند تغییر کرد. البته دوراهی‌ها بر سر روند سیاستی، مختص به آمریکا نبوده و باید دیدگاه سیاستگذاران پولی اروپا را نیز مورد بررسی قرار داد.

بانک مرکزی اروپا تنش‌ها را نادیده می‌گیرد
رئیس بانک مرکزی فرانسه در سخنرانی اخیر خود تاکید کرد تنش‌های ژئوپلیتیک اخیر بر روند تورمی اروپا اثر‌گذار نبوده که این موضوع را می‌توان در تداوم روند کاهش نرخ تورم مشاهده کرد. قابل ذکر است با فرض اثر‌پذیری شاخص قیمت مصرف‌کننده از درگیری‌ها، سیاست‌های پولی در ماه‌های آتی باید مورد بازبینی قرار گیرد، اما در حال حاضر صاحب‌نظران بانک مرکزی اروپا عزم خود را جهت کاهش نرخ بهره در ماه ژوئن جزم کرده‌اند. بی‌شک این دیدگاه مخالفانی نیز خواهد داشت که چهره آنها موعد اجرای این سیاست‌ها آشکار خواهد شد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید