بورس در راه تصرف تاج‌‌‌‌وتخت؟

دنیای‌اقتصاد- عاطفه چوپان : رشد خزنده نرخ دلار در سامانه نیما آغاز شده و با وجود انتقاداتی که روز گذشته در صحن علنی مجلس توسط رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به فرزین شد، افزایش رسمی این نرخ نزدیک‌تر از همیشه به‌نظر می‌رسد. تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند با افزایش نرخ دلار نیما، روند بازار سهام تا انتهای سال ‌صعودی خواهد بود.بورس که بعد از فروکش‌کردن ریسک‌های سیاسی روند روبه‌رشدی دارد و اردیبهشت سبزی را می‌گذراند در سومین روز معاملاتی دومین ماه سال ‌نیز صعودی بود. در روزی که لیدرهای بازار در حال استراحت بودند تقاضا برای سهام کوچک بهتر بود، به‌طوری‌که در بازار روز گذشته شاهد ورود ۷۹‌میلیارد‌تومان نقدینگی حقیقی به نمادهایی با ارزش بازار کمتر از ۴۰‌هزار ‌میلیارد‌تومان و خروج ۲۴‌میلیارد‌تومان از نمادهای با ارزش بازار بیش از ۴۰‌هزار‌ میلیارد‌تومان بودیم. از طرفی با تصویب یک فوریت طرح اصلاح بند‌مالیاتی بودجه ‌به‌نظر می‌رسد تمامی احتمالات مثبت برای بورس ۱۴۰۳ در جریان باشد.

علیرضا تاجبر، تحلیلگر بازار سرمایه گفت: بعد از اتفاقات سیاسی شاهد تغییر کامل شرایط بازار بودیم و یک جو صعودی بر بورس حاکم شد، اما روز گذشته و روز قبل‌تر از آن شاهد عرضه‌های گسترده‌ای بودیم که مقداری ترس را به بازار تزریق کرد اما بازار سرمایه پارامترهای اقتصادی و بنیادی خوبی از جمله افزایش نرخ ارز و افزایش نرخ فروش دارد ولی سرمایه‌گذاران باید مطمئن شوند که دیدگاه دولت نسبت به بازار مثبت است، موضوعی که در سال‌های اخیر آن را ندیده‌اند.وی ادامه‌داد: به‌نظر می‌رسد در حال‌حاضر بزرگ‌ترین محرک بازار بحث نرخ نیما است. اینکه این نرخ چقدر افزایش پیدا می‌کند در روند بازار اثرگذار است. علاوه‌بر آن تعیین‌تکلیف ریسک‌های تحمیل‌شده مانند ریسک مالیات اخیر و ریسک قیمت‌گذاری دستوری و تامین مالی دولت از بازار سرمایه نیز بسیار برای بورس مهم است و چنانچه این سه ریسک حل شود، در کنار افزایش نرخ ارزی که انتظار می‌رود رخ دهد، تداوم روند صعودی تا پایان سال ‌را در بازار ایجاد می‌کند.

تاجبر ادامه داد: در حال‌حاضر اختلاف نرخ دلار نیما و نرخ دلار در بازار آزاد به حدی است که واقعا در حق تولیدکننده و صادرکننده اجحاف می‌شود. سیاست بانک‌مرکزی به‌جای اینکه از تولید و صادرات حمایت کند از واردکننده‌ها حمایت می‌کند، بنابراین به‌نظر من این روال به طول نمی‌انجامد و بانک‌مرکزی یا به آرامی و یا در یک وعده نرخ نیما را اصلاح خواهد کرد.این تحلیلگر افزود: از طرف دیگر خیلی از عرضه‌کنندگان در بورس‌کالا در عرضه‌های یک ماه اخیر خود به نرخ بازار آزاد نزدیک شده‌اند و این هم سیگنال مثبتی برای بازار است، بنابراین پیش‌بینی من این است که نرخ نیما به‌زودی تغییر کند و بانک‌مرکزی به این موضوع ‌تن دهد. شاخص بورس همواره همبستگی زیادی با دلار داشته و امسال هم دوباره می‌توانیم شاهد این همبستگی  باشیم.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید