بورس از لنز ارزش معاملات

دنیای اقتصاد-علی عبدالمحمدی : معاملات روز گذشته بورس تهران با سبزپوشی محدود نماگرهای تالار شیشه‌ای دنبال شد، اما ردیابی جریان معاملات به‌وضوح گواهی بر کاسته‌‌‌‌‌شدن از عطش خریداران در جریان معاملات بود. در آغازین دقایق معاملات، فشار عرضه موجبات افت شاخص‌کل را فراهم کرد، اما با حمایت‌هایی که از سهام شاخص‌‌‌‌‌ساز بازار صورت‌گرفت، شاخص با صعود ۰.۱۷ واحد‌درصدی همراه شد و نهایتا در سطح ۲‌میلیون و ۳۱۶‌هزار‌واحدی کار خود را به اتمام رساند.


موضوع قابل‌توجه در جریان معاملات روز گذشته، عملکرد بهتر نمادهای کوچک نسبت به سهام شاخص‌‌‌‌‌ساز بازار بود که خود را در قالب رشد بیشتر شاخص هموزن نسبت به شاخص‌کل منعکس کرد. در جریان دادوستدهای روز دوشنبه، شاخص هموزن ۰.۵۷‌درصد رشد قیمتی را تجربه کرد. شاخص‌کل فرابورس نیز معاملات روز گذشته را با رشد ۰.۱۶‌درصدی به پایان رساند.

بررسی ارزش معاملات خرد
بعد از رشدی که در روز گذشته در تالار شیشه‌ای تجربه شد، نگاه‌های متفاوتی نسبت به آینده بازار وجود داشت. گروهی اذعان کردند که با توجه به زدوده‌‌‌‌‌شدن سایه ریسک‌ها از پیرامون بازار، روند جدیدی در بازار شکل ‌گرفته‌است و می‌توان به آینده بورس خوشبین بود، اما در سمت مقابل، گروهی معتقد بودند که بازار همچنان با ابهامات متعددی مواجه است و برای آنکه روند فعلی تداوم پیدا کند، بازار نیازمند تزریق اخبار مثبت در زمینه‌‌‌‌‌های مختلف است. با بررسی فاکتورهای مختلفی که در تابلوی معاملات بازار سهام وجود دارد، می‌توان وضعیت روزهای آتی بازار را پیش‌بینی کرد.

یکی از این فاکتورها ارزش معاملات خرد بازار است که بررسی روند آن، درباره وضعیت کلی بازار در شرایط فعلی و روزهای آتی نکات قابل‌توجهی ارائه می‌کند. وقتی ارزش معاملات در سطوح بالایی تثبیت شود، می‌توان گفت که برای سهام عرضه‌‌‌‌‌شده از سوی فروشندگان، همچنان خریدار وجود دارد، یعنی هنوز عده‌ای در کلیت بازار وجود دارند که اعتقاد دارند بازار ارتفاعات بالاتر را خواهد دید و به همین‌خاطر در قیمت‌های کنونی اقدام به خرید سهام می‌کنند، اما اگر خریداری در مقابل سهام عرضه‌شده از سوی فروشندگان وجود نداشته‌باشد، فروشندگان قیمت پیشنهادی فروش خود را کاهش می‌دهند و این موضوع منجر به افت قیمت سهام می‌شود و طبیعتا در بازاری که چشم‌‌‌‌‌انداز صعودی فراروی آن وجود نداشته‌باشد، تقاضایی پدیدار نمی‌شود و این موضوع منجر به کاهش ارزش معاملات می‌شود. به بیانی ساده‌‌‌‌‌تر، ردپای نقدینگی را باید علاوه‌بر سرانه‌‌‌‌‌های خرید و ورود و خروج پول حقیقی، در فاکتور ارزش معاملات خرد جست‌وجو کرد.

اگر خبر معناداری در بازار وجود داشته‌باشد، مطمئنا موجی از خریدارانی که در دیگر بازارها حضور دارند نیز به سمت‌‌‌‌‌و‌‌‌‌‌سوی خرید سهام متمایل خواهد شد و این موضوع خود را در افزایش تقاضا و متعاقبا افزایش ارزش معاملات نمایان خواهد کرد. بررسی ارزش معاملات خرد بازار سهام در روزهای اخیر نشان می‌دهد که در دو روز گذشته، ارزش معاملات نسبت به‌روز قبل، کاهشی بوده‌است. در روز شنبه که تقاضای زایدالوصفی در بازار وجود داشت و شاخص‌کل بیشترین رشد روزانه خود از ۲۷ اسفند سال‌۱۴۰۱ به بعد را تجربه کرد، بازار سهام یکی از بهترین روزهای یک سال‌اخیر را تجربه کرد و همین موضوع دستمایه طرح سناریوهایی با مضمون سوت آغاز رشد بازار و تیترهای این‌چنینی شد، اما بررسی ارزش معاملات و دیگر فاکتورهای تابلوی معاملات نشان می‌دهد که در دو روز بعدی، از حجم تقاضا در بازار کاسته‌شده و این موضوع به‌وضوح خود را در افت ارزش معاملات نیز نشان ‌داده‌است، به‌گونه‌ای‌که ارزش معاملات روز یکشنبه کمتر از روز شنبه و ارزش معاملات روز دوشنبه کمتر از ارزش معاملات روز قبل از آن بوده‌است، پس می‌توان گفت که بررسی ارزش معاملات در روزهای اخیر نشان می‌دهد که هر روز جدیدی که از هفته سپری شده، عطش خرید سهام در بازار کمتر شده‌است و این موضوع در روز گذشته به‌طور کاملا ملموسی خود را نشان‌داد، به‌گونه‌ای که شاخص‌کل معاملات روز گذشته را در مدار منفی شروع کرد و در ساعات بعدی با اندک حمایتی که از شاخص‌‌‌‌‌سازان به‌عمل آمد، شاخص حرکت محدودی در محدوده‌های سبز تابلوی معاملاتی داشت.

مسیر آتی بازار
به‌رغم اینکه بورس در ماه‌های اخیر هنوز به‌طور جدی به افزایش نرخ ارز در بازار آزاد واکنش نشان نداده است و به‌نوعی دچار نوعی جاماندگی در بورس نسبت به سایر بازارها و نرخ ارز هستیم، باید به این موضوع توجه داشت که بورس همچنان با ابهامات زیادی مواجه است که تا زمان زدوده‌‌‌‌‌شدن سایه این ابهامات از بازار، نمی‌توان به شکل‌گیری روند جدی در بازار خوشبین بود. اختلاف نرخ دلار نیما با بازار آزاد در حال‌حاضر یکی از مهم‌ترین مسائلی است که اهالی بازار اعتراض جدی به حبس آن دارند و به‌نظر بانک‌مرکزی در هفته‌های آتی، اجازه دهد تا نرخ نیمایی از محدوده‌های کنونی افزایش را تجربه کند که مطمئنا اثرات مثبت این موضوع در جریان معاملات پدیدار خواهد شد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید