اثر حیاتی هفت شگفت‏‏‏‏‌انگیز بر بورس آمریکا

محدثه علیزاده : درآمد شرکت‌های بزرگ حوزه تکنولوژی در حالی در هفته پیش‌رو منتشر می‌شوند که سرمایه‌گذاران چشم‌‌‌‌‌انتظار بازگشت مجدد شاخص‌های بازار سهام به مدار صعودی با سوخت هوش‌مصنوعی هستند. بازار سهام آمریکا طی هفته گذشته و پس از انتشار داده‌های اقتصادی این کشور که احتمال کاهش نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو را به‌‌‌‌‌شدت کاهش داد، نزولی بود و شاخص S&P۵۰۰ بدترین هفته خود را طی یک سال‌گذشته سپری کرد.

شرکت‌های مایکروسافت، متا، آلفابت و تسلا که عضو گروه «هفت شگفت‌‌‌‌‌انگیز» یا همان هفت شرکت برتر حوزه تکنولوژی هستند، طی هفته معاملاتی پیش‌رو گزارش مالی خود را ارائه می‌کنند؛ این در حالی است که طی روزهای معاملاتی گذشته، صف‌فروش در سهم‌های شرکت‌های حوزه تکنولوژی تشکیل شد و شاخص نزدک100 بیشترین افت را از نوامبر 2022 تجربه کرد. این شاخص همچنین برای چهارمین هفته پیاپی نزولی بود که رکورد طولانی‌‌‌‌‌ترین بازه نزولی آن از دسامبر 2022 بود. حتی محبوب‌‌‌‌‌ترین سهام حوزه هوش‌مصنوعی که سهام شرکت انویدیا است نیز در روز جمعه با افت 10‌درصدی مواجه شد و ارزش بازاری آن 212‌میلیارد دلار کاهش یافت که بدترین روز معاملاتی این سهام از مارس 2020 بود، با این وجود، امیدها هنوز باقی است.

طبق پیش‌بینی‌‌‌‌‌ها، میزان سود هفت شگفت‌‌‌‌‌انگیز (که شامل اپل، انویدیا و آمازون نیز هست) در فصل اول 2024 به میزان 38‌درصد بالاتر از سال‌گذشته خواهد بود. بر اساس گزارش‌های بلومبرگ این رشد بالا، رشد کلی پیش‌بینی‌‌‌‌‌شده 2.4‌درصدی سالانه شاخص S&P500 را ناچیز نشان می‌دهد. طی هفته آینده صورت‌های مالی تقریبا 178 شرکت عضو شاخص S&P500 که شامل بیش‌‌‌‌‌از 40‌درصد ارزش بازاری این شاخص هستند، منتشر می‌شود اما بیشترین امیدها و انتظارات درخصوص مجموعه هفت شگفت‌‌‌‌‌انگیز است.

مشکل اینجا است که اگر انویدیا از لیست این هفت شرکت حذف شود، میزان درآمد خالص انتظاری آنها به 23‌درصد می‌رسد که کاهش محسوسی را نشان می‌دهد. انویدیا که به گفته کارشناسان مهم‌ترین سهام روی کره‌زمین است، تا ماه آینده گزارش درآمدی خود را منتشر نخواهد کرد. با وجود عملکرد درخشان انویدیا، تمرکز اصلی سهامداران اکنون بر میزان سوددهی شرکت‌ها نیست. اهمیت گزاش‌‌‌‌‌های مالی شرکت‌های حوزه تکنولوژی برای سرمایه‌گذاران آنجا است که آنها می‌خواهند ببینند شرکت‌ها واقعا شروع به رشد و سوددهی از طریق هوش‌مصنوعی کرده‌اند یا برنامه مشخصی برای رشد و توسعه از کانال هوش‌مصنوعی دارند.تردید سرمایه‌گذاران اکنون دامن بزرگ‌ترین سهم‌های فناوری دنیا را نیز گرفته‌است، در حالی‌که این شرکت‌ها برای یک سال ‌عامل اصلی رشد بورس آمریکا بودند، از ماه گذشته که انویدیا به نقطه اوج خود رسید، بیش‌‌‌‌‌از 930‌میلیارد دلار از ارزش بازاری خود را از دست داده‌اند. سرمایه‌گذاران اولین نشانه‌های عملکرد این شرکت‌ها را در روز سه‌‌‌‌‌شنبه و با انتشار صورت مالی تسلا خواهند دید. گزارش مالی متا در روز چهارشنبه منتشر می‌شود و به‌دنبال آن، صورت‌های مالی مایکروسافت و آلفابت در روز پنجشنبه. اپل و آمازون نیز در هفته بعد گزارش‌های مالی خود را منتشر می‌کنند. درمیان شرکت‌هایی که طی هفته پیش‌رو گزارش مالی خود را ارائه می‌دهند، متا با رشد 36‌درصدی سهام طی سال‌گذشته، بهترین عملکرد را داشته‌است. پس از این شرکت، آلفابت با 10‌درصد و مایکروسافت با 6‌درصد رشد و تسلا با حدود 41‌درصد سقوط قرار می‌گیرند.

با توجه به وزن سنگین شرکت‌های بزرگ حوزه تکنولوژی در شاخص S&P500، عملکرد آنها تاثیر بسیار زیادی بر این شاخص دارد. با وجود افت قیمتی این سهم‌ها در روزهای اخیر، هفت شگفت‌‌‌‌‌انگیز همچنان با نسبت قیمت به درآمد 31 معامله می‌شوند و گران محسوب می‌شوند، با این‌وجود سوال اصلی اینجا است که؛ آیا بازار در نقطه‌‌‌‌‌ای است که فقط یک شوک عظیم می‌تواند موجب رشد مجدد آن شود؟ به عقیده برخی کارشناسان، بازار در چنین نقطه‌‌‌‌‌ای نیست و حتی اگر صورت‌های مالی مطابق با انتظارات «بسیار خوب» نباشد، افت چندانی برای بازار به ارمغان نخواهند آورد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید