رشد فراتر از انتظار اقتصاد چین

دنیای‌اقتصاد – گروه اقتصاد بین‌الملل: تازه‌ترین آمارها حاکی از آن است که رشد اقتصادی چین در سه‌ماه اول سال جاری فراتر از انتظار تحلیلگران بوده است. این امر به مقامات پکن که مدت‌هاست با تبعات ناشی از ضعف بازار مسکن و همچنین معضل بدهی‌های فزاینده دولت‌های محلی دست و پنجه نرم می‌کنند، اجازه می‌دهد تا نفس راحتی بکشند.البته براساس گزارش خبرگزاری رویترز، برخی از داده‌های دیگر که همزمان با آمار رشد تولید ناخالص داخلی چین منتشر شدند، از جمله نرخ سرمایه‌گذاری در بخش املاک و حجم تولید صنعتی، حاکی از ضعف تقاضای داخلی هستند و این شرایط می‌تواند شتاب رشد اقتصادی را تحت تاثیر منفی قرار دهد.
رشد فراتر از انتظار اقتصاد چین
داده‌های رسمی نشان می‌دهد که دومین اقتصاد بزرگ جهان در سه‌ماه اول۲۰۲۴ در مقایسه با دوره مشابه سال قبل، ۵.۳درصد بزرگ‌تر شده است که بالاتر از پیش‌بینی ۴.۶درصدی تحلیلگران در نظرسنجی رویترز و همچنین رشد ۵.۲درصدی تولید ناخالص داخلی این کشور در فصل پیش از آن بوده است.به گفته یکی از اقتصاددانان موسسه مودیز، رشد قدرتمند اقتصاد چین در سه‌ماه اول سال، به این کشور کمک خواهد کرد که به راحتی هدف رشد اقتصادی ۵درصدی در سال جاری را محقق کند.تحلیلگران پیش از این هدف ۵درصدی برای رشد تولید ناخالص داخلی چین به کمک محرک‌های پولی و بودجه‌ای را «جاه‌طلبانه» توصیف کرده بودند.

آنها براین باورند که رشد اقتصادی ۵.۲درصدی این کشور در سال۲۰۲۳ تا حد زیادی به‌دلیل احیای فعالیت‌های اقتصادی پس از محدودیت‌های مربوط به دوران همه‌گیری کرونا بوده است.البته رشد اقتصادی خوب چین در فصل اول سال تا حدی در سایه رکود بخش مسکن، جهش بدهی دولت‌های محلی و تضعیف هزینه‌کرد مصرف‌کنندگان قرار گرفته است. پکن برای تقویت رشد اقتصادی به روش‌های آزموده‌شده مانند سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و تولید با تکنولوژی بالا روی آورده است. این موضوع باعث بروز برخی نگرانی‌ها درباره پایداری بودجه عمومی شده است؛ به‌طوری‌که موسسه فیچ این هفته چشم‌انداز رتبه اعتباری دولتی چین را به «منفی» تقلیل داد.

آمار ضعیف مارس
اگرچه به نظر می‌رسد داده‌های فصلی تولید ناخالص داخلی چین نشان‌دهنده شروع قدرتمند اقتصاد این کشور در سال۲۰۲۴ است، اما آمار مربوط به صادرات، تورم مصرف‌کننده، تورم تولیدکننده و وام‌دهی شبکه بانکی در ماه مارس حاکی از آن است که شتاب رشد اقتصادی می‌تواند در آینده کند شود. در همین حال، آمار تولید صنعتی و خرده ‌فروشی ناامیدکننده که همراه گزارش تولید ناخالص داخلی منتشر شد، ضعف در تقاضای داخلی را نمایان می‌کند.تولید صنعتی در مارس نسبت به همین ماه در سال گذشته ۴.۵درصد رشد کرد که به‌طور چشمگیری کمتر از پیش‌بینی ۶درصدی تحلیلگران است. رشد سالانه خرده‌فروشی در این ماه نیز تنها ۳.۱درصد بود و هدف رشد ۴.۶درصدی در این زمینه محقق نشد. رشد سالانه تشکیل سرمایه ثابت در سه‌ماه اول سال ۴.۵درصد بود؛ درحالی‌که کارشناسان انتظار افزایش ۴.۱درصدی این داده را داشتند.به گفته یک استراتژیست مالی، نرخ رشد اقتصادی فعلی خوب به نظر می‌رسد؛ اما نگرانی اصلی احتمال تضعیف آهنگ رشد در ادامه سال است.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید