چرا سکه بورسی ریخت؟

دنیای اقتصاد- راضیه احقاقی : وضع محدودیت بیشتر بر روند معاملات دارایی‌‌‌های طلایی بورسی، ظرف روز ۲۶ فروردین در میانه اوج‌‌‌گیری انتظارات تورمی باعث شد تا فعالان این بازار رسمی نسبت به خروج سرمایه از رینگ مالی بورس‌کالا اقدام کنند و در شرایطی که دلار در بازار آزاد در مسیر شتابان رشد نرخ قرار گرفت، گواهی سکه و صندوق طلا در صف فروش قفل شدند. در این شرایط، عزم جامعه جهانی برای جلوگیری از افزایش تنش در خاورمیانه و امیدواری نسبت به خاتمه بحران نیز این ذهنیت را تقویت کرد که طلا به سقف قیمتی رسیده و این موضوع از عقبگرد بهای دارایی‌‌‌های طلایی حمایت کرد.

سازمان بورس در اطلاعیه‌‌‌ای دامنه نوسان سپرده کالایی تمام‌سکه و شمش طلا را از روز 26فروردین‌ماه محدود به کرانه بالای مثبت یک‌درصدی و کرانه پایین منفی یک‌درصدی کرد. این در حالی بود که پیش از این، معاملات این دارایی‌‌‌ها در محدوده مثبت 5‌درصد تا منفی 5‌درصد مجاز بود. همچنین سازمان بورس در این اطلاعیه دیگر محدوده مجاز نوسانات قیمت صندوق طلا را به کرانه بالای مثبت 2‌درصد تا کرانه پایین منفی 2‌درصد تغییر داد. در اطلاعیه سازمان بورس ذکر شد که این تصمیم به دلیل وقوع شرایط اضطراری اخذ شده است.  درحالی سازمان بورس دامنه نوسان معاملات دارایی‌‌‌های مبتنی بر طلا در بازار مالی بورس‌کالای ایران را محدود کرد که پاسخ ایران به حمله اسرائیل  باعث شد تا از ساعات ابتدایی بازگشایی بازارها در روز یکشنبه 26فروردین‌ماه، دلار در بازار آزاد نیز برای ساعاتی به کانال قیمتی 70‌هزار تومان صعود کند. البته نرخ ارز در این کانال قیمتی تثبیت نشد و در ادامه تا کانال قیمتی 67‌هزار تومان عقب‌‌‌نشینی کرد. 

در این شرایط معامله‌‌‌گران بورسی دارایی‌‌‌های طلایی برای جا نماندن از روند بازار آزاد، نسبت به خروج سرمایه از رینگ مالی بورس‌کالا اقدام کردند و به این ترتیب در میانه افزایش انتظارات تورمی و جهش قیمتی در بازارهای مختلف مالی و کالایی کشور، از ارزش سکه بورسی، سپرده شمش طلا و صندوق‌های طلا کاسته شد. سازمان بورس برای مهار هیجان معاملات دارایی‌‌‌های طلایی، بازه نوسان قیمت را محدود‌تر از قبل کرد.  برخی تحلیلگران بر این باورند که خروج سرمایه از بازار دارایی‌‌‌های طلایی به دلیل پیش‌بینی کاهش بهای طلا در میان‌مدت است. در واقع بخشی از فعالان بازار بر این باورند که طلا به سقف قیمتی خود رسیده است و پس از پاسخ تلافی‌جویانه ایران به اسرائیل باید منتظر اصلاح قیمتی در بازار باشند.

بررسی روند معاملاتی فعالان بازار طلا از آن حکایت داشت که موج کاهش بهای طلا در میانه روز به فعالان بازار فیزیکی نیز سرایت کرد. به این ترتیب در میانه ساعات معاملاتی روز گذشته، سکه در بازار فیزیکی با ثبت کاهش نرخ روزانه 1.5درصدی با نرخ 44میلیون و 800‌هزار تومان معامله شد. بخشی از کاهش بهای سکه در بازار فیزیکی را می‌‌‌توان در فروش دارایی‌‌‌های طلایی بورسی نیز جست‌وجو کرد. درواقع افزایش عرضه دارایی‌‌‌های طلایی به ایجاد جریان کاهش نرخ در بازار فیزیکی کمک کرد.  در شرایطی که طلا روز گذشته در بازارهای مختلف با افت قیمت مواجه شد، دلار نسبت به ‌روز 25فروردین‌ماه افزایش قیمت داشت. در هفته‌‌‌های اخیر، دلار نسبت به طلا رشد قیمتی محدودتری را به ثبت رسانده که این موضوع باعث شده است تا ارز فرصت رشد قیمتی داشته باشد.

رینگ گواهی سکه قرمزپوش شد

میانگین نرخ فروش هر گواهی سکه روز گذشته تا کف کانال قیمتی 447‌هزار و 800تومان عقب‌‌‌نشینی کرد. این نرخ نسبت به بهای فروش این دارایی در روز قبل افت یک‌درصدی داشت که این کاهش قیمت با سقف نوسان تعیین‌شده از سوی سازمان بورس منطبق بود. در حالی از ارزش گواهی سکه در بازار مالی بورس‌کالا کاسته شد که سکه در بازار فیزیکی گران شد؛ اما وضع سقف نوسان نرخ بر معاملات بورسی باعث شد تا فعالان بازار مالی بورس‌کالا برای جا نماندن از روند بازار فیزیکی نسبت به خروج دارایی از این بازار اقدام کنند و به این ترتیب از ارزش گواهی سکه کاسته شد. 

برخلاف جریان کاهشی ایجادشده در بازار دارایی‌‌‌های طلایی بورسی، سکه فیزیکی در ساعات ابتدایی معامله با رشد قیمت مواجه شد؛ اما این روند چندان ادامه‌‌‌دار نشد و سکه در بازار فیزیکی نیز تا اواسط روز با کاهش قیمت 1.3درصدی نسبت به‌روز قبل با نرخ 44میلیون و 800‌هزار تومان به فروش رفت. به نظر می‌رسد در حالی که واهمه از شدت گرفتن تنش‌‌‌ها در منطقه خاورمیانه باعث شد تا بازارها در ساعات ابتدایی با رفتار هیجانی مواجه شوند، تلاش کشورهای مختلف برای کاهش تنش در خاورمیانه باعث شد تا از شدت تلاطم در بازارهای کشور کاسته شود.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید