امید غیراقتصادی بیت‌کوین

دنیای اقتصاد : تشدید ریسک‌ها در خاورمیانه بار دیگر تیر خود را در بازارهای جهانی رها کرد و به ریزش قیمتی دارایی‌های کریپتو منجر شد. بر این اساس رهبر رمزارزها شنبه ۱۳ آوریل را با سقوط به کانال ۶۱هزار دلاری آغاز کرد و به نوسان در این کانال پرداخت. در این میان خوش‌بینی سرمایه‌گذارانی که با امید به رویداد هاوینگ وارد بازار کریپتو شدند، از سقوط قیمتی بیشتر این دارایی جلوگیری کرد و موجب رشد آن تا کانال ۶۴هزار دلاری شدند.

به گفته صاحب‌نظران حوزه مالی آمریکا، در روز‌های اخیر افزایش درگیری‌ها بر بازار‌ها اثر‌گذار بوده و روند قیمتی این دارایی‌ها را تحت‌شعاع قرار داده است. از جمله دارایی‌های محبوب سرمایه‌گذاران که در روز‌های اخیر نوسانات بسیاری را پشت سر گذاشته باید به بیت‌کوین اشاره کرد.

اما چرا این دارایی نسبت به دارایی‌های دیگر مانند فلز زرد با نوسان قیمتی بیشتری مواجه شده است؟ در پاسخ به این سوال عوامل متعددی را باید آنالیز کرد. اما به‌طور کلی باید گفت که طلای جهانی به دلیل حمایت بانک‌های مرکزی هیچ‌گاه به اندازه دارایی‌های کریپتو ریسک‌پذیر نخواهد بود. از این‌رو معامله‌گران در نابسامانی‌های ناشی از جنگ، تورم و رکود این دارایی را به عنوان پناهگاه امن خود می‌شناسند. از سوی دیگر موج ابهامات از سوی سیاستگذاران حوزه مالی آمریکا، تشدید ریسک‌ها و پدیده هاوینگ سه عامل اثرگذار بر شیب قیمتی شاه‌نشین کریپتو به شمار می‌رود که باید اثر آنها را بررسی کرد.

 سرعت‌گیر بیت‌کوین
انتشار داده‌های تورمی ایالات‌متحده واکنش‌های متفاوتی از سوی سیاستگذاران به همراه داشت. گروهی از آنها با استناد به گزارش تورم و مشاغل این کشور در ماه اخیر تاکید کردند که فوریتی در آغاز سیاست‌های انبساطی وجود نخواهد داشت؛ زیرا تورم با سطح 3.5درصدی در مسیر صعودی قرار گرفته و با هدف تورمی جرمی پاول مبنی بر دستیابی به تورم ۲درصدی فاصله دارد. اثر آن بر بازارها چه خواهد بود؟ در وهله اول شاخص ارزی این کشور با امید به تعویق افتادن سیاست‌های پولی انبساطی روند صعودی در پیش خواهد گرفت و بازارهای جهانی از جمله طلا و رمزارزها را که بر خلاف روند شاخص دلار حرکت می‌کنند، به مسیر نزولی هدایت خواهد کرد. شواهد نیز از صحت این روند در روزهای اخیر حکایت دارد. البته قابل ذکر است که بازارهای جهانی اکنون بسته هستند و بلافاصله با بازگشایی در آغاز روز دوشنبه مشابه بازار کریپتو واکنش نشان خواهند داد.

عامل دیگری که باید مورد بررسی قرار گیرد رویداد هاوینگ است.

هاوینگ در لغت به معنای «نصف شدن» است، اما در شبکه بیت‌کوین معنایی خاص دارد. در واقع این کلمه یک اتفاق از پیش‌برنامه‌ریزی شده برای کنترل تورم در شبکه بیت‌کوین محسوب می‌شود. هاوینگ سرعت استخراج بیت‌کوین‌های جدید را کاهش می‌دهد. پاداش فعلی بلاک بیت‌کوین در حال حاضر 6.25 است که پس از هاوینگ به 3.125 کاهش خواهد یافت. ساتوشی ناکاموتو، نام مستعار خالق شبکه بیت‌کوین، در طرح اولیه خود سقف تعداد بیت‌کوین در گردش در بازار را ۲۱میلیون عدد ثبت کرد تا بیت‌کوین کمیاب شود. از زمان ایجاد بیت‌کوین در سال ۲۰۰۹ تا کنون ۳ هاوینگ انجام شده است: در سال ۲۰۱۲، ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰. پس از این سه هاوینگ 19.65 میلیون بیت‌کوین در گردش قرار گرفته و تخمین زده می‌شود که کل ۲۱میلیون بیت‌کوین تا سال ۲۱۴۰ استخراج شود. بعد از استخراج هر ۲۱۰هزار بلوک، پاداشی که ماینر‌ها برای استخراج هر بلوک دریافت می‌کنند نصف می‌شود. با نصف شدن پاداش‌ها، بیت‌کوین‌های جدید کمتری تولید شده

(تا دو برابر کمتر) و در نتیجه تورم شبکه بیت‌کوین کاهش پیدا می‌کند. بر این اساس سرمایه‌گذاران و معامله‌گران این بازار انتظار دارند با کاهش عرضه و افزایش تقاضا، قیمت این دارایی با رشد بی‌سابقه‌ای رو‌به‌رو شود و تا ماه‌های آتی از کانال ۳رقمی عبور کند.

گفتنی است که با وجود ریسک‌های اخیر و اثر سیاست‌های کلان آمریکا بر قیمت رمزارزها، بیت‌کوین با هاوینگ که کمتر از یک هفته دیگر رخ خواهد داد، ارزش خود را حفظ کرده و چشم‌انداز بلندمدت آن همچنان صعودی است.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید