تلاطم ژئوپلیتیک در بازارهای مالی جهانی

دنیای‌اقتصاد – محمدامین مکرمی : بورس آمریکا در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته با عرضه سنگین سهام مواجه شد. این عقب‌نشینی در واکنش به تشدید تنش‌های ژئوپلیتیک و همچنین ماندگاری تورم بالا که می‌تواند منجر به واگرایی سیاست‌های پولی در ایالات‌متحده و اروپا شود، رخ‌داد. در همین‌حال، شاخص وزنی بورس‌های بین‌المللی نیز کاهش چشمگیر ۱.۲‌درصدی را تجربه کرد. این ریزش که بیشترین افت روزانه این شاخص در حدود ۶ ماه گذشته محسوب می‌شود، تا حد زیادی ناشی از عملکرد منفی بازار سهام آمریکا بود.

به گزارش خبر‌‌گزاری رویترز، تمام نماگرهای اصلی وال‌‌‌‌‌استریت در روز جمعه شاهد کاهش بیش از یک‌درصدی بودند و شاخص معیار S&P ۵۰۰ نیز بیشترین ریزش روزانه از ۳۱ ژانویه را ثبت کرد. این روند منفی بازار با آغاز نسبتا ناامیدکننده فصل گزارش‌های درآمدی شرکت‌ها و انتشار صورت‌های مالی ضعیف بانک‌های بزرگ، همزمان شد. به گفته یک استراتژیست سرمایه‌گذاری، بازار اکنون تحت‌تاثیر تشدید ریسک‌های سیاسی، نگرانی‌های تورمی و گزارش‌های درآمدی نسبتا منفی شرکت‌ها قرار گرفته‌است.

یکی از فاکتورهای مهمی که بر بازارهای مالی جهانی سایه انداخته‌است، پاسخ پهپادی و موشکی ایران به حمله اول آوریل اسرائیل به کنسولگری این کشور در دمشق است. تنش‌های میان دو طرف باعث افزایش قیمت نفت شده و سرمایه‌گذاران را به سمت طلا و سایر دارایی‌های امن سوق داده‌است. به گفته کریستینا هوپر، استراتژیست ارشد بازارهای جهانی شرکت Invesco، بازار، تبعات ناشی از منازعات میان ایران و اسرائیل را با نگرانی دنبال می‌کند. او تاکید می‌کند که «ریسک‌های ژئوپلیتیک، موتور محرک بسیاری از روندها در بازار هستند.» باید یادآوری کرد که نگاه بازار اکنون تنها بر مخاطرات ژئوپلیتیکی متمرکز نیست. رویکرد بانک‌های مرکزی برای مهار تورم، فاکتور بااهمیت دیگری است که در حال‌حاضر مورد‌توجه فعالان قرار دارد. درحالی‌که بانک‌مرکزی اروپا روز پنج‌شنبه سیگنال تعدیل سیاست پولی و کاهش نرخ بهره را صادر کرد، گزارش‌های حاکی از تورم فراتر از انتظار در آمریکا، امید سرمایه‌گذاران در مورد اقدام فدرال‌رزرو برای کاهش نرخ بهره در سال‌جاری را کمرنگ کرد.

 تقویت دلار

در همین‌حال، شاخص دلار با توجه به احتمال عدم‌کاهش نرخ بهره در سال‌۲۰۲۴، ۰.۶۹‌درصد تقویت شد و به بالاترین سطح خود در بیش از ۵ماه گذشته رسید. این اتفاق منجر به تضعیف ۰.۷۶‌درصدی یورو نسبت به دلار شد. یک تحلیلگر ارشد بازار در نیویورک معتقد است که تقویت دلار و احتمال تداوم نرخ بهره بالا، دو عامل مهمی هستند که معامله‌گران اکنون در محاسبات خود لحاظ می‌کنند.  بلومبرگ نیز در گزارش تحلیلی خود، اصابت ترکش‌‌‌‌‌های ناشی از تشدید تنش‌های سیاسی به بازارهای مالی جهانی را برجسته کرده‌است.  به گفته تحلیلگران این خبر‌‌گزاری، بالاگرفتن منازعات در خاورمیانه، بازارهای سهام بین‌المللی را با فشار کاهشی مواجه کرده و باعث فرار سرمایه به پناهگاه‌‌‌‌‌های امن بازار مانند اوراق‌بدهی و دلار شده‌است.

در واکنش به تشدید مناقشات میان ایران و اسرائیل، شاخص ترس وال‌استریت VIX، به بالاترین سطح از ماه اکتبر ۲۰۲۳ رسیده‌است.  شاخص معیار وال‌‌‌‌‌استریت، متاثر از زیان سنگین سهام بانکی‌‌‌‌‌ها و تولیدکنندگان تراشه‌‌‌‌‌های رایانه‌‌‌‌‌ای، بدترین ریزش هفتگی خود در سال‌جاری را ثبت کرد. در همین حال، استقبال از اوراق‌بدهی باعث افزایش قیمت این دارایی امن و در نتیجه کاهش ۷واحد پایه‌‌‌‌‌ای بازده اوراق ۱۰‌ساله خزانه آمریکا به ۴.۵۲‌درصد شد. دلار نیز بهترین هفته خود از سپتامبر ۲۰۲۲ را پشت‌سر گذاشت، نفت‌برنت به بالای ۹۰ دلار در هر بشکه صعود کرد و طلا جهانی نیز در مقطعی از سطح کلیدی ۲۴۰۰دلاری به ازای هر انس عبور کرد. به گفته یک تحلیلگر بازارهای مالی، «تقبل ریسک در حال‌حاضر از منوی سرمایه‌گذاران خارج شده‌است و آنها به دلیل ترس از باز‌شدن بازار دارایی‌های ریسکی با گپ منفی بعد از تعطیلات آخر هفته، تلاش کردند که خود را در معرض ریسک کمتری قرار دهند.»  


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید