سقف قیمتی، ترمز صعود سکه بورسی را کشید

دنیای اقتصاد- راضیه احقاقی : واهمه از افزایش تنش نظامی در خاورمیانه و تاثیر آن بر تورم جهانی رکورد دارایی‌‌‌های طلایی در بازار داخل و بازارهای بین‌المللی را جابه‌جا کرد؛ به نحوی که سکه بورسی تا اواسط ساعات کاری معاملاتی روز گذشته ۴۵میلیون و ۳۰۰‌هزار تومانی شد. وضع سقف ۵درصدی بر نوسان بهای سکه بورسی، ترمز رشد قیمت این دارایی را کشید.

 صعود شتابان بهای دارایی‌‌‌های طلایی در بازار داخل ادامه‌‌‌دار شده است؛ به نحوی که تا اواسط ساعات کاری روز گذشته سکه بورسی به کانال قیمتی 45میلیون و 300‌هزار تومان صعود کرد و ارزش هر واحد صندوق طلای بورسی نیز رکورد جدید قیمتی را در رینگ مالی بورس‌کالا به ثبت رساند. در حالی بر ارزش دارایی‌‌‌های طلایی بورسی افزوده می‌شود که بورس با سقوط سنگینی مواجه شده است. واهمه از افزایش تنش نظامی در خاورمیانه، زمینه صعود نرخ طلا و دارایی‌‌‌های مبتنی بر طلا را در رینگ داخل فراهم کرد و جریان‌‌‌ساز این رشد قیمتی بود. در حالی رکورد قیمت دارایی‌‌‌های طلایی در بازار داخل شکسته شد که دلار در بازار آزاد نیز به کانال قیمتی 66‌هزار تومان صعود کرد.

در حالی سکه بورسی اواسط ساعات کاری روز گذشته 45میلیون و 300‌هزار تومانی شد که این دارایی در روز ابتدایی بازگشایی بازار در سال‌جاری یعنی پنجم فروردین‌ماه با نرخ 39میلیون و 105‌هزار تومان به فروش رفت و در این بازه 20روزه، سکه بورسی با رشد قیمت 15.8درصدی مواجه شد. این در حالی بود که در همین بازه زمانی دلار در بازار آزاد با ثبت رشد نرخ 6.8درصدی به کانال قیمتی 66‌هزار تومانی رسید.

سقف نوسان، حباب سکه بورسی را کوچک کرد

میانگین نرخ فروش گواهی سکه از رینگ مالی بوس کالا ظرف روز گذشته به 45میلیون و 320‌هزار تومان رسید. ارزش هر گواهی سکه به شکل بنیادی برابر یک‌صدم نرخ معامله سکه در بازار فیزیکی است، اما روند عرضه و تقاضا می‌‌‌تواند بهای این دارایی را در نرخی بالاتر یا پایین‌‌‌تر از ارزش بنیادی قرار دهد. در حالی سکه بورسی 45میلیون و 320‌هزار تومان شد که در همین زمان سکه در بازار فیزیکی با نرخ 45میلیون و 491‌هزار تومان معامله شد، بنابراین سکه بورسی 0.4‌درصد ارزان‌تر از سکه فیزیکی شد. وضع سقف نوسان قیمتی 5درصدی بر سکه بورسی مانع از آن شد که در ادامه روز این دارایی به کانال قیمتی بالاتری صعود کند، اما سکه در بازار فیزیکی در پی انتشار اخباری جدید از افزایش تنش در منطقه با رشد نرخ همراه شد.  روز گذشته حباب سکه در بازار فیزیکی 19.6درصدی شد که با احتساب معامله سکه بورسی با نرخی در حدود 0.4‌درصد ارزان‌‌‌تر از سکه فیزیکی، حباب سکه بورسی 19.2درصدی شد. در حالی حباب سکه بورسی 19.2درصدی شد که این دارایی تجربه معامله با حباب 25درصدی را نیز داشته است. البته وضع سقف قیمتی در معاملات سکه بورسی در کوچک شدن این حباب موثر بوده است.

حباب یک تا 12درصدی صندوق‌های طلا

بررسی نرخ فروش هر واحد صندوق طلا در اواسط ساعات کاری روز گذشته و نرخ ابطال آنها از آن حکایت دارد که این دارایی‌‌‌ها با حباب اسمی یکتا 12.5درصدی در این روز معامله شدند. بیشترین حباب قیمتی مربوط به صندوق طلای گمج و کمترین حباب مربوط به صندوق طلای زرفام بود. این در حالی بود که صندوق طلای لوتوس به عنوان یکی از پرمعامله‌‌‌ترین صندوق‌های طلای بورسی در این روز با حباب اسمی 1.1درصدی به فروش رفت.

بخش قابل‌توجهی از تفاوت حباب اسمی ایجادشده بر روی صندوق‌های طلا به سهم متفاوت سکه و شمش طلا در دارایی‌‌‌های این صندوق‌ها بازمی‌گردد. به‌‌‌طور کلی می‌‌‌توان گفت صندوق‌هایی که دارایی شمش طلای بالاتری دارند با حباب اسمی بیشتر و صندوق‌هایی با دارایی سکه بیشتر با حباب اسمی کمتر معامله می‌‌‌شوند. با توجه به حباب بزرگ ایجادشده بر روی هر قطعه سکه در بازار و حباب بسیار محدود شمش طلای بورسی، سرمایه‌گذاران بر این باورند که صندوق‌هایی که بخش عمده‌‌‌ای از دارایی خود را بر روی شمش طلا سرمایه‌گذاری کرده‌‌‌اند ارزنده‌‌‌تر هستند و به این ترتیب حاضر به معامله هر واحد صندوق طلا با نرخی بالاتر می‌‌‌شوند. در حال حاضر هر قطعه سکه امامی با حباب 19.2درصدی معامله می‌شود. بنابراین صندوق‌های دارای سکه بیشتر، دارای حباب ذاتی بالاتری هستند و همین موضوع باعث کاهش تمایل به ورود سرمایه به این صندوق‌ها پس از آغاز به کار صندوق‌هایی شده است که بخش عمده‌‌‌ای از دارایی خود را بر روی شمش طلا سرمایه‌گذاری کرده‌‌‌اند.

حمایت سیگنال جهانی از بازار داخل

بهای هر اونس طلا ظرف روز جمعه 12 آوریل در معاملات آتی کامکس آمریکا برای ساعاتی از 2‌هزار و 410دلار عبور کرد و رکورد جدیدی را به ثبت رساند. البته این فلز گرانبها در این سطح قیمتی تثبیت نشد و در نهایت در این روز با قیمت 2‌هزار و 343دلار به ازای هر اونس، روز را به پایان رساند. بیشترین بهای روزانه ثبت‌شده برای طلا مربوط به ‌روز پنج‌شنبه یازدهم آوریل بود که این فلز گرانبها با نرخ 2‌هزار و 373دلار به ازای هر اونس به فروش رفت. در هفته‌‌‌های اخیر طلا در بازار جهانی به طور مستمر در مسیر رشد قیمتی نوسان دارد و رکورد بهای فروش این دارایی به طور مستمر جابه‌‌‌جا شده است. قیمت طلا در بازار جهانی، سیگنال بنیادی جهت‌‌‌دهنده به نرخ دارایی‌‌‌های مبتنی بر طلا در رینگ داخل است. بنابراین رکوردشکنی مستمر طلا در بازار جهانی از صعود بهای آن در رینگ داخلی نیز حمایتی جدی داشته است.  

در حالی طلا در مسیر صعود مستمر قیمتی نوسان دارد که احتمال تاخیر در کاهش نرخ بهره از سوی فدرال‌رزرو جدی شده و این موضوع به تقویت شاخص دلار آمریکا منجر شده که این موضوع سیگنالی منفی برای طلا به همراه داشته است. اما افزایش تنش در منطقه خاورمیانه مانع اثرگذاری سیگنال منفی احتمال تعویق در کاهش نرخ بهره بر بازار طلا شده است. طلا به شکل سنتی دارایی امن در زمان بحران بوده و احتمال بروز تنش نظامی مستقیم میان ایران و اسرائیل باعث شده است تا این دارایی در دنیا با رشد قیمتی همراه شود. در کنار موارد یادشده، خرید طلا به‌‌‌عنوان سرمایه‌گذاری از سوی چینی‌‌‌ها نیز با رشد مواجه شده است. نبود گزینه مناسب سرمایه‌گذاری در این کشور و کاهش اعتماد به بازگشت سریع اقتصاد چین به مسیر رشد باعث شده است تا تقاضای فیزیکی برای خرید طلا از سوی چینی‌‌‌ها افزایش یابد و این موضوع نیز محرک بهای این دارایی در بازار جهانی است.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید