سقوط آزاد بورس

نخستین روز معاملاتی هفته با سرخ‌پوشی بازار سهام به انتها رسید. به طوری که شاخص کل بورس ۲.۳۸‌درصد کاهش یافت و در محدوده ۲ میلیون و ۲۰۷‌هزار واحد قرار گرفت. شاخص هم‌وزن نیز در روز شنبه ۳.۳۴‌درصد کاهش ارتفاع را تجربه کرد و عدد ۷۲۶‌هزار و ۲۱۸ واحد را به ثبت رساند. وضعیت در فرابورس ایران نیز یکسان بود. به صورتی که شاخص کل فرابورس هم ۲.۴۴‌درصد کاهش یافت و با قرار گرفتن در محدوده ۲۴‌هزار و ۷۷۵ واحد به کار خود در این روز پایان داد.

به علاوه بورس و فرابورس مجموعا شاهد ۱۷۴۵ میلیارد تومان خروج پول از جانب سهامداران حقیقی بودند و ارزش معاملات خرد سهام و حق‌تقدم نیز با افزایش ۲۴.۷درصدی نسبت به‌روز ماقبل در سطح ۴۸۳۸ میلیارد تومان قرار گرفت.

در نیمه هفته گذشته به نظر می‌رسید که تنش شکل‌گرفته میان ایران و اسرائیل به آرامشی نسبی رسیده است،  اما با نزدیک شدن به آخر هفته و پس از به انتها رسیدن روزهای معاملاتی،  تهدیدهای طرفین و اخبار حول محور این موضوع افزایش یافت که سبب ورود موج جدیدی از نگرانی و ابهام به بازار شد. همین اتفاق رفتار سهامداران را تحت‌تاثیر قرار داد و سبب شد تا از شروع ساعات معاملات روز شنبه فشار عرضه در بازار شدت بگیرد و منفی‌های گسترده‌ای را رقم بزند. به طوری که افت شاخص‌های اصلی در این روز بیشترین مقدار از ۶ آبان ۱۴۰۲ بوده است.

اما به‌رغم تمام اینها،  برخی از تحلیلگران به صعود بورس امیدوارند و معتقدند که چون ارزش دلاری بازار به سطوح پایینی رسیده و همچنین از سایر بازارهای موازی تا حد قابل‌توجهی عقب مانده است،  آماده صعود است و می‌تواند با تزریق اخبار مثبت و تغییراتی بنیادین،  در یک مسیر صعودی ادامه‌دار گام بردارد.

بازار خارجی

توجه بازارها به داده‌های تورم

با وجود گزارش قوی‌‌‌تر از حد انتظار دیگری از شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) در ایالات متحده،  داده‌‌‌های تورم به‌خصوص در بریتانیا همچنان در صدر اخبار هفته آینده قرار خواهند گرفت. اما اولین داده مهم برای پوند انگلستان،  گزارش اشتغال ماه فوریه در روز سه‌‌‌شنبه خواهد بود. سرعت رشد اشتغال بریتانیا در سه ماه منتهی به ژانویه کاهش یافته و نرخ بیکاری را به ۳.۹‌درصد افزایش داده است. در روز جمعه،  شاخص خرده‌‌‌فروشی بریتانیا برای ماه مارس برای یافتن سرنخ‌‌‌هایی در مورد اینکه آیا هزینه‌‌‌های مصرف‌کننده در حال افزایش است یا خیر،  مورد بررسی قرار خواهد گرفت. داده‌‌‌های اقتصادی اخیر نشان می‌‌‌دهد بانک مرکزی انگلستان همچنان در مسیر شروع کاهش نرخ بهره در ماه اوت قرار دارد،  در حالی که جدول زمانی فدرال رزرو به سپتامبر تغییر کرده است. در نتیجه،  هرگونه داده‌‌‌ ضعیف‌‌‌تر،  منجر به ضعف پوند انگلستان خواهد شد.

اگر چشم‌‌‌انداز تورم بریتانیا همچنان بهبود یابد،  پوند انگلستان ممکن است برای حفظ ارزش خود در بالای سطح ۱.۲۵ دلار با مشکل مواجه شود و معامله‌‌‌‌‌‌گران برای دفاع از این سطح کلیدی،  تمایل دارند ببینند اقتصاد بریتانیا با قدرت بیشتری بهبود می‌‌‌یابد یا خیر. دلار آمریکا هفته نسبتا آرامی را پیش رو دارد،  به طوری که شاخص خرده‌‌‌فروشی در روز دوشنبه مهم‌ترین رویداد برای آن خواهد بود. آخرین گزارش‌‌‌های مربوط به اشتغال غیرکشاورزی (NFP) و CPI انتظارات برای کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در تابستان را کاهش داد،  بنابراین سرمایه‌گذاران امیدوارند این هفته نیز به همین شکل باقی بماند.

پیش‌بینی می‌‌‌شود شاخص خرده‌‌‌فروشی در ماه مارس ۰.۳‌درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافته باشد که کندتر از نرخ ۰.۶درصدی قبلی است. شاخص تولیدی فدرال رزرو نیویورک که در روز دوشنبه منتشر می‌‌‌شود،  مجوزها و موارد شروع ساخت‌‌‌وساز و همچنین تولیدات صنعتی در روز سه‌‌‌شنبه،  به همراه شاخص تولیدی فدرال رزرو فیلادلفیا و فروش خانه‌‌‌های موجود در روز پنج‌شنبه،  از دیگر رویدادهای قابل‌توجه در آمریکا هستند. با وجود اینکه انتظارات بازار نسبت به کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در اوایل سال تعدیل شده،  به نظر می‌رسد دلار آمریکا همچنان قوی باقی بماند. با این حال،  اگر گزارش‌های مالی شرکت‌های آمریکایی برای سه‌‌‌ماه اول با شروع قدرتمندی همراه باشد،  بازار سهام فرصتی برای احیا پیدا خواهد کرد. کانون توجه هفته آینده بر نتفلیکس خواهد بود که گزارش مالی خود را روز پنج‌شنبه منتشر می‌‌‌کند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید