افزایش سودآوری صنایع با حذف تصمیمات خلق‌الساعه

حسین زجاجی، دبیر انجمن صنعت شیشه‌ ایران بیان کرد: هر چقدر دخالت‌های دستوری اعم از قیمت‌گذاری و تصمیمات خلق‌الساعه توسط دولت کاهش یابد به طور حتم شاهد افزایش سودآوری صنایع و جذب سرمایه‌گذاری خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)، با در نظر گرفتن این که مقام معظم رهبری در بیانات خود، سال ۱۴۰۳ را به عنوان سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند و چندین سال است که موضوع تولید در شعارهای سال مورد تاکید قرار دارد که امسال نیز نقش مردم در آن پررنگ شده است.

در عین حال، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری نیز با تاکید بر این که دولت باید موانع پیش پای تولید و فعالان اقتصادی را بردارد، اعلام کرده است: باید قانون رفع موانع تولید اجرا و زمینه کار برای بخش خصوصی و مردم فراهم شود.

در این ارتباط، حسین زجاجی، دبیرانجمن صنعت شیشه‌ ایران در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)، در رابطه با نقش بازار سرمایه در تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردمی»، اظهار کرد: بازار سرمایه به ویژه در حوزه صنعت شیشه‌سازی، نقش قابل توجهی را در تحقق شعار امسال خواهد داشت، زیرا طی سال‌های اخیر ابزارها و صندوق‌های مختلفی در این بازار توسط مسئولان طراحی شده است.

وی افزود: رشد صنعت شیشه طی سال‌های اخیر به واسطه مشارکت بخش خصوصی شکل گرفته و این صنعت هیچ وابستگی به دولت یا نهاد خاصی نداشته است.

نقش مردم

دبیر انجمن صنعت شیشه‌ ایران در رابطه با نقش مردم در تحقق شعار سال، تاکید کرد: حضور و مشارکت مردمی و همچنین تجمیع و تزریق منابع مالی از طریق بازار مولد موجب رشد اقتصاد، گسترش و توسعه صنایع تولیدی خواهد شد.

حذف تصمیمات بدون پشتوانه

زجاجی گفت: هرچقدر دخالت‌های دستوری اعم از قیمت‌گذاری و تصمیمات خلق‌الساعه توسط دولت کاهش یابد به طور حتم شاهد افزایش سودآوری صنایع و جذب سرمایه‌گذاری خواهیم بود.

وی بیان کرد: بخش خصوصی بازارهای صادراتی و کالاهای مورد نیاز کشور را به دقت مورد ارزیابی قرار داده و سرمایه‌گذاری لازم را انجام می‌دهد اما دخل و تصرفی در نحوه قیمت‌گذاری آن ندارد زیرا معتقد است قیمت کالاها بر اساس عرضه و تقاضا حاصل می‌شود.

حفظ حقوق سهامداران

دبیر انجمن صنعت شیشه‌ ایران در مورد اقدامات لازم از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای تحقق شعار سال، تصریح کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان حافظ حقوق سهامداران و در راستای تحقق شعار سال می‌بایست نسبت به قیمت‌گذاری دستوری محصولات عرضه شده در بورس حساس‌تر باشد و در صورت لزوم با همکاری مجلس و دولت نسبت به اصلاح موارد مورد نیاز در جهت حمایت از بازار سرمایه اقدامات لازم را انجام دهد.

تسهیل قوانین

زجاجی بیان کرد: با توجه به‌ مزیت نسبی این رشته از صنعت (شیشه)، دولت می‌بایست قوانین را برای تولیدکنندگان و بخش خصوصی تسهیل کند زیرا اکنون در بخش شیشه با مازاد تولید مواجه هستیم که می‌بایست به کشورهای دیگر صادر شوند.

وی بیان کرد: دولت‌ها در ایران و در بخش سیاست‌های کلان اقتصادی باید نقش پرنگ تری را ایفا کنند تا مشکلات حوزه صادرات برای صنایع کاهش یابد.

مهمترین برنامه‌های انجمن شیشه در سال ۱۴۰۳

دبیر انجمن شیشه ایران در پایان در خصوص مهم‌ترین برنامه‌های این انجمن برای سال ۱۴۰۳ اظهار کرد: تولید محصولات با ارزش افزوده بالا نسبت به سال ۱۴۰۲، توسعه و تثبیت بازارهای صادراتی، طراحی ساخت شیشه‌های متناسب با کاهش مصرف انرژی، برنامه آگاه‌سازی سازمان‌ها، ارگان ها و مردم به استفاده از بسته‌بندی شیشه برای مواد غذایی، نوشیدنی‌ها بخصوص آب به منظور جلوگیری از بیماری‌های ناشی از بسته‌بندی نامناسب و حفظ سلامت جامعه و... اشاره کرد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید