اوپک‌پلاس در مخمصه کاهش تولید

دنیای اقتصاد-حمید ملازاده : اعضای اوپک‌پلاس اخیرا تصمیم گرفتند تا یک‌بار دیگر کاهش تولید نفت خود را تمدید کنند، اقدامی قابل پیش‌بینی که به نوبه خود تاثیر موردنظر ائتلاف کشور‌های تولیدکننده طلای سیاه را برای افزایش بهای نفت به‌دنبال داشت، با این حال تحلیلگران بازار معتقدند این استراتژی تنها برای مدت محدودی می‌تواند موثر باشد و سازمان اوپک و متحدانش در نهایت باید رویکرد خود را در مورد تمدید کاهش تولید مورد ارزیابی مجدد قرار دهند. سال‌گذشته، تاجران نفت، به‌ویژه در چین، عمدتا نگران تقاضا بودند. اکنون، آنها متوجه شده‌اند که دور نگه‌داشتن ۲‌میلیون و ۲۰۰‌هزار بشکه نفت در روز از بازار، درحالی‌که تقاضا در سطح جهان همچنان در حال افزایش است، در نهایت منجر به کمبود عرضه و افزایش قیمت‌ها خواهد شد، درحالی‌که برخی از اعضای اوپک‌پلاس بیش از سهمیه تعیین‌شده خود تولید می‌کنند، تولید بیش از حد کشورهایی مانند ونزوئلا و لیبی، کاهش تولید را تضعیف نکرده، هرچند که این کاهش نمی‌تواند به‌طور نامحدود ادامه یابد.
اوپک‌پلاس در مخمصه کاهش تولید
تـحـلیلـگران پیـــش‌بیـــنی می‌‌کنـــنــــد اوپک‌پلاس باید سیاست کاهش عرضه را معکوس کند، به‌ویژه اگر نفت‌خام برنت از ۱۰۰دلار در هر بشکه فراتر رود. آنها استدلال می‌کنند که قیمت‌های بالا، مطابق عرف بازار، تقاضا را کاهش می‌دهد، با این حال برخی معتقدند که اوپک ممکن است با اعتقاد به پیش‌بینی‌‌‌‌‌ بالای تقاضا، به کاهش قیمت‌ها تا زمانی‌که قیمت برنت به بالای ۱۰۰دلار در بشکه برسد، ادامه دهد.

 خطرات برنت ۱۰۰ دلاری
این رویکرد خطراتی از جمله تورم بالاتر و افزایش تولید ایالات‌متحده را به‌دنبال خواهد داشت. در سال‌۲۰۲۲، قیمت نفت به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین به بالای ۱۰۰دلار در هر بشکه رسید‌و تقاضا بیش از ۲‌میلیون و ۵۰۰‌هزار بشکه در روز افزایش یافت. حتی قبل از اینکه چین از قرنطینه همه‌گیری کرونا خارج شود، تقاضای نفت بالا بود. برخی تحلیلگران می‌گویند اگرچه ممکن است منطقی به‌نظر برسد که اوپک به پایان کاهش تولید و عرضه فکر کند، اما حفظ آن‌هم می‌تواند عاقلانه باشد، زیرا پایان‌دادن به کاهش تولید می‌تواند افزایش تولید نفت شیل آمریکا را به دنبال داشته‌باشد. اوپک پیش‌بینی می‌کند تقاضای نفت در سال‌جاری ۲‌میلیون و ۲۰۰‌هزار بشکه در روز افزایش یابد که منجر به کسری در بازار جهانی خواهد شد. تخمین‌‌‌‌‌ها متفاوت است و برخی پیش‌بینی می‌کنند که به دلیل کاهش تولید اوپک و تقاضای بالا، کسری اندکی وجود داشته‌باشد.  از طرف دیگر، برخی، مانند شرکت قمر انرژی، کسری نفت را تا ۴‌میلیون بشکه در روز در اواخر سال‌تخمین می‌زنند. در صورت بروز کمبود در بازار، اوپک می‌تواند به‌راحتی پایان کاهش تولید را برای جلوگیری از افت قیمت اعلام کند و این، زمان ایده‌آلی برای تعدیل خواهد بود، زیرا قیمت‌های بالا و تقاضای انعطاف‌پذیر، قیمت‌ها را کاهش می‌دهد.

 نارضایتی اعضای ائتلاف
با این حال، کاهش تولید نمی‌تواند به‌طور نامحدود ادامه یابد، به‌ویژه در شرایطی که برخی از اعضای اوپک از اینکه نمی‌توانند نفت بیشتری بفروشند، ناراضی هستند. تصمیم اوپک برای تمدید کاهش تولید نفت بیشتر نشان‌دهنده تلاش‌های مداوم این سازمان برای ایجاد ثبات در بازارهای جهانی نفت و حمایت از قیمت نفت است. هدف اوپک با طولانی‌کردن کاهش تولید، جلوگیری از مازاد عرضه و حفظ تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار نفت است. این تصمیم احتمالا تحت‌تاثیر عوامل متعددی از جمله بهبود مستمر تقاضای جهانی نفت پس از همه‌‌‌‌‌گیری کووید-۱۹، تنش‌های ژئوپلیتیک در مناطق کلیدی تولیدکننده نفت و تمایل به جلوگیری از کاهش شدید قیمت نفت است.  با این حال، خطرات و چالش‌های بالقوه مرتبط با تمدید کاهش تولید نیز وجود دارد که شامل کاهش سهم بازار برای اعضای اوپک، افزایش تولید از کشورهای غیراوپک و تاثیر بر رشد اقتصادی و تورم جهانی است.

 تعادل پایدار بین عرضه و تقاضا
بر اساس آخرین گزارش ماهانه بازار نفت اوپک، در ماه‌های پیش‌رو، باید به مسیر حرکت بازار نفت توجه ویژه‌ای داشت تا اطمینان حاصل شود که تعادل پایدار بین عرضه و تقاضا حفظ می‌شود. این سازمان پیش‌بینی‌های خوش‌بینانه خود را برای رشد تقاضای جهانی نفت در سال‌جاری حفظ کرده و پیش‌بینی افزایش احتمالی تا ۲‌میلیون و ۷۰۰‌هزار بشکه در روز در سه‌ماهه سوم را پیش‌بینی کرده است. مشاهدات اخیر از ارقام کلیدی در بازار حاکی از آن است که مصرف نفت از انتظارات قبلی پیشی‌گرفته و بحث‌هایی را در مورد احتمال رسیدن قیمت نفت به ۱۰۰ دلار در هر بشکه در ماه‌های تابستان به راه‌انداخته است. دبیرخانه اوپک در وین، بر اهمیت نظارت دقیق بر بازار نفت در بحبوحه پیش‌بینی تقاضای بالا در تابستان تاکید کرده است. اعضای اوپک‌پلاس متعهد شده‌اند تا در صورت لزوم برای ثبات بازار اقدامات لازم را به‌عمل آورند. معامله‌گران عمده کالاهای جهان به‌طور فزاینده‌ای نسبت به چشم‌انداز بازار نفت در نیمه دوم سال‌خوش‌بین هستند، به‌ویژه پس از اینکه قیمت نفت برای اولین‌بار در چند ماه گذشته از ۹۰ دلار در هر بشکه گذشت. راسل هاردی، مدیرعامل گروه ویتول، اخیرا اعلام کرد که شرکت او برای سال‌جاری نرخ رشد یک‌میلیون و ۹۰۰‌هزار بشکه‌ای در روز را پیش‌بینی می‌کند که با تخمین اوپک برای افزایش سالانه ۲‌میلیون و ۲۰۰‌هزار بشکه در روز مطابقت دارد.

 رشد عرضه غیراوپک
 اگرچه اوپک بیشتر پیش‌بینی‌های تقاضای خود را حفظ کرده، اما تخمین‌ها را برای رشد عرضه غیراوپک حدود ۱۰۰‌هزار بشکه در روز کاهش داده و به یک‌میلیون و ۲۰۰‌هزار بشکه در روز رسانده است. این تعدیل به‌طور موثر تقاضا برای نفت‌خام خود اوپک را افزایش می‌دهد. اوپک و متحدانش که مجموعا اوپک‌پلاس نامیده می‌شوند، در حال‌حاضر کاهش تولید داوطلبانه حدود ۲‌میلیون بشکه در روز را اجرا می‌کنند، سیاستی که در نشست آتی آنها که برای اول ژوئن برنامه‌ریزی شده‌است، احتمالا تمدید خواهد شد.  تصمیم اوپک برای نظارت دقیق بر بازار نفت و حفظ پیش‌بینی‌های خوش‌بینانه رشد تقاضا نشان‌دهنده رویکردی محتاطانه برای مدیریت پویایی عرضه و تقاضای جهانی نفت است. با توجه به اینکه مصرف نفت نشانه‌هایی فراتر از انتظارات قبلی را نشان می‌دهد، به‌ویژه در شرایطی که اقتصادها پس از همه‌‌‌‌‌گیری بهبود می‌یابند، برای اوپک ضروری است که در واکنش به تحولات بازار هوشیار و فعال باقی‌بماند.

 همسویی پیش‌بینی‌های اوپک و غیر‌اوپک
همسویی بین پیش‌بینی‌های اوپک و معامله‌گران عمده کالا مانند گروه ویتول، بر اعتماد به انعطاف‌‌‌‌‌پذیری تقاضای نفت به‌رغم عدم‌قطعیت‌‌‌‌‌های مداوم تاکید می‌کند. این اطمینان با تعدیل پیش‌بینی‌های رشد عرضه غیراوپک که تقاضا برای نفت‌خام اوپک را افزایش می‌دهد، بیشتر تقویت می‌شود. با نگاهی به آینده، بررسی کاهش تولید اوپک‌پلاس در نشست آتی فرصتی را برای این سازمان فراهم می‌کند تا استراتژی خود را با توجه به شرایط در حال تحول بازار ارزیابی کند. با حفظ انعطاف‌‌‌‌‌پذیری و آمادگی برای انطباق با پویایی‌‌‌‌‌های در حال تغییر، اوپک‌پلاس می‌تواند به ایفای نقش به‌عنوان تثبیت‌‌‌‌‌کننده در بازار جهانی نفت ادامه دهد و تعادل پایدار بین عرضه و تقاضا را تضمین کند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید