قدرت‌نمایی معاملات شمش در بورس‌کالا

دنیای اقتصاد : کاهش انتظارات تورمی از ابتدای هفته جاری موجب شد تا قیمت محصول میانی زنجیره فولاد عقب‌‌‌نشینی کند و نسبت به آخرین معامله اسفندماه سال گذشته ۰.۳‌درصد کاهش قیمت را به ثبت برساند. از این‌رو نوردکاران به خرید مواد اولیه موردنیاز خود از بازار فیزیکی بورس‌کالا تشویق شدند و بیش از نیمی از شمش‌‌‌های عرضه‌شده مورد معامله قرار گرفت.
قدرت‌نمایی معاملات شمش در بورس‌کالا
 در ادامه نوسانات نـــــرخ ارز در روز دوشنبه ۲۰ فروردین‌ ماه، قیمت پایه شمش‌‌‌های عرضه‌شده در رینگ فیزیکی نسبت به آخرین هفته معاملاتی اسفندماه سال ۱۴۰۳ در کانال کاهشی قرار گرفت. از این رو بررسی تالار صنعتی و معدنی بورس‌کالای ایران طی هفته جاری نشان می‌دهد که با توجه به ابهامات نتیجه نوسانات نرخ ارز، نوردکاران برای خرید مواد اولیه خود از عرضه‌‌‌های روز دوشنبه استقبال کردند، به طوری که ۷۸‌درصد شمش‌‌‌های عرضه‌شده به فروش رسید.  بررسی معاملات بازار فیزیکی شمش فولاد در اولین هفته معاملاتی سال جدید نشان می‌دهد که نسبت حجم معاملات به عرضه این محصول از ۵۴‌درصد در آخرین هفته معاملاتی سال گذشته به ۷۸‌درصد افزایش داشته است که ۲۴‌درصد رشد را گزارش می‌کند.

بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که حجم عرضه این محصول میانی فولاد در روز ۲۰فروردین‌ماه ۱۴۰۳ نسبت به ۲۱اسفندماه سال گذشته ۱۶‌درصد افزایش داشته است. بررسی معاملات روز دوشنبه ۲۰فروردین‌ماه نشان می‌دهد بورس‌کالا میزبان عرضه بیش از ۲۶۵‌هزار و ۴۴۸تن شمش بود که با توجه به تقاضای ۱.۶برابری حدود ۷۸‌درصد از عرضه‌‌‌ها مورد معامله قرار گرفت. قیمت میانگین موزون شمش در معاملات روز دوشنبه ۲۰فروردین‌ماه ۲۰‌هزار و ۳۱۲تومان به ازای هر کیلوگرم بود که نسبت به هفته آخر اسفندماه، کاهش ۰.۳درصدی را گزارش می‌کند. همچنین بررسی رینگ فیزیکی نشان می‌دهد که میزان عرضه و معاملات در روز ۲۰فروردین‌ماه نسبت به هفته آخر معاملاتی اسفندماه ۱۴۰۲ به ترتیب ۱۶‌درصد و ۴۳‌درصد افزایش داشته‌‌‌ است.

قیمت پایه تعیین‌شده برای عرضه‌‌‌های شمش روز 20فروردین‌ماه در بازه 19‌هزار و 500تومان تا 21‌هزار و 124تومان به ازای هر کیلوگرم تعیین شد. میانگین قیمت پایه شمش در روز معاملاتی 20فروردین‌ماه 20‌هزار و 312تومان به ثبت رسید که نسبت به هفته آخر اسفندماه 0.3‌درصد افت را گزارش می‌کند.  شمش با میانگین قیمت 21‌هزار و 411تومان به ازای هر کیلوگرم در بازار فیزیکی مورد معامله قرار گرفت که با احتساب هزینه حمل و تولید کف قیمت میلگرد به 23‌هزار توان به ازای هر کیلوگرم می‌‌‌رسد. با توجه به اینکه وزارت صمت اسفند سال گذشته اعلام کرده بود که در سال 1403 کل ارز صادرات باید با نرخ ارز نیمایی انجام شود، انگیزه‌‌‌ای برای صادرات وجود ندارد و همه محصولات مجددا به بازار داخلی بازخواهد گشت و با تحقق این شرایط پیش‌بینی‌‌‌ می‌شود در هفته‌‌‌های آتی بازار منفی شود.

تقاضای پایدار برای آهن‌‌‌اسفنجی‌‌‌های عرضه‌شده
روز شنبه 18فروردین 1403، بورس‌کالا میزبان عرضه 111‌هزار تن آهن اسفنجی بود که با توجه به ثبت تقاضای 1.3برابری نسبت به عرضه، 100‌درصد عرضه‌‌‌ها مورد معامله قرار گرفت. قیمت میانگین موزون هر کیلوگرم آهن اسفنجی در معاملات اخیر نسبت به هفته گذشته 0.3‌درصد افزایش داشت و به 12‌هزار و 873تومان به ازای هر کیلوگرم رسید.  

روز شنبه چهارمین روز معاملاتی آهن اسفنجی در سال 1403 بود. عرضه سنگین 383‌هزار تنی در دو روز، هفته آغازین مطلوبی را برای خریداران آهن اسفنجی رقم زد، اما در دو هفته اخیر حجم عرضه هفتگی به حدود 120 و 110هزارتن کاهش یافت که حدود 70‌درصد کف عرضه ابلاغی وزارت صمت بود. در سه‌هفته معاملاتی سال‌جاری مثل بسیاری از روزهای سال گذشته، همچنان همه آهن اسفنجی عرضه‌شده، معامله‌ شده که نشان‌دهنده تقاضای پایدار برای این محصول است.

از این‌رو استمرار تقاضا برای این محصول موجب شد تا شرایط بازار به حالت تعادل برگردد و قیمت آهن اسفنجی در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران عقب‌‌‌نشینی کرد. از طرفی پیش‌بینی می‌شود که با کاهش نرخ ارز در بازار، قیمت محصولات زنجیره فولاد نیز در مسیر کاهشی قرار بگیرد و میزان تقاضا برای این محصولات افزایشی باشد. با توجه به مشکلات بخش فولاد، بررسی داده‌‌‌های بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران نشان می‌دهد که در سال 1402 حدود 8میلیون و 9‌هزار تن آهن‌اسفنجی مورد معامله قرار گرفت که در مقایسه با فروش سال پیش از آن 125‌درصد رشد در فروش به ثبت رسیده است.

49‌درصد میلگردها به فروش رسید
همچنین بررسی رینگ فیزیکی مقاطع طویل نشان می‌دهد که این بازار در روز چهارشنبه 15فروردین‌ماه سال‌جاری میزبان 83‌هزار و 483تن انواع میلگرد بود که با استقبال 94‌هزار و 305تنی مواجه شد و در نهایت از این میزان حدود 40‌هزار و 761تن انواع میلگرد مورد معامله قرار گرفت و به عبارت بهتر حدود 49‌درصد از میلگردهای عرضه‌شده به فروش رسید. بررسی این معاملات نشان می‌دهد که با ادامه نوسانات نرخ ارز پیش‌بینی می‌شود قیمت شمش در بازار فیزیکی روند نزولی را در پیش بگیرد. بررسی بازار صنعتی در روز چهارشنبه 15فروردین‌ماه نشان می‌دهد که قیمت پایه میلگرد در بازه 23‌هزار تومان تا 24‌هزار و 740تومان به ازای هر کیلوگرم تعیین شد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید