ابهامات بازار سهام برای صعود

ندا عباسی /کارشناس بازار سرمایه
روز گذشته دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با افزایش ارتفاع ۰.۸۹درصدی روبه‌رو بود و در پایان ساعت معاملاتی در سطح ۲میلیون و ۲۵۴هزار واحدی قرار گرفت. صعود ۱۹هزار و ۹۲۶ واحدی شاخص کل بورس تهران در حالی محقق شد که نماگر هموزن نیز با رشد ۱.۱۳درصدی همراه شد و در پایان روز معاملاتی در سطح ۷۴۹هزار و ۵۷۱واحدی قرار گرفت. در این بین شاخص کل فرابورس نیز که نماگر جذابی برای بررسی وضعیت سهام مختلف فرابورسی است، حدود ۱.۰۲درصد سبزپوش شد و در نهایت در سطح ۲۵هزار و ۳۸۰واحدی کار خود را به اتمام رساند. ارزش معاملات خرد بازار سرمایه روز گذشته که شامل سهام و حق تقدم بازار می‌شود مقدار ۳هزار و ۲۲۰میلیارد تومانی را ثبت کرد. به علاوه ۱۶میلیارد تومان پول حقیقی به گردونه معاملات بازار وارد شد.
در این میان سه نماد «فارس»، «فملی» و «شپنا» بیشترین تاثیر را بر شاخص کل بورس تهران و نمادهای «آریان»، «فصبا» و «شگویا» بیشترین تاثیر را بر شاخص کل فرابورس داشتند. همچنین «وبملت»، «ذوب» و «شستا» سه نماد پرتراکنش روز دوشنبه بازار بودند. افزایش ناآرامی‌ها و تنش‌های منطقه‌ای که از روزهای گذشته قوت گرفته، بیش از گذشته نرخ ارز و بازارهای مالی را تحت‌تاثیر قرار داده است.  به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران در بازار سهام در هاله‌ای از شک و تردید درباره واکنش ایران به حمله هفته گذشته و تنش‌های بعد از آن بودند و ترجیح دادند در مقابل این تنش‌های احتمالی سرمایه خود را کمتر در معرض ریسک‌های احتمالی قرار دهند. از طرفی قیمت  جهانی طلا و سایر کامودیتی‌ها نیز همگام با اتفاقات اخیر رشد مطلوبی را تجربه کرد.

افزایش قیمت کامودیتی‌ها برای بازار سرمایه می‌تواند اتفاق مثبتی باشد، به شرط اینکه افزایش نرخ نیما نیز رخ دهد، چرا که به نظر می‌رسد این اقدام می‌تواند مانع مناسبی در برابر رشد شتابزده نرخ ارز باشد. در روزهای اخیر بازار سهام روند متعادل، رو به مثبت و سردرگمی داشته است. از طرفی انتشار خبر ابقا یا خداحافظی آقای عشقی از ریاست سازمان بورس نیز به این سردرگمی بازار بیش از گذشته افزوده است. در روزهای اخیر انتشار خبر تسعیر ارز بانک حال‌و‌هوای ویژه‌ای در این گروه ایجاد کرده است. نرخ تسعیر ارز بانکی‌ها در  افزایش سود انباشته و حقوق صاحبان سهام کمک خواهد کرد و کفایت سرمایه سیستم بانکی را ارتقا خواهد بخشید. با سخنان رئیس کل بانک مرکزی، روز دوشنبه شاهد افت قیمت طلا و دلار بودیم.

 قیمت سکه در بورس پایین‌تر از قیمت سکه در بازار فیزیکی است. از طرفی شاهد واگرایی منفی در روند جهانی طلا بودیم و احتمال کاهش قیمت‌ها قوت خواهد گرفت. با این وجود امید می‌رود هرچه زودتر افزایش نرخ نیما و کاهش شکاف آن با قیمت دلار بازار رخ دهد که می‌تواند اتمسفر خوبی در بازار سهام ایجاد کند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید