خروج مسکن چینی از رکود

دنیای اقتصاد- راضیه احقاقی : فروش خانه در چین طی ماه مارس دوبرابر شد؛ این داده‌‌‌ای است که یکی از موسسات معتبر چینی از بررسی فروش ۱۰۰شرکت برتر توسعه‌‌‌دهنده املاک در چین به دست آورده و نشان از آن دارد که تسهیل مقررات سرمایه‌گذاری در بخش مسکن چین در حال به بار نشستن است. در شرایطی فروش مسکن در چین رو به بهبود گذاشته که سنگ‌‌‌آهن و فولاد ظرف هفته‌‌‌های اخیر با افت نرخ قابل ملاحظه‌‌‌ای روبه‌رو بوده‌‌‌اند و استمرار روند بهبود فروش می‌‌‌تواند به بازگشت مثبت قیمتی این کامودیتی‌‌‌ها کمک کند.

 سنگ‌‌‌آهن وارداتی به چین در کف کانال قیمتی ۱۱ماه اخیر خود نوسان دارد. با این حال انتشار داده‌‌‌های مثبت از بهبود فروش مسکن توسط شرکت‌های توسعه‌‌‌دهنده املاک در چین، بازگشت شاخص مدیران خرید صنعتی به مسیر رشد و افزایش سودآوری واحدهای فولادی چین می‌‌‌تواند زمینه بازگشت مثبت بهای سنگ‌‌‌آهن را فراهم کند.

فروش مسکن چینی دو برابر شد
داده‌‌‌های یک موسسه تحقیقاتی چینی (China Index Holdings) نشان داد که ۱۰۰شرکت برتر توسعه‌‌‌دهنده املاک در چین، میزان فروش خود در ماه مارس را بیش از دوبرابر کردند. این جهش در فروش ناشی از کاهش سیاست‌‌‌های محدودکننده بازار املاک و مستغلات در چین بود. امسال دولت‌‌‌های محلی چین بالغ بر ۱۵۲سیاست جدید برای کاهش محدودیت خرید مسکن در چین وضع کردند که میزان این مقررات حامی فروش مسکن نسبت به زمان مشابه سال قبل رشد ۴۰درصدی داشت. تغییرات انجام‌شده در مقررات باعث شد تا در ماه مارس، میزان فروش مسکن در چین نسبت به ماه قبل (فوریه ۲۰۲۴) رشد ۱۱۷درصدی داشته باشد. این داده‌‌‌ها توسط شرکت China Index Holdings که بزرگ‌ترین اپراتور پلتفرم خدمات تحلیلی و اطلاعات املاک چین به‌‌‌شمار می‌رود منتشر شده است.

وانگ وی، پژوهشگر موسسه اقتصاد بازار مرکز تحقیقات و توسعه دولتی چین، معتقد است که سیگنال‌‌‌های مثبتی در فروش خانه‌‌‌های نوساز و معاملات خانه‌‌‌های دست‌دوم وجود دارد. ماه گذشته، نی هونگ، وزیر مسکن و توسعه شهری و روستایی چین، اعلام کرد که این کشور قرار است سیاست‌‌‌های خود را برای حفاظت از توسعه پایدار و سالم بازار املاک بهبود بخشد.

فولادسازی بهبود می‌‌‌یابد
بحران پایدار حاکم بر بخش ساخت‌‌‌وساز در چین ظرف بیش از دوسال اخیر تقاضا برای محصولات فولادی را ر این کشور به‌شدت کاهش داد و این موضوع زمینه عقبگرد بهای محصولات فولادی در بازار داخلی چین را فراهم کرد. با این حال داده‌‌‌ها بیانگر آن است که افت بهای مواد اولیه بیش از عقبگرد نرخ محصولات نهایی فولادی در چین بوده و بنابراین سود تولید فولاد در این کشور بهبود داشته است. در این شرایط احتمال افزایش تولید فولاد و ازسرگیری تولید فولاد در چین وجود دارد. در عین حال موسسه Jinrui Futures در گزارشی اعلام کرد که این کشور می‌تواند در سه‌ماه دوم نسبت به سه‌ماه اول سال‌جاری مقدار بیشتری اوراق قرضه منتشر کند. درصورتی که دولت چین از این پتانسیل استفاده کند، به‌طور بالقوه امکان بهبود تقاضا برای محصولات فولادی مهیا می‌شود و این موضوع می‌‌‌تواند به رشد بهای مواد اولیه مصرفی در بخش فولاد از جمله سنگ‌‌‌آهن کمک کند. 

بازگشت شاخص رسمی مدیران خرید بخش تولید چین به فاز رونق نیز می‌‌‌تواند حامی رشد بهای محصولات زنجیره آهن و فولاد در بازار جهانی باشد. شاخص مدیران خرید رسمی بخش تولید چین برای ماه مارس به ۵۰.۸واحد رسید؛ این در حالی بود که این شاخص در ماه فوریه برابر ۴۹.۱واحد اعلام شده بود. افزایش تقاضا برای خرید مواد اولیه از سوی چین در ماه مارس از جمله دلایل بازگشت شاخص PMI رسمی چین به فاز رونق بود.  در عین حال داده خرده‌فروشی و تولید کارخانه در دوره ژانویه تا فوریه به ترتیب ۵.۵‌درصد و ۷‌درصد افزایش داشت. همچنین صادرات ظرف دوماه اول سال ۷.۱‌درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت. بنابراین این داده‌‌‌ها فعلا امیدوار‌کننده هستند و همچنان مهم‌ترین نگرانی چینی‌‌‌ها برای بازگشت اقتصاد به مسیر رشد، بخش مسکن است. اگرچه داده‌‌‌های بخش املاک این کشور نیز رو به بهبود گذاشته، اما همچنان برخی فعالان بازار، رشد فعلی را ناچیز ارزیابی کرده و معتقدند برای تحریک اقتصاد چین نیاز است که بخش مسکن با سرعت بهتری بهبود یابد.

کاهش نرخ؛ محرک رشد خرید
براساس داده‌‌‌های رسمی، واردات سنگ‌آهن چین در دوماه اول سال ۸.۱‌درصد افزایش یافته و به ۲۰۹.۴۵میلیون تن رسیده است. به نظر می‌رسد روند افزایش واردات در ماه مارس نیز ادامه‌‌‌دار شده باشد؛ به طوری که LSEG میزان واردات سنگ‌‌‌آهن به چین در این ماه را برابر ۹۷.۸میلیون تن اعلام کرد و تحلیلگران کالا در Kpler ۱۰۷.۱میلیون تن برآورد کرده‌‌‌اند.

این رشد واردات شامل حال سایر مواد اولیه نیز می‌شود. موسسه کپلر انتظار دارد واردات زغال‌سنگ حرارتی از طریق دریا برای ماه مارس به ۲۹.۶۷میلیون تن برسد که بالاترین میزان در سه‌ماه گذشته و بالاتر از ۲۸.۶۲میلیون تن از مارس سال گذشته است. این پیش‌بینی رشد واردات در ماه مارس شامل حال گاز طبیعی و نفت خام نیز می‌شود. بنابراین می‌‌‌توان این‌گونه اذعان کرد که واردات کالاهای اساسی، پیشروی بهبود اقتصادی برای ماه مارس بوده است.

واردات کالاهای اساسی چین بهبود یافته و این موضوع بر رشد شاخص مدیران خرید رسمی بخش تولید تاثیر مثبت گذاشته است؛ اما برخی تحلیلگران نیز بر این باورند که این رشد تقاضا نتیجه عقبگرد قیمتی بوده است. درواقع افت بهای کامودیتی‌‌‌ها در بازار جهانی صنایع را به سمت خرید و ذخیره‌‌‌سازی مواد اولیه سوق داده است.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید