بورس سرمایه‌گذاران خرد را فرا می‌خواند

روز گذشته طلسم عبور شاخص کل بورس تهران از مرز روانی ۲ میلیون و ۲۶۱هزار واحد شکسته نشد و این نماگر ضعیف‌ترین نمایش خود از ابتدای سال را به نمایش گذاشت. به این ترتیب دیروز نماگر اصلی بازار سهام با کاهش بیش از ۱۹هزار واحدی به ارتفاع ۲میلیون و ۲۳۱هزار واحد رسید تا رشد دماسنج تالار شیشه‌ای در تنها ۹ روز معاملاتی سپری‌شده از سال‌ جدید به حدود ۱.۶۴درصد برسد. این روزهای ناخوشایند برای بورس‌بازان درحالی پشت‌سر گذاشته می‌شوند که از عطش خرید در بازارهای موازی کاسته نشده است، بلکه با وجود اینکه سخن از حباب‌های بزرگ نقل هر محفلی است اما عموم سرمایه‌گذاران حاضر نیستند وارد بازاری شوند که حباب ندارد. این در حالی است که بازار سهام جامانده‌ترین بازار از وضعیت تورمی حاکم بر اقتصاد کشور است.
بورس سرمایه‌گذاران خرد را فرا می‌خواند
اکثر کارشناسان به صورت متفق‌القول بر این باورند که رشد قیمت حبابی در بازارهای ارز، سکه و طلا به‌زودی متوقف و کنترل خواهد شد. با‌این‌حال اکثر سهام بورسی در کنار ارزنده بودن، فاقد جذابیت برای تقاضا هستند. در چنین شرایطی است که ورود سرمایه‌گذاران تازه‌وارد و کم‌تجربه نیز می‌تواند بدون ریسک برای این دسته از سرمایه‌گذاران قلمداد شود. درواقع ارزندگی در بازار سهام به عنوان مولفه اصلی بازار مذکور در روزهایی است که بازارها به تاخت‌وتاز قیمتی ادامه می‌دهند. از این‌رو با توجه به اینکه طی ماه‌های اخیر و حتی در ابتدای فروردین که بورس با هیجانی مضاعف همراه است، شاهد فعال نشدن رفتارهای هیجانی در این بازار نبودیم، به نظر می‌رسد احتیاط حاکم بر معامله‌گران بتواند به‌مرور سبب داغ شدن تنور دادوستدهای سهامی شود و رشد قیمت‌ها را به ‌دنبال داشته باشد؛ موضوعی که اغلب تحلیلگران بازار سهام بر آن اتفاق‌نظر دارند و معتقدند سهامداران بی‌تجربه می‌توانند با چینش یک پورتفوی حرفه‌ای وارد مرحله کسب بازدهی شوند.

در نخستین روز معاملاتی هفته اکثر سهام بورسی معاملات روزانه را با شیب تند نزولی قیمت به پایان بردند. این وضعیت اگرچه برای سهامداران خوشایند نیست اما فرصت مغتنمی برای خرید سهام محسوب می‌شود، به‌ویژه اینکه تجربه نشان می‌دهد در زمان‌هایی که بازارها وضعیت تورمی را همراهی کرد‌ه‌اند بورس هرچند با تاخیر وارد این مسیر شده است. بنابراین بورس تهران در حال حاضر تنها بازاری است که به انتظارات تورمی جدید پاسخ مثبت نداده است. مقایسه عملکرد بازارهای رقیب از ابتدای سال حاکی از این است که بازارهای ارز، سکه، مسکن و خودرو با تحرکات جدی قیمتی روبه‌رو بوده‌اند و مقاومت شدیدی در برابر عقبگرد نشان داده‌اند. به همین دلیل در بازار سهام که طی سال قبل ریزش‌های پرقدرت و روند ضعیفی را طی کرده است، اکنون می‌توانیم با ورود پول شاهد معکوس شدن مسیر قیمت‌ها باشیم. بازار سهام در دو هفته نیمه‌تعطیل، فضایی کم‌رمق و با غلبه جو منفی داشت که طی آن شاخص کل برخلاف پیش‌بینی‌ها حرکت کرد. به این ترتیب اگر تنش‌های بیرونی که ریسک‌های بازار سهام را افزایش داده‌اند متوقف نشوند، افت‌های سریالی فروردین‌ماه به هفته‌های دیگر نیز سرایت می‌کند و نوسانات منفی دماسنج بازار شدیدتر خواهد شد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید