بازار کار آمریکا شتاب گرفت

دنیای اقتصاد : به گفته اداره آمار کار ایالات متحده، نرخ بیکاری این کشور در مارس ۲۰۲۴ مطابق انتظارات ۰.۱ واحد درصد کاهش یافت و در سطح ۳.۸ درصدی ایستاد. گفتنی است که تعداد مشاغلی که در این بازه ایجاد شد، از انتظارات فراتر رفت. درحالی که برآوردها از رشد ۲۰۰ هزار نفری مشاغل در این ماه حکایت داشت، فرصت‌های شغلی جدید در این کشور به رقمی معادل ۳۰۳ هزار نفر رسید.

داده‌های شغلی منتشر شده از سوی دفتر وزارت کار آمریکا در روز جمعه حاکی از آن است که نرخ بیکاری در ماه مارس نسبت به ماه گذشته (فوریه) با شیب کاهشی روبه‌رو شد و از قله دو ساله خود در سطح 3.9 درصدی بازگشت. بر این اساس این نرخ مطابق با پیش‌بینی‌کنندگان داوجونز با افت 0.1 واحد درصدی به 3.8 درصد رسید. از سوی دیگر با کاهش تعداد افرادی که مشاغل خود را در ماه اخیر از دست داده‌اند، فرصت‌های شغلی جدید شتاب بیشتری نسبت به برآوردها گرفت و رقمی معادل 303 هزار فرصت شغلی جدید در این ماه ایجاد شد که حدود 200 هزار نفر تخمین زده شده بود و به بالاترین میزان خود در 10 ماه اخیر رسید.

داده‌های شغلی
از میان فرصت‌های شغلی جدید بیشترین شغل‌های ایجاد شده مربوط به بخش مراقبت‌های بهداشتی با 72 هزار شغل، بخش‌های دولتی با 120 هزار شغل، بخش ساخت‌و‌ساز با 39 هزار شغل جدید و در آخر خدمات ‌میهمان‌نوازی، اوقات فراغت و تفریحی با 49 هزار شغل جدید بوده است. قابل ذکر است که اشتغال در سایر صنایع از جمله، معدن و استخراج نفت و گاز، تجارت عمده‌فروشی، حمل‌ونقل و انبارداری، خدمات تجاری و فعالیت‌های مالی با تغییرات اندکی مواجه شدند. انتشار داده‌های شغلی آمریکا بار دیگر این سیگنال را به سیاستگذاران می‌دهد که تمرکز جرمی پاول از اتخاذ سیاست‌های انبساطی در ماه ژوئن کاهش یافته و روند اقتصادی این کشور فرصت بیشتری برای تغییر مسیر سیاست‌های پولی فراهم کرده است. برای درک بهتر این موضوع باید به روند بازارها و واکنش شاخص دلار نگاهی انداخت. بلافاصله پس از انتشار این گزارش شاخص ارزی این کشور با رشد 0.5 واحد درصدی رو‌به‌رو شد و از کف کانال 104 واحدی به میانه این کانال صعود کرد. با واکنش مثبت دلار جهانی، فلز زرد که روند معاملاتی روز گذشته را در بالاترین نرخ خود در طول تاریخ آغاز کرده بود، اندکی تنزل یافت و با از دست دادن حمایت 2300دلار خود در ساعت 17 و30 به وقت تهران با رقمی معادل 2298 دلار در حال معامله بود. البته این روند ادامه‌دار نبود و طلا پس از گذشت ساعتی به مسیر صعودی خود بازگشت و به 2318 دلار در ساعت 18:30 رسید. کارشناسان معتقدند که با افزایش تمرکز سیاستگذاران و معامله‌گران بر گزارش‌های اقتصادی ماه مارس از جمله نرخ بیکاری و نرخ تورم ماه مارس، بازارها مسیر پرنوسانی را تجربه خواهند کرد. البته این روند پس از انتشار داده‌های تورمی ایالات متحده با ثبات بیشتری همراه خواهد بود.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید