بهبود در پس ریزش کم‌عمق

سپیده منصوری /کارشناس بازار سرمایه
روز چهارشنبه شاخص کل بورس تهران با ۰.۲۵‌درصد افزایش به محدوده ۲میلیون و ۲۵۰‌هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌‌‌وزن نیز با ۰.۰۲‌درصد کاهش در محدوده ۷۵۹‌هزار و ۶۹۷واحدی قرار گرفت. از طرفی شاخص کل فرابورس نیز با سرخ‌پوشی همراه بود و در نهایت در سطح ۲۵‌هزار و ۵۷۹واحدی کار خود را به اتمام رساند. تاثیرگذارترین نمادها در شاخص کل «فملی»، «فولاد»، «نوری» و «شپنا» بودند.
نمادهای «تجلی»، «وسپهر»، «فزر» و «آریان» هم عنوان تاثیرگذارترین نماد‌ها در شاخص فرابورس را به خود اختصاص دادند. بر همین اساس ۵۷‌درصد نمادهای بازار در دامنه مثبت و ۴۳‌درصد نمادهای بازار در دامنه منفی معامله شدند. روز چهارشنبه خالص خروج نقدینگی حقیقی از بازار ۳۰۰میلیارد تومان بود. ارزش معاملات خرد سهام نیز رقم ۴هزار و ۳۷۸میلیارد تومانی را به خود دید که نسبت به میانگین هفتگی ۹‌درصد و نسبت به میانگین ماهانه ۱۰‌درصد کاهش داشته است. 

در معاملات پانزدهمین روز فروردین‌ماه بیشترین ارزش معاملات را گروه خودرویی با ثبت رقم ۴۸۲میلیارد تومان (۰.۹برابر میانگین هفتگی) به خود اختصاص داد. پس از آن گروه‌‌‌های فلزات اساسی با ارزش معاملات ۳۱۰میلیارد تومان (۰.۷برابر میانگین هفتگی) و انبوه‌سازی با ارزش معاملات ۲۴۸میلیارد تومان (۰.۸برابر میانگین هفتگی) قرار دارند. جو کلی بازار در هفته‌ای که به پایان رسید متاثر از اخبار و ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک بود و مجددا اهمیت توجه به ریسک‌های سیستماتیک را در تحلیل‌ها بالا برد و تحت‌تاثیر اخبار منطقه‌ای و سیاسی، بازار سهام که در انتظار بهاری سبز بود شاهد رنگ قرمز در تابلوی معاملاتی خود در روز سه‌شنبه بود. با این حال این خبر فشار فروش شدیدی را به بازار تحمیل نکرد و در روز چهارشنبه ۱۵فروردین تابلوهای سهام متعادل‌تر دنبال شد.

در سایه ناامنی‌های سیاسی و ریسک‌های سیستماتیک در منطقه در کنار سقف‌زنی اونس جهانی طلا در پی احتمال کاهش نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو در ماه‌های آتی میلادی، طلا را می‌توان یک دارایی امن برای سرمایه‌گذاری و حفاظت از ارزش دارایی در بین سرمایه‌داران دانست و نرخ‌های طلا و صندوق‌های طلای داخلی و ارز روزانه در حال ثبت اعداد بالاتر خود هستند. بازار سهام  در این میان می‌توانست محل مناسبی برای هدایت نقدینگی به سمت خود باشد و تا حدودی جلوی افزایش بی‌رویه نرخ ارز و طلا را بگیرد، اما نبود ‌تدبیر در اتخاذ تصمیمات و اختلاف ۵۰درصدی بین دلار نیما و آزاد تهدید بزرگی نه‌تنها برای بازار سهام بلکه برای کل واحدهای تولیدی و در نهایت اقتصاد خواهد بود.  کورسوی امید برای بهبود وضعیت بازار سهام در وهله اول می‌تواند کاهش اختلاف دلار نیما و آزاد و سپس تسعیر نرخ ارز بانک‌ها باشد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید