محرک‏‏‌های قیمتی سکه بورسی

دنیای اقتصاد- راضیه احقاقی : سکه بورسی با ثبت رشد نرخ روزانه ۵درصدی، به کانال قیمتی ۴۱میلیون تومان صعود کرد و به این ترتیب رکورد تاریخی بهای این دارایی جابه‌‌‌جا شد. دوگانه واهمه از بروز تنشی جدید در خاورمیانه همزمان با رکوردشکنی بهای طلا در بازار جهانی عامل این رشد قیمتی بود. سکه فیزیکی نیز از این روند جهش قیمت بهره برد و به کانال قیمتی ۴۱میلیون تومان صعود کرد. با وجود این، در حالی که در برخی ساعات، معامله سکه بورسی در صف خرید قفل شد، به گفته برخی فعالان بازار آزاد، فروش سکه در بازار فیزیکی در سقف قیمتی جدید به‌سادگی امکان‌‌‌پذیر نبود.

رینگ مالی در ساعات ابتدایی بازگشایی بازار در صف خرید دارایی‌‌‌های مبتنی بر طلا قفل شد. حمله تروریستی اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه و احتمال تشدید تنش‌‌‌های ژئوپلیتیک در منطقه باعث شد تا نقدینگی روانه بازار طلا، به‌‌‌عنوان دارایی امن در زمان بحران شود و تمامی نمادهای سکه بورسی ظرف دقایق ابتدایی بازگشایی بازار با افزایش نرخ 5درصدی که سقف رشد قیمت روزانه است مواجه شوند. این درحالی بود که گواهی شمش طلا در بازار مالی بورس‌کالا در این زمان رشد قیمتی 3.5درصدی داشت. همزمان با صعود سکه به کانال قیمتی 41میلیون تومان، نرخ ارز نیز در بازار آزاد 63‌هزار تومانی شد. در حالی که این قیمت ثبت‌شده برای سکه رکورد تاریخی این دارایی در بازار داخلی است، اما دلار، در گذشته رکوردهای قیمتی بالاتری را نیز به ثبت رسانده است. به این ترتیب می‌‌‌توان این‌گونه عنوان کرد که سکه پیشران بازار ارز نیز شده است.

سقف نوسان، ترمز سکه بورسی را کشید
میانگین نرخ فروش گواهی سکه از رینگ بازار مالی بورس‌کالای ایران تا میانه ساعات کاری روز گذشته با ثبت رشد قیمت روزانه 4.8درصدی به 414‌هزار و 750تومان رسید. بورس‌کالای ایران محدوده مجاز نوسان بهای تمامی نمادهای گواهی سپرده کالایی سکه طلا را منفی 5‌درصد تا مثبت 5‌درصد میانگین موزون قیمت معامله کلیه نمادها در روز کاری قبل تعیین کرده بود. این در حالی بود که در همین زمان سکه در بازار فیزیکی با ثبت رشد قیمت روزانه 7درصدی با قیمت 41میلیون و 582‌هزار تومان به فروش رفت. به این ترتیب وضع محدودیت در نوسان بهای سکه بورسی، ترمز رشد بهای سکه بورسی را کشید.

فاصله نرخ معامله سکه بورسی و سکه در بازار فیزیکی ظرف روز گذشته محدود شد. در حالی که میانگین قیمت فروش گواهی سکه در میانه روز به 416‌هزار تومان رسید، سکه فیزیکی 41میلیون و 690‌هزار تومانی شد. به شکل بنیادی ارزش هر گواهی سکه برابر یک‌صدم نرخ فروش این دارایی در بازار آزاد است، اما عرضه و تقاضا می‌‌‌تواند بهای سکه بورسی را بالاتر یا پایین‌‌‌تر از ارزش بنیادی قرار دهد. ظرف روز گذشته فاصله قیمتی میان بهای سکه بورسی و سکه در بازار فیزیکی محدود و قیمت این دو دارایی منطبق با یکدیگر شد. با توجه به حباب 25درصدی ایجادشده بر روی هر سکه تمام‌بهار و سکه بورسی، این دارایی‌‌‌ها بر مبنای نرخ دلار حدود 79‌هزار تومانی معامله می‌‌‌شوند.

سیگنال جهانی؛ حامی صعود نرخ
رکوردشکنی پی‌‌‌درپی بهای طلا در بازار جهانی حامی موثری برای رشد بهای دارایی‌‌‌های طلایی در بازار داخل بوده است. ظرف میانه روز سه‌‌‌شنبه دوم آوریل هر اونس طلا به نرخ 2261دلار به ازای هر اونس در معاملات آتی کامکس آمریکا صعود کرد که این رقم رکورد جدیدی برای دارایی در بازار جهانی بود. در عین حال طلا بازده هفتگی مثبت 3.77‌درصد و بازده ماهانه 6.89درصدی را برای معامله‌‌‌گران رقم زد. این در حالی بود که طلا نسبت به زمان مشابه در سال قبل با نرخی برابر 13.9‌درصد گران‌تر معامله شد. ظرف سه‌ماه ابتدایی سال 2024 بهای طلا بیش از 8‌درصد افزایش یافته است؛ امیدواری به کاهش قریب‌‌‌الوقوع نرخ بهره در سراسر جهان، عامل صعود ارزش این دارایی بوده است.

البته اعلام بهتر از حد انتظار شاخص PMI ایالات‌متحده آمریکا برای ماه مارس، احتمال کاهش نرخ بهره در ماه ژوئن را از 70‌درصد به 60‌درصد کاهش داد. با این حال این داده نتوانست مانع صعود طلا در بازار جهانی شود. در حال حاضر فعالان بازار شاخص‌‌‌های کلیدی اقتصاد ایالات‌متحده آمریکا را با جدیت دنبال می‌کنند. در روزهای آینده شاخص‌‌‌های جدیدی منتشر خواهد شد که این موضوع روند بازارها را بهتر نمایان می‌کند. در این شرایط افزایش درگیری میان روسیه و اوکراین و همچنین احتمال تشدید تنش در خاورمیانه نیز محرک جدید موثری برای طلا به‌‌‌عنوان دارایی امن در زمان بحران بوده است.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید