رکورد‌شکنی سریالی طلای جهانی

دنیای اقتصاد : آنالیز داده‌های شاخص مدیران خرید (PMI) در ماه مارس این سیگنال را به سیاستگذاران می‌دهد که رشد تولید در ایالات‌متحده روحیه پاول را برای حفظ بهره در سطوح سابق (۵.۲۵ تا ۵.۵ درصد) جهت دستیابی به تورم هدف تقویت خواهد کرد.

از نشانه‌های این ادعا می‌توان به رشد 2.6 درصدی شاخص ارزی این کشور در پی انتشار گزارش PMI اشاره کرد. تیر این تبعات به شاه‌نشین بازار کریپتو سرایت کرد و موجب شد این دارایی افت 8.5 درصدی را تجربه کند. اما در این میان فلز زرد از روند مشابه کریپتو فاصله گرفت و به شتاب قیمتی خود ادامه داد. بر این اساس این دارایی روند معاملاتی روز گذشته را در محدوده مثبت آغاز کرد و در ساعت 15 به وقت تهران با ثبت رقمی معادل 2260 دلار رکورد تاریخی دیگری را به ثبت رساند.

رونق اقتصاد آمریکا
گزارش شاخص مدیران خرید آمریکا که در روز گذشته (دوم آوریل) منتشر شد، نشان‌دهنده این موضوع این است که فعالیت‌های تولیدی برای نخستین‌بار از سپتامبر 2022 (47.8 واحد) به بالای رقم 50 واحد صعود کرد. در ‌سازو‌کار اقتصادی هرگاه ارقام منتشر شده در گزارش PMI عددی زیر 50 را نشان دهد به معنای روند رو به رشد اقتصاد، رقم بالای 50 به معنای حالت انقباضی اقتصاد و 50 میانه این دو حالت اقتصادی را هشدار می‌دهد.

 گرچه این شاخص در بخش تولید روند مطلوبی را در ماه مارس پشت سر گذاشته، اما مجموع فعالیت‌های تولیدی و خدماتی در این ماه نسبت به ماه فوریه تنزل یافت و از 52.2 واحد به 51.9 واحد رسید. شواهد گویای آن است که به محض انتشار این ارقام، بازارها مسیر پر‌نوسانی را آغاز کردند. اما دلیل این امر چه بود؟ ‌گزارش‌های اقتصادی این کشور اثر چشمگیری بر تصمیم سیاستگذاران در خصوص ادامه سیاست‌های فدرال رزرو خواهد گذاشت. بر این اساس پیش از انتشار گزارش‌های اقتصادی و پس از آن، شاخص دلار و همچنین رمزارزها و فلز زرد واکنش‌های متفاوتی از خود نشان می‌دهند.

شاخص ارزی در سقف 5 ماهه
صاحب‌نظران رشد اقتصادی آمریکا را به پافشاری پاول بر نرخ بهره در سطوح 5.5 درصدی و به دنبال آن به تعویق انداختن سیاست‌های پولی انبساطی به زمان دیگر مرتبط کرده‌اند.

 این فرضیه احتمالی گذر شاخص دلار از کانال 105 واحدی را به دنبال داشت که انتظارات را برای نزول قیمتی بازار کریپتو و طلا افزایش داد. داده‌ها بیان می‌کند که بیت‌کوین مطابق برآوردها با شیب کاهشی مواجه شد و از کانال 70 هزار دلاری به کانال 65 هزار دلاری در روز گذشته رسید. اما در این میان نه تنها از قیمت فلز زرد کاسته نشد، بلکه این دارایی رکورد تاریخی دیگری را با قیمت 2260 دلار به ثبت رساند. اما چه عواملی این فلز محبوب را از افول قیمتی نجات داد؟ در پاسخ به این سوال باید به از سرگیری تنش‌های ژئوپلیتیک و هجوم سرمایه‌گذاران به این پناهگاه امن اشاره کرد. از سوی دیگر این دارایی توانایی مقابله با ریسک‌های تورمی را داشته و نسبت به سایر بازارها از جمله کریپتو، از ریسک سرمایه‌گذاری کمتری برخوردار است.

اما اکنون سوالی که مطرح می‌‌شود این است که با در نظر گرفتن مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در هر یک از بازارها، سرمایه‌گذاران مبتدی در کدام بازار سود بیشتری کسب خواهند کرد؟ با استناد به مطالب فوق برخی از کارشناسان برجسته تاکید کردند که بیت‌کوین در مدت زمان بسیار کوتاهی به روند نزولی خود ادامه می‌دهد و اکنون با توجه به نزدیک شدن به رویداد هاوینگ و همچنین روند اقتصادی آمریکا، زمان مناسبی برای خرید بیت‌کوین است؛ زیرا پس از هاوینگ و همچنین انتشار داده‌های تورمی آمریکا در ماه مارس، این دارایی به یکه‌تازی خود در بازارها ادامه می‌دهد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید