سه‌‌‌‌‌‌‌ضلعی موثر بر قیمت نفت

دنیای‌اقتصاد : روز گذشته قیمت جهانی نفت در چشم‌‌‌‌‌‌‌انداز استمرار اعمال کاهش عرضه از سوی ائتلاف نفتی موسوم به اوپک‌‌‌‌‌‌‌پلاس، بهبود وضعیت اقتصادی چین که نشان از رشد تقاضا در این کشور داشته و حملات اخیر به زیرساخت‌های انرژی در روسیه، افزایش یافت. قیمت نفت‌برنت دریای‌شمال دیروز و در زمان تنظیم این گزارش، با ۱۰‌سنت افزایش به ۸۷دلار و ۱۰‌سنت به ازای هر بشکه رسید. نفت وست‌‌‌‌‌‌‌تگزاس اینترمیدیت هم با ۱۲‌سنت افزایش، ۸۳ دلار و ۳۳‌سنت معامله شد. لازم به‌ذکر است دو شاخص‌‌‌‌‌‌‌ اصلی نفت (برنت و وست‌‌‌‌‌‌‌تگزاس)، سومین افزایش قیمت ماهانه را در ایام پایانی ماه مارس تجربه کردند.
سه‌‌‌‌‌‌‌ضلعی موثر بر قیمت نفت
از اواسط ماه گذشته میلادی، قیمت نفت‌برنت بالاتر از ۸۵دلار در هر بشکه ایستاده است. تحلیلگران انتظار دارند اوپک و متحدانش در ائتلاف اوپک‌‌‌‌‌‌‌پلاس، محدودسازی سطح تولید نفت خود را تا ماه ژوئن نیز تمدید کنند.  در این رابطه رویترز نوشت؛انتظار می‌رود حجم معاملات در روز دوشنبه یکم آوریل محدود بماند، دلیل آن است که بسیاری از بازارهای بین‌المللی و داخلی کشورها کماکان به‌‌‌‌‌‌‌واسطه تعطیلات عید پاک غیرفعال هستند. در همین‌ارتباط، الکساندر نواک معاون نخست‌وزیر روسیه، اعلام کرد شرکت‌های نفت این کشور در سه‌ماهه دوم سال‌جاری میلادی بر کاهش تولید متمرکز خواهند بود تا از این مسیر، با سایر اعضای ائتلاف اوپک‌پلاس همراهی کرده باشند. از سویی دیگر و به گزارش منابع معتبر، حملات پهپادی اوکراین به زیرساخت‌های انرژی روسیه، به تعدادی از پالایشگاه‌های این کشور آسیب رسانده که متعاقب آن انتظار می‌رود صادرات سوخت مسکو کاهشی شود.

با استناد به گزارش گلدمن‌‌‌‌‌‌‌ساکس، سطح تقاضا برای نفت در اروپا بالاتر از حد انتظار بوده‌است تا جایی‌که تنها در فوریه‌ برابر با ۱۰۰‌هزار بشکه در روز نسبت به زمان مشابه در سال‌گذشته رشد داشته‌است. با رصد تحولات بازار جهانی نفت، به‌نظر می‌رسد تقاضای بالای نفت‌‌‌‌‌‌‌خام در اروپا، کاهش رشد عرضه آمریکا در کنار احتمال تمدید راهبرد کاهش تولید اوپک‌‌‌‌‌‌‌پلاس تا پایان ۲۰۲۴، از خطر کاهش تقاضا در چین پیشی‌گرفته‌است.به‌‌‌‌‌‌‌تازگی اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد که به دلیل برودت ناگهانی هوا، تولید نفت‌خام این کشور در ماه فوریه معادل ۶‌درصد نسبت به زمان اوج تولید در ماه دسامبر کاهش داشته‌است. ناظران بازار انرژی باور دارند محرک‌های فوق سبب خواهد شد متوسط قیمت برنت در سه‌ماهه پایانی سال‌جاری میلادی به حدود ۸۳ دلار در هر بشکه برسد. علاوه‌بر اینها، میانگین تولید کارخانه‌ها  در چین برای اولین‌بار طی ۶ ماه گذشته در ماه مارس افزایش یافت، امری که تقاضا برای نفت در بزرگ‌ترین وارد‌کننده نفت‌خام دنیا را افزایشی کرد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید