رونمایی از سیاست جدید آمریکا

در بحبوحه تنش‌های اقتصادی اخیر ایالات‌متحده و به دنبال آن نگرانی و تردید مقامات آمریکایی در خصوص تغییر سیاست‌های پولی در ادامه سال ۲۰۲۴، برخی از اقتصاددانان برجسته مالی این کشور اظهار کردند که جرمی پاول در نشست پیش‌رو نرخ بهره را در سطح سابق خود حفظ خواهد کرد، اما احتمال کاهش نرخ بهره در ماه ژوئن افزایش یافته است. در ادامه سال باید در انتظار کاهش سه مرتبه‌ای نرخ بهره بود.
رونمایی از سیاست جدید آمریکا
به گفته اقتصاددانان بلومبرگ با افزایش نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه و همچنین سقف ۲ساله نرخ بیکاری در آمریکا، برآورد تحلیلگران در خصوص آغاز سیاست‌های انبساطی در سال ۲۰۲۴ و همچنین رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۲۵ تغییر نخواهد کرد و آنها بر تغییر سیاست‌های پولی آمریکا در سال جاری پایبند خواهند بود. بی‌شک در مقابل این دیدگاه عده‌ای هستند که تصورات فوق را خوش‌بینی و چشم‌انداز اقتصادی این کشور را مبهم می‌خوانند.

موضع پاول تغییر خواهد کرد؟
پیش از برگزاری نشست ماه مارس پیش‌بینی‌های متعددی در خصوص عملکرد پاول ارائه شده که برخی از آنها مورد بررسی قرار گرفته است. در وهله اول باید به نظرسنجی اخیر اقتصاددانان بلومبرگ در خصوص کاهش نرخ بهره در سال جاری اشاره کرد. آنها بر این باورند که کمیته بازار باز فدرال رزرو در نشست خود در ۱۹ و ۲۰ مارس نرخ بهره را در سطح ۵.۲۵ تا ۵.۵ درصدی حفظ خواهند کرد. اما این روند در ماه‌های آتی ادامه‌دار نخواهد بود و مقامات این کمیته در ادامه سال ۲۰۲۴ سه مرتبه یا بیشتر نرخ بهره را کاهش خواهند داد. در راستای این بحث برخی دیگر از آنها اعلام کردند که بانک مرکزی نرخ بهره را تا پایان سال دو مرتبه یا کمتر کاهش خواهد داد. در این میان باید به سخنان پاول در هفته گذشته نگاهی انداخت. او معتقد بود: «اقدامات لازم جهت نزول تورم به سطح مورد نظر صورت گرفته است و برای ورود به مسیر سیاست‌های انبساطی به شواهد بیشتری نیاز دارد که در آینده‌ای نه چندان دور شاهد آن خواهیم بود.» قابل ذکر است که آغاز سیاست‌های انبساطی به معنای بازگشت تورم به سطح هدف (۲ درصدی) معنا نمی‌شود. به‌طوری‌که پیش‌بینی می‌شود نرخ تورم سالانه در سال ۲۰۲۴ حدود ۲.۵ درصد باشد و رشد تولید ناخالص داخلی نیز به رقمی معادل ۱.۷ درصد را به ثبت رساند. شرکت‌کنندگان در این نظر‌سنجی به سه دسته تقسیم شدند. دسته اول که در انتظار رکود اقتصادی در ۱۲ ماه آتی هستند. دسته دوم معتقدند که اقتصاد آمریکا طی این یک‌سال در وضعیت نرمالی قرار خواهد گرفت و دسته سوم در انتظار تنش‌های اقتصادی بدون رکود هستند.

امید در دل تنش
 مایکل فرولی، اقتصاددان آمریکایی اعلام کرد که با توجه به گزارش‌های اخیر اقتصاد آمریکا از جمله نرخ تورمی و داده‌های شغلی، بانک مرکزی کاهش نرخ بهره را از پنج به سه مرتبه کاهش داد. اما دلیل این امر چیست؟ در پاسخ به این سوال باید نگاهی به آمارهای اقتصادی این دو گزارش انداخت.  گزارش شغلی و تورمی به عنوان دو معیار اصلی مقامات برای اقدامات بانک مرکزی به شمار می‌رود. اما شواهد گویای آن است که این دو گزارش ارقام رضایت‌بخشی را برای آنها به ارمغان نیاورد؛ زیرا افزایش هزینه انرژی، تورم نقطه‌به‌نقطه را به سطح ۳.۲ درصدی رساند و درصد افرادی که شغل‌های خود را ترک کرده یا از دست داده‌اند نیز از ۳.۷ به ۳.۹ درصد، بالاترین سطح ۲ ساله خود رسید. اما در دل این گزارش‌ها می‌توان نور امیدی پیدا کرد.  گفتنی است که گرچه تورم سالانه در مسیر صعودی در حال حرکت است، اما تورم هسته (بدون احتساب مواد غذایی و انرژی) شیب نزولی به خود گرفت و از ۳.۹ درصد به ۳.۸ درصد تنزل یافت. محاسبه تورم بدون در نظر گرفتن هزینه‌های خوراکی و انرژی برای سیاستگذاران از اهمیت بالایی برخوردار است و عدم عقب‌نشینی آنها از برآوردهای خود نسبت به تغییر سیاست‌های پولی در ماه ژوئن را می‌توان ناشی از آن دانست. این موضوع در خصوص گزارش شغلی نیز صادق است.  نرخ بیکاری به دلیل محبوبیت شغل‌های پاره‌وقت روند صعودی به خود گرفت. اما از ذکر این نکته نباید غافل شد که تعداد فرصت‌های شغلی ایجاد شده نیز از انتظارات بیشتر رشد کرد. بر این اساس ۲۷۵هزار شغل در ماه فوریه ایجاد شد که حدود ۲۵ هزار شغل فراتر از برآوردها بود. وقایع اخیر بر روند بازارهای جهانی نیز اثرگذار بود.

تلنگر شاخص ارزی به فلز زرد
تردید در میان سیاستگذاران موجب شد دلار جهانی با امید به حفظ نرخ بهره برای مدت زمان طولانی‌تر، به میانه کانال ۱۰۳ واحدی صعود کند و با رقمی معادل ۱۰۳.۴۳ واحد هفته معاملاتی گذشته را به پایان رساند. فلز زرد نیز که بر خلاف روند شاخص ارزی در حرکت است با ریزش ۱.۵ درصدی مواجه شد و با قیمت ۲۱۵۵ دلار بسته شد. برای درک بهتر روند معاملاتی بازارها و واکنش آنها به رویدادهای اخیر اقتصاد آمریکا باید تا نشست پیش‌روی پاول منتظر ماند. در خصوص روند معاملاتی بیت‌کوین در روزهای اخیر نیز همان‌طور که در گزارش‌های پیشین «دنیای اقتصاد» گفته شد، کاهش حجم مبادلات صندوق‌های ETF و گمانه‌زنی‌ها در خصوص ادامه سیاست‌های ایالات متحده تا پایان سال ۲۰۲۴، واکنش منفی رمزارزها و فلز زرد را به دنبال داشت. بر این اساس بیت‌کوین پس از گذشت ۴ روز از فتح کانال ۷۰‌هزار دلاری، در میانه کانال ۶۷‌هزار دلاری آغاز کرد. شیب نزولی لیدر رمزارزها به اتریوم، دومین دارایی ارزشمند کریپتو سرایت کرد و کانال ۴‌هزار دلاری را از این دارایی سلب کرد.  همان‌طور که در‌ سازوکار اقتصادی مشاهده می‌شود، مادامی که شاخص دلار به یکه‌تازی در بازارها می‌پردازد، دارایی‌های پرتقاضا از جمله فلز زرد و رمزارزها را به مسیر نزولی هدایت خواهد کرد.  این موضوع در خصوص سقوط ۸.۷درصدی بیت‌کوین نیز صادق است. البته در خصوص روند نزولی بیت‌کوین باید به کاهش ورودی‌های صندوق ETF اشاره کرد. در راستای این موضوع برخی از رسانه‌ها اعلام کردند که در ۲۴ ساعت گذشته (۱۴ مارس) حجم ورودی‌های این صندوق‌ها حدود ۸۰‌درصد کاهش پیدا کرده بود و این امر موجب شد بیت‌کوین برای مدت کوتاهی به کانال ۶۶‌هزار دلاری هدایت شود. البته این روند ادامه‌دار نبود و در روز گذشته بار دیگر کانال ۶۸هزار دلاری را مشاهده کرد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید