پایان مبهم بورس

دنیای‌اقتصاد- عاطفه چوپان : شنبه به‌عنوان آخرین روز معاملاتی که فروشندگان می‌توانستند با فروش سهام خود به نقدینگی در سال‌۱۴۰۲ دست‌یابند با افزایش فشار فروش همراه بود. ۱۶۱‌میلیارد‌تومان نقدینگی از بازار سرمایه خارج شد و ارزش معاملات نیز در سطوح حداقلی ماند و با حدود ۱۷‌درصد کاهش نسبت به چهارشنبه هفته گذشته در سطوح ۳هزار و ۶۲۸‌میلیارد‌تومان ایستاد. درحالی‌که انتظار بازار برای تکمیل اخبار مثبتی که در هفته‌های گذشته از بانکی‌ها و خودرویی‌ها آمده بود بی‌نتیجه ماند یک خبر منفی به بازار مخابره شد که به اعتقاد تحلیلگران می‌تواند اثر منفی خود را در همین روزهای باقی‌مانده بر بازار بگذارد.
داستان هم از این قرار است که اخیرا دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق‌بهادار، در نامه‌‌‌‌ای به مجید عشقی، ریاست سازمان بورس و اوراق‌بهادار خبر از کاهش سقف اعتبارات کار‌‌گزاری‌‌‌‌ها از ۱۶۰هزار‌ میلیارد‌تومان به ۴۰‌هزار ‌میلیارد‌تومان داده‌است. علاوه‌بر این در دو روز باقی‌مانده احتمالا بازار شرایط رکودی را تجربه خواهد کرد و رشد در سال‌جدید نیز در گرو مخابره محرک‌هایی مانند تجدیدارزیابی دارایی‌ها و افزایش نرخ دلار نیمایی است.

سامان منتظری، تحلیلگر بازارسرمایه در این‌خصوص گفت: اتفاقات مثبتی در ماه اخیر افتاده اما اخبار مثبت خیلی نمی‌تواند در روزهای باقی‌مانده سال‌روی بازار سرمایه تاثیرگذار باشد و با توجه به همه اتفاقات و اخبار مثبتی که به بازار مخابره شده چون نقدینگی جدیدی به بازار وارد نشده و همان نقدینگی سابق در بازار دست به‌دست می‌شود در روزهای باقی‌مانده صرفا می‌توانیم نوسان داشته باشیم و کماکان پارامترهای شروع یک روند در بازار وجود ندارد.

وی ادامه داد: بازار سرمایه ما به یک محرک نیاز دارد و چنانچه در سال‌آینده این محرک به بازار مخابره نشود اتفاق خیلی خاصی در بازار سرمایه رخ نمی‌دهد. یکی از خبرهایی که می‌تواند به‌عنوان یک محرک عمل کرده و باعث رشد در بازار سرمایه شود اخبار تجدیدارزیابی‌ها است که اگر الزام شود، همان‌طور که دیدیم برای خودرو این اتفاق در حال رخ‌دادن است و نوسانات خوبی را به همین واسطه در این گروه شاهد هستیم  و در کلیت بازار شاهد نوسانات مثبت خواهیم بود.

این تحلیلگر خاطرنشان کرد: اگر در کلیت بازار و برای سهام مختلف این اتفاق رخ دهد می‌توانیم در کلیت بازار شاهد نوسانات مثبتی باشیم، در غیر‌این‌صورت محرک بعدی بازار می‌تواند نرخ دلار نیمایی باشد. چنانچه این نرخ افزایش پیدا کند، می‌تواند کلیت بازار را رشد دهد و به غیر‌از این دو اتفاق فعلا بازار جذابیتی برای ورود پول جدید ندارد اما چنانچه این دو محرک اتفاق بیفتند، سال‌خوبی پیش‌روی بازار سرمایه است، در غیر ‌این‌صورت فعلا نوسانات رو به بالا و پایینی را خواهیم‌داشت و برای شروع یک روند بازار در انتظار اخبار مثبت است.

پیام الیاس‌کردی، دیگر تحلیلگر بورسی نیز با یادآوری اینکه هفته پیش‌رو یک هفته ناقص است، گفت: تاثیرات تعطیلی‌های این هفته‌ها هم متاسفانه در زمانی‌که بازار نزولی است منفی است اما این هفته، هفته آخر بازار سرمایه است و باید دقت کرد که روزی که گذشت هم آخرین روزی بود که معامله‌گران در بازار سرمایه می‌توانستند پول نقد کنند و اگر فروشی در روزهای یکشنبه و دوشنبه داشته باشیم نقد‌شدن آن به روزهای بعد از تعطیلات نوروز موکول می‌شود و از این جهت آخرین روزی که معامله‌گران می‌توانستند به قصد کسب نقدینگی فشار روشی ایجاد کنند شنبه بود و خیلی از معامله‌گران حقیقی به دلیل هزینه‌های تعطیلات خود برای کسب نقدینگی از بازار سرمایه استفاده می‌کنند و این نکته مهمی است که باید به آن توجه کرد اما در سایر روزهای هفته با این چالش مواجه نیستیم.

وی ادامه داد: البته همیشه اولین روز بعد از تعطیلات نوروز نیز برای بازار سرمایه روز جذابی نیست چون فشار فروشی در تعطیلات جمع شده که در روز ابتدایی سال ‌به بازار وارد می‌شود. در کل این هفته اتفاق خیلی ویژه‌ای موردانتظار نیست و معاملات کم ارزش و کم‌حجمی را پیش‌رو خواهیم‌داشت. احتمالا بازار جهت خاصی نخواهد گرفت و روند متعادل است و به‌نظر نمی‌رسد گروه خاصی هم پیشتاز باشد. البته ما قبل از تعطیلات معاملات و افزایش سرمایه ذوب را داشتیم  و به‌جز این مورد فاکتوری در بازار تغییر نکرده و چند روز باقی‌مانده شاهد روزهای آرامی خواهیم بود.

برزو حق‌شناس، تحلیلگر بازار سرمایه نیز به موضوع فشار فروش شنبه اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه شنبه آخرین مهلت برای کسانی بود که قصد برداشت وجه در سال‌جاری را داشتند و قاعدتا این مساله آخرین روز برداشت قبل از عید فشار فروش را به بازار تحمیل کرد اما در ادامه انتظار معاملات آرامی می‌رود. تنها موضوعی که در این میان وجود دارد این است که درخصوص اعتبار کار‌‌گزاری‌ها ابهامی به‌وجود آمده و اگر پیرامون این موضوع ابهام بیشتر شود احتمال دارد در دو روز باقی‌مانده نیز منفی‌ها غلبه کند.

ابراهیم سماوی، تحلیلگر بازار سرمایه عنوان کرد: بازار سرمایه ما به‌تبع بازار‌ سرمایه‌‌ جهانی در شرف تعطیلات رسمی شرایط رکودی را تجربه می‌کند. برای مثال در جفت‌‌‌‌ارزها نیز زمانی‌که سال‌جدید میلادی پیش‌روست وضعیت رکودی می‌شود و معمولا معامله‌گران در این زمان‌ها موقعیت معاملاتی خود را باز نمی‌کنند.

وی ادامه داد: در روزهای پیش‌رو نیز شاید به همین شکل بخشی از نقدینگی به سمت بازار سرمایه ‌برود، البته در این میان یک خبر منفی درخصوص بازار سرمایه نیز منتشرشده مبنی‌بر کاهش سقف اعتبارات کار‌‌گزاری‌‌‌‌ها از ۱۶۰هزار‌ میلیارد‌تومان به ۴۰‌هزار‌میلیارد‌تومان که این موضوع می‌تواند در قسمت عرضه بازار بیش از پیش تاثیرگذار باشد و روزهای پایانی سال‌را بیش از این رکودی کند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید