مزایای توسعه ابزارهای سرمایه‌گذاری غیر مستقیم

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: بهترین ابزار برای سرمایه‌گذاری اشخاصی که دانش مالی و زمان کافی برای تحلیل و فعالیت در این بازار را ندارند، استفاده از ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم است تا منابع سرمایه‌گذاران توسط متخصصان و حرفه‌ای‌های بازار، مدیریت شود.

سیدعلی هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)، ضمن تاکید بر مزایای توسعه ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم بیان کرد: یکی از مهم‌ترین راهکارها برای حرفه‌ای‌تر شدن بازار سرمایه، توسعه ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم است. اشخاصی باید به طور مستقیم در این بازار سرمایه‌گذاری کنند که علاوه بر برخورداری از دانش مالی، فرصت کافی برای تحلیل داشته باشند و ضمناً تیمی فعالیت کنند. بنابراین، بهترین ابزار برای سرمایه‌گذاری اشخاصی که دانش مالی و زمان کافی برای تحلیل و فعالیت در این بازار را ندارند، استفاده از ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم است تا منابع سرمایه‌گذاران توسط متخصصان و حرفه‌ای‌های بازار، مدیریت شود.

مزیت سرمایه‌گذاری غیر مستقیم

وی با بیان این که سرمایه‌گذاری مستقیم برای مردم هیچ مزیتی نسبت به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم ندارد، گفت: در سال‌های اخیر اقدامات خوبی از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای تنوع‌بخشی و توسعه کمی و کیفی ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم صورت گرفته است. با توجه به وضعیت حضور مردم و نقدینگی موجود در بازار سرمایه، تعداد صندوق‌های سرمایه‌گذاری کافی‌است اما در مقایسه با بازار سرمایه کشورهای توسعه یافته، هنوز به لحاظ کمی کیفی و تنوع‌بخشی در حوزه ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم، جای کار بسیار است. بنابراین، به موازات ورود نقدینگی سرمایه‌گذاران به سمت بازار سرمایه باید در راستای توسعه ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم هم گام برداشت.

فرهنگسازی برای آشنایی با صندوق‌های سرمایه‌گذاری

هاشمی اظهار کرد: در حال حاضر، انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، مختلط، سهامی، صندوق در صندوق، صندوق‌های بخشی و... در بازار سرمایه وجود دارد که مردم و سرمایه‌گذاران به طور غیر مستقیم می‌توانند از آنها بهره ببرند. اما به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران خرد آشنایی کافی با همین ابزارهای موجود در بازار سرمایه هم ندارند و بهتر است در حال حاضر بیشتر در زمینه فرهنگسازی و آموزش مردم برای آشنایی با انواع صندوق‌های موجود در این بازار تلاش کرد. بسیاری از مردم هنوز هیچ شناختی از صندوق‌های اهرمی، صندوق‌های مختلط، صندوق‌های سهامی و... ندارند.

معاون سرمایه‌گذاری مشاور سرمایه‌گذاری ترنج در خاتمه گفت: همچنین می‌توان در راستای توسعه صندوق‌های هج‌فاند که بر ابزارهای مشتقه کار کرده و در شرایط روندهای نزولی و صعودی منابع سرمایه‌گذاران را مدیریت کنند، کار کرد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید