بازار سرمایه بهترین مسیر برای تامین مالی طرح‌های توسعه‌ای

یک کارشناس بازارهای مالی گفت: در حال‌حاضر برای تامین مالی خصوصا طرح‌های توسعه و ارقام بالای یک همت، بازار سرمایه بهترین و تنها مسیر محسوب می‌شود.

احسان مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)،در رابطه با مزیت‌های تامین مالی از طریق بازار سرمایه، اظهار کرد: ماهیت تامین مالی از طریق بازار سرمایه بلند مدت است به طور مثال؛ مدت زمان تسویه اوراق سلف (حداقل یک و حداکثر دو سال) و اوراق مرابحه (حداکثر پنج‌ سال) است به نحوی که بانی می‌تواند با برنامه‌ریزی در یک بازه بلندمدت از مزیت‌های اوراق بهره‌مند شود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در حال‌حاضر برای تامین مالی خصوصا طرح‌های توسعه و ارقام بالای یک همت، بازار سرمایه بهترین و تنها مسیر محسوب می‌شود.

مرادی با بیان این که بنگاه‌های تولیدی برای تامین مالی از طریق بازار سرمایه می‌بایست متناسب با نیازشان بر اساس یکی از عقود اسلامی اقدام کنند، افزود: اکنون ۸۰ درصد اوراق منتشره در قالب مرابحه (خرید دارایی جدید) و اجاره (دارایی موجود شرکت‌ها) است.

تامین مالی از طریق بازار سرمایه

وی بیان کرد: بر خلاف سیستم بانکی که وثیقه محوراست، در بازار سرمایه شرکت‌هایی که نسبت به تامین مالی اقدام می‌کنند از همان ابتدای امر می‌بایست توان پرداخت اصل سود اوراق منتشره را از محل درآمدهای عملیاتی خود داشته باشند علی‌رغم این که اوراق ممکن است دارای ضامن بانکی نیز باشد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: حجم اوراق منتشره با سرمایه ثبتی شرکت رابطه معنی‌داری دارد به طور مثال؛ شرکتی که افزون بر درآمد قابل توجه، ضامن هم دارد نمی‌تواند بیش از ۳ برابر سرمایه‌ خود اوراق منتشر کند.

مرادی در ادامه در مورد اوراق سلف نیز تصریح کرد: حدود ۲۰ درصد دیگر از عقود منتشره در بازار سرمایه بر پایه عقد سلف و سایر عقود است که مزیت آن پرداخت اصل و سود اوراق در پایان دوره است.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان تاکید کرد: با توجه به شرایط تورمی کشور این که اصل اوراق منتشره در بازار سرمایه در انتهای دوره پرداخت می‌شود، می‌تواند بازوی کمکی برای تامین نقدینگی شرکت‌ها باشد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید