بورس در خواب بهاری

دنیای‌اقتصاد- عاطفه چوپان : تنها سه روز معاملاتی پیش‌روی بازار سرمایه است و به‌نظر می‌رسد بورس از حالا به خواب بهاری رفته‌است. بعد از انتشار اخبار مثبتی که توانست بازار را در هفته منتهی به ۱۶ اسفند تحت‌تاثیر قرار دهد و باعث شود شاخص‌کل بورس ۵.۳۹‌درصد رشد کند، خبرهای بیشتری از آنها نیامد و این باعث شد در ادامه بازار بلاتکلیف بماند.
بورس در خواب بهاری
تجدیدارزیابی دارایی خودرویی‌ها و فروش سهام تودلی آنها، نرخ تسعیر ارز بانک‌ها و فرمول پالایشی‌ها سه موضوع مهم بازار در هفته‌های اخیر بود که اخبار موثق‌تری از آنها به بازار مخابره نشد. از طرفی با وجود اینکه فضای بازارهای موازی نیز با نزدیک‌شدن به پایان سال‌ به سمت ثبات حرکت می‌کند، اما کماکان در این بازارها که در راس آنها دلار و طلا است نیز شاهد تداوم رشد و تحرک هستیم. همه این عوامل در کنار شروع تعطیلات متوالی فروردین ماه و سلب‌شدن امکان سود از نوسان‌گیری در معاملات باعث‌شده سهامداران و سرمایه‌گذاران منتظر ورود به سال‌جدید باشند و حتی برخی از آنها برای کسب سود بیشتر به سمت بازارهای موازی رفته یا پول‌های خود را از سهام خارج کرده و به صندوق‌های درآمد ثابت بسپارند. در نتیجه این جریان به اعتقاد تحلیلگران، بازار سرمایه در روزهای باقی‌مانده به خواب بهاری رفته و منتظر ورود به سال‌جدید است. سالی که به اعتقاد تحلیلگران با وجود ارزندگی بازار و وجود پتانسیلی مانند افزایش نرخ دلار نیما روزهای بهتری را برای بازار سرمایه رقم خواهد زد.

نوید خاندوزی، تحلیلگر بازار سرمایه عنوان کرد: با نزدیک‌شدن به پایان سال ‌نمی‌توان در مورد بازار تحلیل خاصی ارائه کرد، در مورد خبرهایی که قرار بود به بازار مخابره شود نیز اطلاعات جدیدی مخابره نشد و انتظار بازار برای رسیدن خبرهای بیشتر از آنچه در هفته‌های گذشته شنیده می‌شد نیز محقق نشد. وی ادامه داد: بازار سرمایه در انتظار خبرهای متعددی بود، خبرهایی از جمله تجدیدارزیابی دارایی خودرویی‌ها، تسعیر ارز بانک‌ها و خبر فرمول پالایشی‌ها و بازار در نتیجه این بی‌خبری وارد وضعیت ثابتی شد و به‌نظر می‌رسد در روزهای باقی‌مانده سال‌ واکنش خاصی نداشته‌باشد.

از طرف دیگر هم به‌نوعی موضوع معامله بلوکی شتران و شاراک مقداری بر وضعیت بازار اثرگذار بود و باعث شد بخشی از پول شتران از صندوق‌ها خارج شود که این موضوع به‌کار‌‌گزاری‌ها فشار آورد و تصمیم بانک‌مرکزی نیز موقتا تاثیرگذار بود و همه‌چیز را تحت‌تاثیر قرار داد. خاندوزی با اشاره به اینکه نباید انتظار شروع متفاوتی از بورس در سال‌جدید داشت، گفت: به‌نظر من بازار سرمایه در سال‌جدید شروعی منفی نخواهد داشت، اگرچه رشد شارپی خیلی بعید به‌نظر می‌رسد، اما در سال‌جدید قطعا شاهد رشد خواهیم بود و می‌توان گفت بازار سرمایه در سال‌جدید وضعیت بسیار بهتری نسبت به سال‌جاری داشته‌باشد.

این تحلیلگر بورسی درخصوص شاخص‌ترین محرکی که می‌تواند بازار را در سال‌جدید تحت‌تاثیر قرار دهد نیز گفت: در این‌خصوص می‌توان به موضوع دلار نیمایی اشاره کرد. دلار نیمایی و رشد آن و خبرهای خودرویی دست‌کم در سه ماه ابتدایی سال‌می‌تواند بازار را تحت‌تاثیر قرار دهد.

اتمام کار بورس در محدوده فعلی
مریم محبی copy

مریم محبی، تحلیلگر بازار سرمایه نیز با اشاره به اینکه تنها سه روز به پایان سال‌معاملاتی 1402 باقی‌مانده‌است، ‌‌‌‌‌‌‌خاطرنشان کرد: با توجه به روندی که در قیمت دلار و سایر بازارهای مالی و همینطور نرخ بهره که تقریبا به ثبات رسیده مشاهده می‌شود، انتظار تغییر چندانی در بازار سرمایه طی روزهای آتی را ندارم و به‌نظر می‌رسد سال‌مالی فعلی روی همین محدوده‌های کنونی بسته خواهد شد.

وی ادامه داد: تنها مساله‌ای که می‌تواند برای بررسی مجدد بازار سرمایه اتفاق مثبتی باشد که البته احتمالا در فروردین سال‌جدید شاهد اثرات آن خواهیم بود، بحث معافیت‌های تحریمی ایران است که بایدن با تمدید مجدد آن موافقت کرده و این موضوع می‌تواند در اقتصاد ایران اثر مثبتی داشته‌باشد، اما به‌نظر نمی‌رسد تاثیرات آن را در روزهای باقی‌مانده شاهد باشیم و بنابراین برای روزهای باقی‌مانده سال‌احتمالا معاملات رِنجی را مشاهده کنیم و در همین محدوده‌ها کار بازار به پایان می‌رسد.

این تحلیلگر تاکید کرد: به‌رغم اینکه قیمت‌های منطقی و ارزانی را در بسیاری از سهام مشاهده می‌کنیم اما با توجه به تعطیلات پیش‌رو، احتمال رشد سایر بازارها و درصد سودی که صندوق‌های درآمد ثابت می‌دهند، جذابیت زیادی برای بازار باقی نمی‌گذارد و حتی احتمالا مقدار کمی خروج را نیز شاهد باشیم. محبی یادآور شد: روال معمولا به این‌صورت است که در روزهای پایانی سال ‌با توجه به تعطیلات پیش‌رو افراد سعی می‌کنند پول‌های خود را در صندوق‌های درآمد ثابت نگه دارند، یعنی ما در روزهای پایانی سال ‌به‌صورت سنتی با توجه به تعطیلات پیش‌رو شاهدیم که افراد برای بهره‌مندی از سود روزهای تعطیل پیاپی پول‌های خود را از بازار خارج کرده و واحدهای صندوق‌های درآمد ثابت را می‌خرند.

وی ادامه داد: احتمالا بازار کمی به منفی میل می‌کند و بعد از گشایش مجدد بازار، دوباره تحرک بازار را خواهیم دید، اما در روزهای آخر سال ‌ما خروج سرمایه از سهام و ورود به صندوق‌ها را مشاهده می‌کنیم و با توجه به اینکه نرخ دلار همچنان امکان رشد دارد و از طرفی بازار طلا هم رشد کرده‌است، به‌نظر نمی‌رسد بازار سرمایه طی سه روز آینده کاری جذابیت کافی برای نگهداری پول درون خود داشته‌باشد.

این تحلیلگر بورسی تاکید کرد که ورود مجدد سرمایه‌ها به سهام قطعا در ابتدای سال‌آینده و ابتدا با هدف ورود به سهامی که مجامع آنها در ابتدای سال ‌برگزار می‌شود، ممکن است اتفاق بیفتد، یعنی ما در فصل مجامع به‌طور سنتی شاهد رشد بازار سرمایه هستیم اما در پایان سال ‌با توجه به رشد در بازار دلار و طلا و بسته‌بودن بازار و اینکه فرصتی برای دریافت فرصت‌های نوسان‌گیری در بازار را نداریم، به‌نظر نمی‌رسد بازار جذابیت کافی برای نگهداشتن پول درون خود داشته‌باشد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید