بندبازی بورس در روزهای انتهایی سال

دنیای‌اقتصاد- عاطفه چوپان : تمام تلاش بازار در آخرین هفته کامل سال‌۱۴۰۲ صرف حفظ تعادل خود بر طناب باریک محرک‌ها و ریسک‌ها شد. با وجود اینکه صف عرضه‌ها به‌سنت اسفند هر سال‌در کلیت بازار سرمایه شلوغ است، اما خبرهای خوشی که از چند سهم لیدر بازار منتشرشده نماگر اصلی را نسبت به شاخص هم‌وزن در وضعیت بهتری قرار داده‌است. روز گذشته اگرچه ارزش معاملات خرد همان‌طور که انتظار می‌رفت کم‌فروغ‌تر از دوشنبه بود و با حدود ۲۹‌درصد افت در کانال ۴هزار و ۴۰۸همت ثبت شد، اما شاخص‌کل بورس توانست با ۱۹۲۱ واحد ارتفاع در کانال ۲‌میلیون و ۱۶۳‌هزار واحد تثبیت شود و وضعیت بهتری را نسبت به شاخص هم‌وزن که ۰.۲۶‌درصد منفی بود ثبت کند.
علاوه‌بر این روز گذشته حدود ۶‌میلیارد‌تومان‌ سرمایه از بورس خارج شد که گواه دیگری بر چربیدن صف‌فروش به خرید بود. به‌طور کلی اما تحلیلگران نسبت به تکرار یک بهار پررونق دیگر همچون سال‌جاری امیدوار هستند و تنها مانع بر سر این اتفاق را فقط و فقط ریسک سیاستگذار می‌بینند.

سعید مشکات، تحلیلگر بازار سرمایه دلیل شلوغ‌بودن صف‌‌‌‌‌های فروش را نیاز سنتی به نقدینگی در اسفند هر سال‌دانست و گفت: به‌تدریج و با نزدیک‌شدن به انتهای سال ‌به‌دلیل تاخیر دو‌روزه در تسویه و فرارسیدن ایام تعطیلات فروش‌ها کم می‌شود تا جایی‌که عملا فروشی اتفاق نمی‌افتد و می‌توان گفت تا چند روز آینده فشار فروش‌ها در بازار کم خواهد شد. وی درخصوص تکرار الگوی 1402 در سال‌جدید نیز گفت: در سال‌گذشته دلار رشد داشت و دلار نیما به تبعیت از آن رشد کرد و بالا آمدن دلار نیمایی بورس را با خود بالا آورد و به این ترتیب شاهد فروردین و اردیبهشت پررونقی بودیم. در حال‌حاضر نرخ بهره تقریبا در تعادل با نرخ بهره سال‌گذشته است و تفاوت زیادی ندارد. دلار نیما هم بالا نیامده است. دلار نیمایی جای رشد دارد اما مانند سال‌گذشته جای رشد آن زیاد نیست. سال‌گذشته محرک دلار نیما را داشتیم و همین محرک در فروردین و اردیبهشت بازار را به حرکت درآورد، اما در چند ماه آینده محرک دلار نیما را نداریم و اگر داشته باشیم هم مانند سال‌گذشته محرک آنچنان قوی‌ای نیست. البته همین‌درصد هم تاثیر مثبت دارد، اما سال‌گذشته این عدد خیلی بزرگتر بود. این تحلیلگر ادامه داد: نکته دیگری هم وجود دارد؛ همان‌طور که در اسفند به‌صورت سنتی بازار با فشار فروش همراه است، در فروردین هم از عرضه‌ها خبری نیست و سمت فروش بازار ضعیف است و به‌صورت تاریخی بازار در فروردین ماه رشد دارد. چنانچه در ماه ابتدایی سال‌جاری ریسک سیاستگذار بر بازار تحمیل نشود به‌صورت سنتی هم که شده بازار در ابتدای سال‌جدید رشد خواهد داشت. وی درخصوص دو صنعت پیش‌روی این روزهای بورس- خودرو و بانک- نیز گفت: اوضاع تولید و فروش یکی از خودرویی‌ها خوب است و P/E ارزنده‌ای دارد.

سلمان نصیرزاده، تحلیلگر بازار سرمایه نیز درخصوص روند معاملات در بازار سرمایه گفت: انتظار می‌رود بورس پله‌پله خود را تعدیل کرده و بالاتر بیاید، اما سرعت رشد بالا نیست و با داده‌های فعلی هنوز پالسی برای رشد یک دست، ممتد و ادامه‌دار نداریم، با‌وجود این، پتانسیل‌های نهفته عملیاتی و پتانسیل‌های روانی در بازار وجود دارد. پتانسیل‌های نهفته بحث افزایش نرخ ارز و کاهش شکاف نرخ ارز محاسباتی شرکت‌ها -نیما 1 و نیما2- نسبت به بازار آزاد را داریم و اگر این نرخ پله‌پله رشد کند در بعد روانی بازار کمک می‌کند تا این پتانسیل نهفته از حالت بالقوه به فعلیت برسد. وی ادامه داد: نکته بعدی که به سال‌جدید و مخصوصا نیمه اول سال‌آینده موکول می‌شود بحث پتانسیل روانی تجدیدارزیابی دارایی‌هاست. به احتمال زیاد تاییدیه وزارت اقتصاد برای تجدیدارزیابی خودرویی‌ها خواهد آمد و تجدیدارزیابی هلدینگ‌ها هم آغاز می‌شود که آن‌هم می‌تواند به بازار کمک کند، اما همه اینها در حد پتانسیل است و هرقدر که اینها تاییدیه بگیرد می‌تواند سرعت رشد بازار را شدت ببخشد. نصیرزاده افزود: از طرف دیگر عامل سرعت گیر مهمی پیش‌روی بازار است و آن‌هم سیاستگذار و دولت است. فضای رکودی که سیاستگذار بر عرصه اقتصاد حاکم کرده قطعا بر بورس اثرگذار است و انتشار اوراق که طی هفته اخیر رخ‌داد نیز خود گویای این است که فضا خوب نیست و سیاست انقباضی همچنان پابرجاست. از طرفی سیاست‌های ضد‌ونقیض دولت در عرصه اقتصاد نیز همچنان به‌عنوان یک تهدید برای بازار وجود دارد و هنوز خواست جمعی در سطح کلان برای رشد بازار مشاهده نشده که روند رشد را کند می‌کند. این تحلیلگر عنوان کرد: به‌نظر می‌رسد شاخص‌کل پتانسیل رشد تا محدوده 2‌میلیون و 200‌هزار واحد را دارد و بعد از آن مقداری اصلاح خواهیم‌داشت.

حسن حسین‌نیا، دیگر تحلیلگر بازار سرمایه نیز با اشاره به اینکه بورس در هفته‌جاری رونق نسبی هفته گذشته را ادامه داد، گفت: البته در دو روز ابتدایی هفته یکی از بدترین وقایع سال‌های اخیر در سامانه معاملاتی فرابورس اتفاق افتاد که به‌طور حتم نمره منفی را در کارنامه مسوولان بخش‌های مربوطه لحاظ می‌کند، نتیجه قطعی سامانه معاملات در دو روز یادشده به‌هم خوردن نظم معاملاتی و نوعی سردرگمی سهامداران بود که از روز دوشنبه به روند هفته قبل خود برگشت و معاملات نسبتا خوبی که از اخبار و شنیده‌ها در دو صنعت خودرو و بانک متاثر می‌شد. وی ادامه داد: اخبار تجدیدارزیابی و تغییر مدیریت و افزایش قیمت در محصولات خودروسازان در کنار فروش دارایی‌ها در بانکی‌ها و اراده مدیریتی در برخی بانک‌های خصولتی جهت افزایش سرمایه از محل تجدیدارزیابی به رونق نسبی معاملات بورس کمک‌کرده و البته فروش بلوک سنگین شاراک که در سال‌های اخیر همواره با شکست مواجه می‌شد بالاخره انجام شد و از این منظر با توجه به وجه جابه‌جا شده می‌توان تبعات آن را در هفته‌های آینده در رونق زیرمجموعه‌های وبانک رصد کرد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید