هنر شنیدن صدای سهامداران

مسعود مهدیان / کارشناس بازارسرمایه
از مهم‌ترین ویژگی‌های سازمان بورس ایده‌آل، نظارت کارشناسی‌شده و مدرن بر کلیت بازار بدون تبعیض و با رعایت حقوق ناشران و سهامداران است. مورد بعدی اصلاح و پیشنهاد قوانین معاملاتی برای شفاف‌تر شدن معاملات به منظور برقراری عدالت در بازار سرمایه و همچنین عدم‌دخالت در فرآیند انجام معاملات است. تقویت تامین مالی در بازار سرمایه به‌واسطه ابزارهای نوین مالی هم از راه‌های کاربردی در جهت توسعه بازار سرمایه است. همچنین ارائه انواع اوراق بهادار در بازار مثل انواع اوراق مشارکت و اوراق مشتقه نیز در رونق و بالا بردن کارآیی آن موثر خواهد بود. داشتن سیستم فناوری اطلاعات قوی و به‌روز ضروری است تا بتواند به‌خوبی و به‌موقع پاسخگوی نیاز سرمایه‌گذاران باشد.
 همچنین نظارت قاطع و کامل بر جرائم معاملاتی که به اغوای سهامداران و ایجاد هیجانات و سوءاستفاده از این عمل منجر می‌شود لازم است، چرا که زیان سهامداران را به دنبال دارد. در خصوص مدیر ایده‌آل برای سازمان می‌توان به نکاتی از جمله از جنس بازار بودن شخص رئیس سازمان و همچنین داشتن اقتدار در تصمیمات، داشتن تعامل و ارتباط قوی با ارکان مختلف و بدنه اقتصادی دولت به جهت مذاکره، پیشنهاد یا دفاع ازحقوق سهامداران اشاره کرد. مدیر باید بتواند در شرایط بحرانی با استفاده از ابزارهای موجود بهترین تصمیمات را در زمینه آرام شدن اوضاع و جلوگیری از هیجان‌های کاذب و شایعات بی‌اساس اتخاذ کند و البته با پیگیری‌های متعدد به دنبال عملگرایی باشد. یکی دیگر از مواردی که می‌توان در جهت توسعه بازار به آن پرداخت، رفع قوانین محدود‌کننده و تسهیل‌‌‌گری و شفاف‌سازی صدور مجوزها در بازار سرمایه و افزایش نقدشوندگی است.

نظارت بر بحث مهم افشای اطلاعات و شفافیت و باکیفیت بودن افشا تاثیر بسزایی بر روند بازار دارد و همین مورد در کارآ بودن بازارسرمایه نقش مهمی ایفا می‌کند و یکی از راه‌های اعتماد‌سازی در بین سرمایه‌گذاران است؛ به طوری که سهامداران مطمئن شوند اطلاعات شرکت‌ها به‌صورت شفاف و به‌موقع در اختیار عموم قرار می‌گیرد. از موارد مهم دیگر نقش مدیر ایده‌آل می‌توان به نقش پررنگ‌تر آن در شورای عالی بورس اشاره کرد که به اتخاذ مناسب‌ترین تصمیمات در جهت حفظ منافع سهامداران منجر می‌شود. تلاش برای شنیدن صدای سهامدار خرد با پیشنهاد تاسیس کانون سهامداران از مواردی است که در سال‌های اخیر خواسته بسیاری از فعالان بازار سرمایه بوده است.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید