نرخ بیکاری در قله ۲ ساله

دنیای اقتصاد -گروه بازار پول و ارز : نرخ بیکاری ایالات‌متحده در فوریه ۲۰۲۴ از پیش‌بینی‌ها سبقت گرفت و با رشد ۰.۲ واحد درصدی در پله ۳.۹ درصدی ایستاد. این درحالی است که تعداد فرصت‌های شغلی جدید در این ماه نیز بر خلاف تصورات صعودی شد. روند صعودی نرخ بیکاری و فرصت‌های شغلی جدید واکنش منفی شاخص ارزی را نیز به دنبال داشت و رکورد قیمتی دیگری از طلای جهانی را به دنبال داشت.

گزارش اخیر اداره آمار کار آمریکا در روز جمعه از رشد 3.9 درصدی نرخ بیکاری و افزایش 275 هزار نفری مشاغل جدید در ماه فوریه حکایت داشت.

پیش از انتشار این گزارش کارشناسان بر این باور بودند که نرخ بیکاری در این ماه نیز در سطح سابق خود یعنی 3.7 درصدی باقی خواهد ماند و فرصت‌های شغلی جدید نیز نسبت به ماه‌های پیشین روند کاهشی به خود خواهد گرفت. اما انتشار گزارش مشاغل کار برآوردهای جرمی پاول و سایر مقامات را دستخوش تغییر کرد. دلیل این امر چیست؟

جرمی پاول در سخنرانی اخیر خود در کمیته بانکی سنا اعلام کرد مادامی که بازارکار و روند تورمی مطابق با انتظارات پیش رود، به تغییر سیاست‌های پولی می‌پردازد و نرخ بهره را کاهش خواهد داد. اما حال آمار نشان می‌دهد نرخ افرادی که شغل‌های خود را در ماه فوریه از دست داده‌اند رشد چشمگیری داشته و به بالاترین سطح خود در طی دو سال اخیر رسیده است.

تعداد بیکاران نیز با افزایش 334 هزار نفری به حدود 6.5 میلیون نفر رسید. از سوی دیگر ارقام منتشر شده این سیگنال را به مقامات می‌دهد که تمایل خانوارها به شغل‌های پاره‌وقت نسبت به تمام وقت افزایش یافته است.

بررسی‌ها حاکی از آن است که با وجود کاهش 187 هزار نفری در مشاغل تمام وقت، تمایل افراد به شغل‌های پاره‌وقت افزایشی شد و به 51 هزار نفر رسید. به گفته این نهاد 67 هزار نفر در بیمارستان و بخش‌های مراقبتی، 52 هزار نفر در بخش‌های دولتی، 42 هزار نفر در رستوران‌ها و..‌. 24‌هزار نفر در بخش‌های اجتماعی، 23 هزار نفر در بخش ساخت‌و‌ساز، 20 هزار نفر در بخش حمل‌ونقل و حدود 19 هزار نفر در بخش‌های خرده‌فروشی مشغول به کار هستند. با آنالیز این گزارش برخی از صاحب‌نظران معتقدند که گرچه رشد فرصت‌های شغلی در میان رشد نرخ بیکاری مطلوب باشد، اما برای واکنش پاول و سایر مقامات به این گزارش و اقدامات او در خصوص ادامه سیاست‌های پولی باید تا زمان انتشار داده‌های تورمی در 12 مارس و نشست او در هفته‌های آتی منتظر ماند.

وعده پاول پیش از گزارش مشاغل
در نشست اخیر کمیته بانکی سنا که در روز پنج‌شنبه برگزار شد، جرمی پاول تاکید کرد: «پس از همگام شدن سیگنال‌های تورمی و بازار کار با برآوردهای تحلیلگران، آغاز سیاست‌های پولی انبساطی در سال جاری دور از انتظار نخواهد بود.» گرچه این مقام سیاسی- اقتصادی زمان اتخاذ این سیاست‌ها را مشخص نکرد، اما این اطمینان را به تحلیلگران داد که با اطمینان از بازگشت تورم به سطح هدف (2 درصد) و همچنین رشد قوی مشاغل، نرخ بهره سیاستی نیز کاهش خواهد یافت.»

در حال حاضر نرخ بهره در سطح 5.25 تا 5.5 درصدی قرار دارد و پیش از انتشار گزارش مشاغل آمریکا روی آغاز سیاست‌های پولی انبساطی از ماه مارس شرط‌بندی کرده‌اند. این گروه تاکید کردند که پاول در نشست ماه مارس مسیر سیاست‌های پولی را تغییر داده و تا پایان سال حدود 6 تا 7 بار نرخ بهره را کاهش خواهد داد. اما اکنون که نرخ بیکاری در قله دوساله خود قرار دارد، به نظر می‌رسد نظرات پاول نیز در آستانه اصلاح قرار گیرد.

واکنش سرد بازارهای جهانی
شاخص ارزی بلافاصله پس از انتشار گزارش شغلی آمریکا روند نزولی به خود گرفت و سبب شد طلای جهانی با گذر از کانال 2180 دلاری، رکورد قیمتی دیگری را از آن خود کند. اما شواهد گویای آن است که این روند ادامه‌دار نبود و پس از گذشت یک ساعت بازارها به روال سابق خود بازگشتند. گرچه با استناد به گزارش مشاغل نمی‌توان در خصوص ادامه سیاست‌های پولی اظهارنظر کرد، اما رفتار آنها این سیگنال را به کارشناسان می‌دهد که اقتصاد آمریکا همان‌طور که پاول تاکید کرده بود در مسیر درستی قرار دارد و گزارش‌های اقتصادی اخیر نقش کمتری در نوسان بازارهای جهانی ایفا می‌کند. اما قابل ذکر است که گزارش تورمی که در روزهای آتی منتشر می‌شود می‌تواند نظرات مقامات در نشست مارس را تحت تاثیر قرار دهد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید