تغییر ریل انتظارات بورسی؟

دنیای‌اقتصاد : بازار سرمایه در هفته معاملاتی که گذشت، وضعیت نسبتا بهتری داشت اما به دست آوردن کانال ۲.۲میلیون‌واحدی شاخص‌کل همچنان به یکی از چالش‌های بازار مبدل شده است. هر چند در روزهای پایانی ۱۴۰۲ جو بازار اندکی بهبود یافت که آن‌هم به رشد بیش از ۵درصدی شاخص در مقیاس هفتگی منتهی شد. ارزش معاملات روزانه در واکنش به عبور نرخ دلار آزاد از محدوده‌های حساس شاهد بهبود اندک به محدوده ۴‌هزار میلیارد تومان در هفته قبل بود؛ البته به ‌نظر می‌رسد هنوز برای قضاوت درباره اثر‌گذاری مداوم تحولات ارزی بر بازار سهام زود است. آنچه مشخص است از ۵ روز معاملاتی قبل، بورس تنها سه روز مثبت را پشت‌سر گذاشته است.
بنابراین با تعویق یا توقف نوسانات نرخ ارز در کوتاه‌مدت امید به روند صعودی بازار سهام می‌تواند کاهش یابد، به‌ویژه اینکه طی مدت باقی‌مانده تا پایان سال تسویه کارگزاری‌ها را نیز در پیش داریم. همین مساله اثر خود را بر معاملات سهام می‌گذارد، بااین‌حال به دلیل پررنگ شدن انتظارات قبلی مبنی‌ بر تقویت چشم‌‌‌‌‌‌‌‌‌انداز تورمی، این امر بر کلیت فضای بورس نیز موثر است. توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که آغاز روندهای صعودی در بورس تهران همزمان با دوره‌های افزایش نرخ ارز و جهش سودآوری ریالی صادرکنندگان شکل ‌گرفته است؛ از این‌رو می‌توان گفت با توجه به روند متعادل سهام در سطوح کنونی، نگرانی عمده‌ای از تحولات ارزی متوجه کلیت بازار نیست و در صورت محقق شدن سناریوهای جهش ارزی، بخش‌های متفاوتی از صنایع مهم بورس مستعد بهبود سودآوری و کسب بازدهی در افق میان‌مدت هستند.

یکی از عوامل تضعیف روند معاملات بورس می‌تواند مباحث مرتبط با نرخ حامل‌های انرژی، مانند افزایش نرخ و قطعی گاز و برق صنایع، باشد. ریسک مذکور صنایع انرژی‌‌‌‌‌‌‌‌‌بر شامل فلزات اساسی، فولادسازان، پتروشیمی‌ها و سیمانی‌ها را در بر می‌گیرد که معمولا بر تضعیف عملکرد تولید این صنایع اثرگذار است. بنابراین با عبور از فصل سرما و با افزایش دما، قطع ادواری برق کارخانه‌ها می‌تواند دردسر‌ساز شود.

از این‌رو به صرف اینکه بازارها با انتظارات تورمی روبه‌رو باشند، نمی‌توان نسبت به سودآوری صنایع به صورت گسترده‌ امیدواری جدی داشت. این وضعیت تا شهریورماه نیز احتمالا ادامه دارد و بازار متاثر از این ریسک خواهد بود. علاوه بر این موضوع، سناریوی دیگری در تالار شیشه‌‌‌‌‌‌‌ای مطرح است و سبب خروج و بلاتکلیفی سهامداران شده است. اینکه سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران با «عدم‌‌قطعیت‌‌‌‌‌‌‌ها» دست به گریبان هستند، شرایطی را سبب می‌شود که معامله‌‌‌‌‌‌‌گران به جای بررسی رفتار و چشم‌‌‌‌‌‌‌انداز معاملاتی بازار، تحت‌تاثیر تحلیل‌های فاندامنتال و رفتار تکنیکال قیمت سهام شرکت‌ها، با ابهامات تصمیمات سیاستگذاران مواجه باشند.

 این موضوع حتی خرید سهام در میان‌مدت را توجیه‌ناپذیر جلوه می‌دهد، چراکه چشم‌انداز روشنی برای بازارها نمی‌توان متصور بود. هرچند که ممکن است برخی گروه‌‌‌‌‌‌‌ها به صورت مقطعی نوسانات مثبت تحت‌تاثیر معامله‌گران کوتاه‌مدت را تجربه کنند، اما به دلیل ناپایداری وضعیت فوق، بازار درگیر شرایط رکودی فرسایشی خواهد بود.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید