رکوردشکنی دارایی‏‏‌های طلایی بورسی

دنیای اقتصاد-راضیه احقاقی : رکورد تاریخی بهای فروش سکه بورسی با حمایت سیگنال‌‌‌های بنیادی جابه‌جا شد، با این حال سکه بورسی از سکه در بازار فیزیکی جا ماند. به نظر می‌رسد معامله‌‌‌گران بازار مالی بورس‌کالا به استمرار این جریان افزایش نرخ در بازار دارایی‌‌‌های طلایی با دیده تردید نگاه می‌کنند و همین موضوع باعث شده تا سکه بورسی از سکه در بازار فیزیکی جا بماند. در شرایطی که سیگنال ارزی و رکوردشکنی بهای طلا در بازار جهانی حامی صعود نرخ دارایی‌‌‌های طلایی داخلی است، بانک‌مرکزی درصدد است با عرضه سکه در بازار مبادله از شتاب رشد قیمت در این بازارها بکاهد؛ هدفی که با توجه به حجم نقدینگی سرگردان، چندان قابل اجرا نیست.

دارایی‌های طلایی بورسی و غیر‌بورسی با حمایت از سوی سیگنال‌‌‌های بنیادی یعنی نرخ ارز در بازار آزاد و بهای هر اونس طلا در بازار جهانی در مسیر شتابان رشد نرخ قرار دارند، به نحوی که رکوردهای قیمتی تاریخی در بازار سکه در حال جابه‌‌‌جا شدن است. ظرف میانه روز سه‌‌‌شنبه پانزدهم اسفندماه میانگین نرخ فروش گواهی سکه از بازار مالی بورس‌کالای ایران به 362‌هزار تومان رسید که این رقم معادل سکه بورسی 36میلیون و 200‌هزار تومان بود. این رقم رکورد تاریخی فروش سکه بورسی از رینگ مالی بورس‌کالای ایران بود.

سکه بورسی از بازار جاماند
ظرف میانه روز گذشته برابر سه‌‌‌شنبه پانزدهم اسفندماه، در شرایطی که غلبه سیگنال‌‌‌های افزایشی در بازار دارایی‌‌‌های طلایی باعث شد تا سکه بورسی 36میلیون و 200‌هزار تومانی شود، سکه در بازار فیزیکی با میانگین نرخ 36میلیون و 660‌هزار تومان معامله شد و به این ترتیب سکه بورسی یک‌درصد ارزان‌‌‌تر از سکه در بازار فیزیکی به فروش رفت. به شکل بنیادی ارزش هر گواهی سکه برابر یک‌صدم نرخ فروش آن در بازار فیزیکی است، اما عرضه و تقاضا در رینگ گواهی سپرده سکه باعث می‌شود تا گواهی سکه در نرخی بالاتر یا پایین‌‌‌تر از ارزش بنیادی معامله شود. ظرف روز گذشته غلبه سیگنال‌‌‌های افزایشی در بازار دارایی‌‌‌های طلایی باعث شد تا سکه بورسی به کانال قیمتی 36میلیون تومان صعود کند، اما سکه بورسی از نرخ سکه در بازار فیزیکی جا ماند. به نظر می‌رسد که فعالان بازار مالی بورس‌کالا در خصوص استمرار روند افزایش قیمت دارایی‌‌‌های طلایی تردید کرده‌‌‌اند و این موضوع باعث شده تا سکه بورسی از بازار فیزیکی جا بماند.

حراج سکه بانکی مانع صعود نرخ دارایی‌‌‌های طلایی نشد
بانک مرکزی ظرف هفته اخیر نسبت به حراج عمومی سکه طلای مرکز مبادله ایران اقدام کرد. اولین دور این حراج ظرف روز یکشنبه 13 اسفندماه برگزار شد و بالغ بر ۱۲‌هزار و ۸۷۷قطعه ربع‌سکه در این سامانه ثبت‌سفارش شد. با توجه به کف قیمت تعیین‌شده توسط عرضه‌کننده، یک‌هزار و ۱۱۸قطعه سکه با میانگین قیمت ۱۱میلیون و ۵۴۸‌هزار تومان به برندگان تخصیص داده شد. این در حالی بود که ظرف همین روز ربع‌سکه در بازار آزاد با نرخ 12میلیون و 150‌هزار تومان معامله شده بود و به این ترتیب برندگان قرعه‌‌‌کشی ربع‌سکه بورسی موفق به خرید این دارایی با نرخی در حدود 5‌درصد ارزان‌‌‌تر از ربع‌سکه در بازار فیزیکی شدند. بانک‌مرکزی با هدف کاهش تلاطم در رینگ دارایی‌‌‌های طلایی و جذب نقدینگی سرگردان جامعه نسبت به حراج طلا در مرکز مبادله ایران اقدام کرد. امروز (چهارشنبه شانزدهم اسفندماه) دومین روز این حراج انجام می‌شود.

طلای جهانی؛ حامی پرقدرت رینگ داخل
نوسان بهای طلا در بازار جهانی، از جمله سیگنال‌‌‌های جهت‌‌‌دهنده به بازار دارایی‌‌‌های طلایی داخلی است. در شرایطی که رینگ دارایی‌‌‌های طلایی داخلی از صعود نرخ ارز به کانال قیمتی 60‌هزار تومان حمایت می‌شود، طلا در بازار جهانی افزایشی شد و رکورد تاریخی معامله آن تغییر کرد. به این ترتیب جهش بهای طلا در بازار جهانی از رکوردشکنی دارایی‌‌‌های مبتنی بر طلا در بازار داخل نیز حمایت کرد. هر اونس طلا در معاملات آتی کامکس آمریکا تا میانه روز گذشته به 2‌هزار و 124دلار رسید. به این ترتیب بازده طلا در بازه هفتگی مثبت 4.7درصد، بازده آن در بازه ماهانه 4.4‌درصد و بازده آن در بازه سالانه مثبت 15‌درصد شد.

داده‌‌‌های اقتصادی آمریکا فعالان بازار را ناامید کرد، این داده‌‌‌ها احتمال آغاز سریع‌تر کاهش نرخ بهره از سوی فدرال‌‌‌رزرو را تشدید کرد و در حالی که زمینه افت شاخص دلار را به همراه داشت به اوج‌‌‌گیری بهای طلا در بازار جهانی انجامید. تحلیلگران بازارهای بین‌المللی همچنان سرمایه‌گذاری روی طلا را به‌‌‌عنوان دارایی امن در برابر خطرات فزاینده رکود در اقتصادهای توسعه‌یافته و افزایش عدم‌اطمینان پیرامون انتخابات آمریکا پیشنهاد می‌دهند. به این ترتیب طلا با سرریز نقدینگی و اوج‌‌‌گیری قیمتی مواجه شده است.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید