آرامش پس از توفان

سهیلا نقی‌پور / کارشناس بازار سرمایه
بازار سرمایه در روزهای معاملاتی ابتدای هفته پس از هفته‌‌ها رکود و منفی‌‌های پی در پی با تقاضای خوبی همراه بود و رشد حدودی ۹۰‌هزار واحدی را طی دو روز کاری به ثبت رساند. با این وجود روز گذشته پس از سه روز مثبت متوالی بازار با افزایش نسبی عرضه‌ها مواجه بود. روز دوشنبه شاخص کل بورس با ۶ هزارو ۹۱۴ واحد کاهش در سطح ۲ میلیون و ۱۴۰‌هزار واحد قرار گرفت.
 شاخص کل هم‌وزن نیز با ۴‌هزار و ۴۳۸ واحد کاهش در محدوده ۷۳۵‌هزار واحدی جای گرفت. ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس نیز به ۵‌هزار و ۶۹۰ میلیارد تومان رسید. از طرفی نمادهای فولاد، وبملت، فملی، شستا، اخابر، خودرو و مبین بیشترین تاثیر را بر شاخص کل بورس داشتند.  یکی از دلایل اصلی رشد بورس در چند روز گذشته را می‌توان به مطرح شدن بحث تغییر سیاست‌‌ها و قیمت‌گذاری خودرو و واگذاری سهام تودلی خودروسازان نسبت داد.

به دنبال درخواست سازمان بورس برای شرکت‌های خودروسازی مبنی بر واگذاری سهام تودلی این شرکت‌ها، مدیرعامل ایران خودرو در نامه‌‌ای به سازمان بورس اعلام کرد که موضوع واگذاری تودلی این شرکت‌ها بعد از افزایش سرمایه ایران خودرو آغاز خواهد شد.

شایعاتی نیز در خصوص بررسی بازگشت دوباره محصولات دو خودروساز بزرگ به بورس‌کالا به گوش رسیده است که می‌تواند خبر خوبی برای این دو شرکت بزرگ زیانده باشد. از طرفی هیات دولت در جلسه روز چهارشنبه نرخ عوارض صادراتی برخی کالاها از جمله محصولات زنجیره فولاد را تغییر داد و معاون اول رئیس‌جمهور اصلاحیه مصوبه و جدول نرخ عوارض صادراتی انواع کالاهای خام و نیمه خام معدنی را به وزارتخانه‌‌ها و سازمان‌های مربوطه ابلاغ کرد که بر اساس آن نرخ عوارض صادرات مواد خام و نیمه خام کاهش خواهد یافت. انتشار این خبر نیز موضوع مهمی برای شرکت‌های فولادی و معدنی است.  خبر مهم دیگر طی روزهای گذشته پیرامون پالایشگاه‌‌ها و مشکل نرخ‌گذاری فرآورده‌‌های آنها بود. با نرخ‌گذاری و فرمول‌‌های جدید قیمت خرید برخی فرآورده‌‌ها از پالایشگاه‌ها به‌خصوص بنزین کاهش یافته است که این امر به ضرر پالایشگاه‌‌ها خواهد بود. با این وجود احتمال می‌رود نرخ فرآورده‌‌ها اصلاح شوند و به نرخ‌های قبلی بازگردد. در سال‌جاری بی‌‌اعتمادی به بازار سرمایه را می‌توان مهم‌ترین دلیل عدم‌رشد بورس عنوان کرد. دخالت‌های مستمر در سود و زیان شرکت‌های بورسی اعتماد به بازار سرمایه را کاهش داده و چالش جدیدی برای بازار ایجاد کرده است. در چند روز گذشته نیز بازار با انتشار حذف و تغییر سیاست‌‌های دستوری واکنش مثبتی از خود نشان می‌دهد که این موضوع ناشی از آن است که ریزش و رکود در بازار سرمایه ناشی از دستکاری‌‌های قوانین است که کاهش دخالت‌های بیجا وضعیت بازار را بهبود می‌بخشد.   نرخ ارز نیز در چند روز اخیر پس از یک اصلاح قیمتی تا محدوده ۵۵‌هزار تومان مجددا با افزایش تقاضا همراه شد و تا محدوده مهم مقاومتی ۶۰‌هزار تومان پیش رفت.  این گونه حرکت‌‌های قیمتی در نرخ ارز بازتابی از عدم‌اطمینان سرمایه‌گذاران نسبت به وضعیت اقتصادی پیش رو است.  پیش‌بینی می‌شود با توجه به صحبت‌‌ها در خصوص تغییر برخی قوانین و همچنین پیشروی نرخ ارز می‌توان امیدوار بود که حمایت‌‌های پیشین بسیاری از نمادها و همچنین شاخص کل در محدوده‌‌های ۲میلیون تا ۲ میلیون و ۴۰‌هزار واحد حفظ شوند و بازار شاهد ریزش بیشتری نباشد. شرایط بازار تا پایان هفته نیز می‌تواند با عرضه‌هایی مواجه باشد که در نهایت با ایجاد تقاضا به تعادل نسبی ختم شود.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید