عبور بورس از فصل سرد

دنیای اقتصاد : هفته جاری بورس با فروکش کردن اثرات ریسک‌های مختلف همراه بود، موضوعی که رشد ممتد نماگر این بازار در دو روز اخیر را رقم زد. در این شرایط مهم‌ترین عاملی که می‌تواند روند بورس را تحت‌تاثیر قرار دهد، تداوم روند صعودی قیمت‌ها در بازارهای موازی است. علاوه بر این، ترافیک انتشار گزارش‌های یازده‌ماهه شرکت‌ها پایان یافته است، گزارش‌هایی که همواره از رکوردشکنی‌ درآمدی در بهمن نسبت به ۱۰ ماه گذشته خبر می‌دهد. بنابراین طی روز‌های ابتدایی هفته هرگونه اتفاق مثبتی رخ داد تا نماگرهای سهامی از رخوت چندین‌ماهه تاحدودی فاصله بگیرند.
در این میان این پرسش مطرح می‌شود که آیا انتظارات جدیدی در بازار سهام در حال شکل گرفتن است یا اینکه صرفا به سبب ایجاد یک موج کوتاه‌مدت، بورس تهران از کانال دلار در حال شارژ شدن است. بازار سهام پس از عبور از شوک سود سپرده ۳۰درصدی، به مسیر عادی خود در این هفته بازگشت. شاخص کل از ابتدای اسفند با رشد ۳.۶۶درصدی، عملکرد بهتری نسبت به ماه‌های قبل تا اینجای کار ثبت کرده است. حتی ارزش معاملات خرد در بورس نیز طی روزهای اخیر با افزایش روبه‌رو شده است که نشان‌دهنده بهبود عمق بازار و افت تردید معامله‌گران نسبت به تثبیت روند صعودی است.

فعالان بازار سهام در روزهای اخیر که بازار در مسیر صعودی قرار گرفته است، همچنان با زیرکی ویژ‌ه‌ای بازار را رصد می‌کنند. پیش‌تر با توجه به اثرگذاری سیاستگذاری‌های اقتصادی بر کاهش قیمت سهام، تصور می‌شد که روند تضعیف بورس تداوم یابد. اما تحرکات جدیدی در تالار شیشه‌ای رخ داد. ازاین‌رو یکی از احتمالات بازار سهام می‌تواند به این موضوع اشاره کند که بورس در پایان سال جاری تغییر فاز دهد.  اما این سناریو در شرایطی می‌تواند محقق شود که ریسک جدیدی به بازار افزوده نشود. با کاهش ضریب اعتماد سهامداران خرد و حقیقی به بازار سرمایه باید عنوان کرد که در این مرحله چه اقداماتی از سوی سیاستگذار می‌تواند به تداوم روند صعودی بورس کمک کند. یکی از موضوعاتی که کارشناسان بازار بر آن تاکید می‌کنند، این است که هیچ کاری نکردن از سوی سیاستگذاران بهترین استراتژی در این زمینه محسوب می‌شود.

تجربه نیز نشان می‌دهد هرگاه سیاستگذار وارد حیطه اقدامات حمایتی شده است نه بازار رشد کرده و نه پول وارد بازار شده است. بنابراین از آنجا که بورس به‌خودی‌خود راه صعود را بلد است بهترین گزینه برای تداوم رشد بورس، عدم دخالت در سازوکار بازار است.  نقطه اوج این مباحث به بعد از مرداد ۹۹ بازمی‌گردد که هیچ‌گونه اقدام حمایتی در این بازار جوابگو نبود و با گذشت بیش از سه سال از تراژدی مرداد ۹۹، شاخص پس از کش‌وقوس‌های فراوان اکنون در کانال ۲.۱۴۷میلیون واحد قرار دارد و در اکثر مواقع شاخص کاهش یافته و افت قیمت‌ها شدت گرفته، به‌طوری‌که  منجر به واکنش سهامداران و خروج آنها از بازار شده است. نکته جالب این است که در اظهارنظرهای اخیر کارشناسان معمولا منظور از «برگشت بازار به روند عادی»، مثبت شدن بازار به صورت مستمر است، اما از میانه‌های اردیبهشت بازار سهام این وضعیت را تجربه نکرده است.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید