بهار به بورس رسید

دنیای‌اقتصاد- عاطفه چوپان : بعد از ۱۴روز معاملاتی شاخص‌کل بورس و اوراق‌بهادار سرانجام توانست محدوده دو‌میلیون و ۱۰۰‌هزار واحد را پس‌گرفته و طی دو روز گذشته مجموعا با ۴.۴۵‌درصد رشد در محدوده دو‌میلیون و۱۴۷هزار واحد بایستد. رشد ۲.۹۰‌درصدی شاخص‌کل در روز یکشنبه بیشترین مقدار تغییرات ‌درصدی روزانه از ۵ شهریور ۱۴۰۲ تاکنون بود.
 معاملات نیز پرحجم بود به‌طوری که ارزش معاملات کل بازار سرمایه (سهام، ‌‌‌‌حق‌تقدم و صندوق‌های سهامی) روز شنبه از ۶همت و روز یکشنبه از ۷همت عبور کرد. طی دو روز گذشته بازار سرمایه با رشد خوبی همراه بود و با خروج پول از صندوق‌های با درآمد ثابت به سمت بازار، مثبت یکپارچه‌‌‌‌ای را در بازار ایجاد کرد. سرمایه‌گذاران نشان‌دادند که نقدینگی هست اما انگیزه کافی برای ورود به بورس وجود نداشته‌است. از آنجا که بازار به لحاظ تکنیکال به کف حداقلی و اشباع فروش خود رسیده بود، حالا بهانه‌‌‌‌های ریز و درشت برای بازگشت بازار فراهم است و البته به‌طور جدی از هفته‌های گذشته پس از اصلاح سنگین قیمت‌ها گام صعودی برای رشد بازار برداشته شده‌بود.

فاطمه حاجعلی، ‌‌‌‌تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار سرمایه طی دو روز گذشته روزهای به‌یادماندنی را برای اهالی بازار سرمایه رقم زد، گفت: خوشبختانه فضای سیاسی در کشور و انتخابات تاثیری بر روند بازار نداشت، اما ممکن است از این پس اظهارنظر نمایندگان برای سرمایه‌گذاران مهم باشد. صحبت‌های وزیر اقتصاد در روز شنبه که گفته؛ «اکنون بازار سرمایه ظرفیت بسیار خوب و بالایی برای رشد دارد و سهام بورس اکنون تقریبا یک‌‌‌‌سوم تا دوسوم ارزش واقعی خودشان را دارند» مهم‌ترین خبری بود که باعث رونق این بازار شد. البته بازار همیشه برای رشد یا افت‌‌‌‌های خود به‌دنبال دلایلی است و حالا شاید این موضوع یکی از آن دلایل باشد. وی ادامه داد: تحولات خودرویی و تغییرات ارزی از دیگر مواردی بود که باعث رشد شاخص شد. در انتهای معاملات روز شنبه، اخبار مثبتی از سوی شرکت ایران‌خودرو در مورد تعیین‌تکلیف سهام شرکت‌های تودلی منتشر شد. به‌طور کلی صنعت خودرو از گذشته یکی از مهم‌ترین و اثرگذارترین گروه‌ها بر کل بازار سرمایه بوده‌است. صف خرید چند شرکت خودرویی که از روز شنبه ایجاد شد، کل بازار را همراه خود کرد. طی روزهای گذشته چند خبر دوباره پررنگ شد که می‌تواند عاملی برای افزایش توجه‌‌‌‌ها به بازار شود. اولین و مهم‌ترین آن نامه وزیر صنعت برای تجدیدارزیابی دارایی خودروسازی‌‌‌‌ها بود که توانست فضای بازار را پرجنب و جوش و بهتر کند و شاهد ورود نقدینگی به سمت بازار باشیم. خبر تجدید دو خودروساز و تایید آن در سران قوا یکی از اخبار مثبت گروه خودرویی بود که بر کل بازار تاثیرگذاشت، خبر دیگر افزایش نرخ و خارج‌شدن آنها از زیان بود. هرچند بازار به این دسته از اخبار خیلی واکنش نشان نمی‌دهد اما خبرهای خودرویی باعث شد که اندکی امیدواری برای بهبود بازار طی روزهای پایان سال‌رقم بخورد. حاجعلی بیان کرد: خبر سوم نیز افزایش نرخ ارز بود که باعث افزایش شجاعت خریداران شد. بانک‌مرکزی به‌‌‌‌تازگی آمار و ارقام مربوط به دو مورد از مهم‌ترین نرخ‌های بهره این بازار، یعنی نرخ بهره بین‌بانکی و همچنین نرخ ریپو در هفت روز منتهی به نهم اسفند را نیز منتشر کرده که طبق این آمار نشان می‌دهد نرخ بهره بین‌بانکی همچنان روند نوسانی دارد و پس از رشدی قابل‌توجه در هفته قبل، این هفته افت اندکی را داشته‌است. البته بسیاری از سرمایه‌گذاران هنوز از این بازار می‌‌‌‌ترسند و باید برای بازگشت اعتماد به این بازار اقدامات اساسی صورت‌گیرد. در حال‌حاضر بازار راه زیادی دارد تا بتواند عقب‌ماندگی خود را نسبت به تورم جبران کند، اما همین اخبار برای جبران بخشی از زیان سهامداران در کوتاه‌مدت خوب است. اخباری از گروه صنعت خودرو، پالایش و پتروشیمی می‌تواند مسیر فعلی را برای بازار بهبود بخشد و شرایط بهتری را برای بازار رقم بزند. این تحلیلگر بازار سرمایه گفت: همچنین خبرهای تحولات صنایع، کدال، شرکت‌ها و اخبار نرخ ارز و نرخ سود و شرایط کلان اقتصادی از جمله اخبار مثبت بازار سرمایه است، اما مهم‌ترین اتفاق سیاسی که می‌تواند تحول خوبی در بازار سرمایه ایجاد کند تحولات مربوط به اسرائیل و لبنان و پایان جنگ در خاورمیانه است. البته در کل این دولت و مسوولان نیز هستند که در چشم به‌هم زدنی می‌توانند شرایط مثبت و امیدواری به بورس را به شرایط یاس و ناامیدی تبدیل کنند، بنابراین حفظ این شرایط و بازگشت اعتماد بیشتر سهامداران به بازار بیشتر به دولتمردان و مسوولان سازمان بورس بازمی‌گردد؛ چراکه می‌توانند تصمیم‌سازنده‌‌‌‌ای برای رشد و کاهش این بازار داشته باشند.

دلار دست بورس را گرفت
ابراهیم سماوی copy

ابراهیم سماوی، تحلیلگر بازار سرمایه نیز با اشاره به اینکه شاخص‌کل بورس اوراق‌بهادار از 25دی ماه یک روند ریزشی آرام را شروع کرد که قرار بود اصلاح شود، گفت: اما متاسفانه با توجه به اخبار منفی مخصوصا سیاست‌های انقباضی و انتشار گواهی 30‌درصدی توسط بانک‌مرکزی این افت ادامه‌دار شد و تا هفته قبل هم ادامه داشت، به‌طوری که شاخص به محدوده دو‌میلیون و 40هزار واحد رسید ‌اما در دو روز اخیر شاخص توانست ریزش سه چهار هفته خود را به‌نوعی بازیابی کند.

وی ادامه داد: البته رشد اخیر را بیشتر ناشی از بازیابی ریزش‌ها می‌بینیم، نه شروع روند جدید چون وقتی می‌توانیم بگوییم روند جدید شروع‌شده که شاخص از محدوده دو‌میلیون و 200هزار واحد بگذرد، اما در مورد اینکه چه عاملی رشد روزهای اخیر را باعث شد، عنوان مهم بحث مربوط به بازار دلار آزاد بود که به محدوده 60‌هزار تومان نزدیک شد. در موج قبلی رشد بازار سرمایه بانک‌مرکزی با انتشار اوراق کمی از عطش بازار ارز را کاهش داد و دلار در بازار آزاد در محدوده 55‌هزار‌تومان تثبیت شد و مجددا به سمت سقف قیمتی 60‌هزار‌تومانی خود حرکت کرد. این تحلیلگر گفت: حالا باید دید در این روزها که بانک‌مرکزی قرار است سکه تمام بهار آزادی عرضه کند، آیا این مُسکن موقتا بر بازار ارز و سایر بازارهای موازی اثرگذار خواهد بود یا نه؟ طبیعتا اگر بتواند اثرگذار باشد به ظن بنده این اثرگذاری کاملا کوتاه‌مدت و به‌مثابه یک مُسکن خواهد بود و پایدار نخواهد ماند. کما اینکه چنین تجربیاتی را در دولت‌های قبلی نیز دیدیم. قیمت‌های فعلی قیمت‌هایی نیست که حباب باشد و اگر اصلاح قیمتی که در این عرصه با انتشار سکه‌ها توسط بانک‌مرکزی اتفاق بیفتد هم کاملا موقتی خواهد بود و بازار به این مهم کاملا اشراف دارد.

سماوی گفت: نکته بعد اینکه اگر بازار را از منظر ارزش دلاری ببینیم در محدوده کف‌های قیمتی دو‌ساله خود قرار دارد که نشان از ارزندگی بورس می‌دهد و نکته بعدی اینکه P/E گذشته‌نگر بازار هم به کمتر از میانگین 15‌ساله خود یعنی کمتر از عدد 7.5 رسید که این هم نشان از ارزندگی بازار دارد. از سمت دیگر یک‌سری اخبار در برخی از صنایع مخصوصا خودرویی‌ها منتشر شد و در روز جاری هم این خبر که رئیس‌جمهور از عرضه خودرو در بورس‌کالا حمایت‌کرده منتشر شد. با توجه به اینکه عدم‌عرضه خودرو در بورس‌کالا با شکست مواجه شد خیلی از کسانی که مردد بودند به این مهم ایمان پیدا کردند که بهترین راهکار عرضه خودرو، استفاده از سازوکار بورس‌کالاست که این موضوع موجب شد در روزهای اخیر خودرویی‌ها سبزرنگ شوند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید