هشدار به سهامداران بازارهای جهانی

سرمایه‌گذاران بازار سهام در حالی وارد سال ۲۰۲۴ شدند که امیدوار بودند فدرال رزرو نرخ‌های بهره را به میزان ۰.۲۵ درصد کاهش دهد اما اقتصاددان هشدار می‌دهند که ممکن است در سال ۲۰۲۴ هیچ برنامه‌ای برای کاهش نرخ‌های بهره اجرا نشود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)، سرمایه‌گذاران بازار سهام در حالی وارد سال ۲۰۲۴ شدند که امیدوار بودند فدرال رزرو در این سال شش بار نرخ‌های بهره را به میزان ۰.۲۵ درصد کاهش دهد. اما با توجه به داده‌های اقتصادی و سخنان مقام‌های بانک مرکزی آمریکا، آرزو می‌کنند که این اتفاق دست‌کم سه بار انجام شود. حال یک اقتصاددان ارشد وال استریت هشدار می‌دهد که سرمایه‌گذاران باید احتیاط کنند چون ممکن است در سال ۲۰۲۴ هیچ برنامه‌ای برای کاهش نرخ‌های بهره اجرا نشود.

به گزارش مارکت‌واچ، اقتصاددان شرکت Apollo Global Management در این باره گفت: به نظر می‌رسد، نرخ‌های بهره تا مدت‌ها در سطح بالایی باقی بمانند. اگر هیچ برنامه‌ای برای کاهش نرخ‌های بهره اجرا نشود، چه اتفاقی می‌افتد؟

تورستن اسلاک افزود: واقعیت این است که سرعت رشد اقتصادی آمریکا به راحتی کندتر نمی‌شود و از ماه دسامبر تاکنون، سیاست‌های فدرال رزرو کمک بزرگی به رشد اقتصادی آمریکا کرده است. بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت که فدرال رزرو برنامه‌ای برای کاهش نرخ‌های بهره در سال جاری ندارد و این نرخ‌ها در سطوح بالای کنونی باقی خواهند ماند.

بر اساس این گزارش، تعدیل انتظارات از ۶ بار به ۳ بار کاهش نرخ‌های بهره در سال ۲۰۲۴ مانع روند صعودی بازار سهام نبوده است. به نظر می‌رسد که این بازار همچنان از رونق هوش مصنوعی و شرکت‌های بزرگ فناوری سود می‌برد. شاخص اس‌اندپی ۵۰۰ تنها در ماه فوریه بیش از ۵ درصد رشد کرد و رشد دو ماهه آن تا پایان این ماه به ۶.۸ درصد رسید. همچنین شاخص داو جونز در ماه فوریه ۲.۲ درصد و در دو ماهه ۳.۵ درصد رشد را ثبت کرد. شاخص نزدک هم نخستین رکورد خود را در بیش از دو سال گذشته به ثبت رساند.

تبعات طولانی بودن نرخ بهره

در عین حال، در چنین شرایطی، پرسشی که برای سهامداران مطرح می‌شود این است که اگر نرخ‌های بهره تا مدت طولانی در سطوح بالا باقی بمانند، چه اتفاقی برای بازار سهام رخ می‌دهد؟ در اکتبر گذشته که بازار سهام به پایین‌ترین سطح خود در سال ۲۰۲۳ رسیده بود، بازده اوراق ۱۰ ساله خزانه داری آمریکا به ۵ درصد رسید. این بازده در یک افت و خیز به حدود ۴.۲ درصد کاهش یافت و روند صعودی بازار سهام آغاز شد. معمولا بازده‌های بالاتر به زیان بازار سهام تمام می‌شود.

تورستن اسلاک فهرستی شامل ۱۰ دلیل برای اجرا نشدن برنامه کاهش نرخ‌های بهره ارائه کرد که شامل انتظارات رشد اقتصادی، بحران بازار کار و تلاش برای کنترل تورم بود. وی گفت: پس از اجرای برنامه محوری فدرال رزرو در ماه دسامبر، انتشار اوراق بدهی شرکتی، افزایش عرضه‌های اولیه سهام، افزایش فعالیت ادغام و تملیک و تداوم روند صعودی بازار سهام، شرایط اقتصادی تسهیل شده است.

اسلاک افزود: نکته اصلی این است که فدرال رزرو بیشتر سال ۲۰۲۴ را صرف مقابله با تورم خواهد کرد و در نتیجه، سطوح بازدهی در درآمد ثابت‌ها بالا باقی خواهد ماند.

بر پایه این گزارش، در چنین شرایطی، برخی تحلیلگران وال استریت معتقدند که جهش شاخص‌ها (مثل رشد ۳ درصدی نزدک) در هفته گذشته را نباید به معنای وجود بازار صعودی در نظر گرفت. در واقع، رشدهای بزرگ یک‌روزه عموما در بازارهای نزولی رخ می‌دهند. بر این اساس، باید در انتظار جهش واقعی بازار سهام در آینده بود.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید