بالاترین بهای برنت از نوامبر ۲۰۲۳

دنیای اقتصاد-حمید ملازاده : بهای معاملات آتی نفت برنت در روز جمعه ۲ مارس بیش از ۲.۵‌درصد افزایش یافت و به بالای ۸۴ دلار در هر بشکه رسید. این افزایش بها که بالاترین رقم از نوامبر ۲۰۲۳ بود به دلیل گمانه‌زنی‌ها مبنی بر تمدید کاهش عرضه اوپک‌پلاس و ادامه تنش‌ها در خاورمیانه اتفاق افتاد. همه نگاه‌‌ها به نشست آتی اوپک در ماه جاری است، جایی که تولیدکنندگان احتمالا تا نشست وزیران در ژوئن به محدودیت‌های تولید داوطلبانه پایبند خواهند بود تا به ثبات بازار کمک کنند. عدم‌قطعیت پیرامون مذاکرات آتش‌‌بس بین اسرائیل و حماس و همچنین حملات حوثی‌‌ها به کشتی‌‌‌ها در دریای سرخ از جمله عوامل دیگر تاثیرگذار در روند صعودی قیمت‌ها بودند. در همین حال، جدیدترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، افزایش بیش از حد انتظار در ذخایر نفت خام ایالات متحده را نشان داد که در هفته گذشته ۴ میلیون و ۲۰۰‌هزار بشکه افزایش یافت.
بالاترین بهای برنت از نوامبر 2023 
انتظار بازارها در مورد تصمیم اوپک پلاس در مورد توافقات عرضه برای سه ماه دوم بهای نفت را در آخرین روز معاملات طلای سیاه در روز جمعه بالا برد ضمن اینکه آمارهای اقتصادی جدید، اوضاع تولید ایالات متحده و تقاضا در اروپا و چین را نیز ارزیابی کردند. بهای معاملات آتی برنت در ماه مه سال گذشته به ۸۴.۱۵ دلار در هر بشکه رسید. معاملات نفت برنت در آوریل ۲۰۲۳ با قیمت ۸۳.۶۲ دلار در هر بشکه به پایان رسید. نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا (WTI) در ماه آوریل سال پیش به ۸۰.۶۳ دلار در هر بشکه رسید.

دغدغه اصلی بازار
اندرو لیپو، رئیس شرکت Lipow Oil Associates گفت: «انتظار اینکه اوپک به کاهش تولید داوطلبانه خود در سه ماه دوم سال ۲۰۲۴ ادامه دهد، دغدغه اصلی بازار است.» برخی منابع گفته‌اند که انتظار می‌رود در هفته اول ماه مارس تصمیمی در مورد تمدید کاهش تولید اوپک گرفته شود و انتظار می‌رود کشورهای عضو اوپک تصمیمات خود را جداگانه اعلام کنند. کارستن فریچ، تحلیلگر Commerzbank گفت: پایبندی به کاهش تولید داوطلبانه تا پایان سال یک سیگنال قوی خواهد بود. نظرسنجی رویترز نشان داد که سازمان کشورهای صادرکننده نفت در ماه گذشته، ۲۶ میلیون بشکه در روز تولید کرده که ۹۰‌هزار بشکه در روز نسبت به ژانویه افزایش یافته است. سیاست قیمتی عربستان مبنی بر حفظ قیمت‌های مدت‌‌دار نفت خامی که به مشتریان آسیایی می‌‌فروشد در ماه آوریل نسبت به ماه مارس تغییر چندانی نکرده و همین مساله به افزایش قیمت در روز جمعه دامن زد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید