سکه بورسی از بازار جلو افتاد

دنیای اقتصاد- راضیه احقاقی : سکه بورسی با حمایت سیگنال ارزی تا مرز ۳۳میلیون تومانی شدن صعود کرد؛ این در حالی بود که سکه در بازار فیزیکی حدود ۰.۵‌درصد ارزان‏‏‌تر از سکه بورسی معامله شد. سیگنال مثبت ارزی در شرایطی که طلای جهانی موفق به حفظ کانال قیمتی ۲هزار دلاری شد، از رشد بهای دارایی‏‏‌های طلایی بورسی حمایت کرد.

دارایی‌‌‌های طلایی بورسی، آخرین هفته بهمن‌ماه را افزایشی آغاز کردند. به این ترتیب ظرف ساعات ابتدایی بازگشایی بازارها در روز شنبه 28بهمن‌ماه سکه بورسی به کانال قیمتی 33میلیون تومان صعود کرد. در عین حال در این روز یک تا 2‌درصد بر ارزش صندوق‌های طلا افزوده شد. صعود نرخ ارز در بازار آزاد به کانال قیمتی 56‌هزار تومانی در معاملات پشت‌‌‌خطی روز جمعه باعث شد تا دارایی‌‌‌های مبتنی بر طلا روز ابتدایی هفته را در مسیر رشد نرخ آغاز کنند.  استمرار تنش در منطقه خاورمیانه از مهم‌ترین دلایل صعود نرخ ارز در بازار داخل است. در این شرایط فعالان بازار درصدد هستند با تبدیل نقدینگی به دارایی امن نظیر طلا از عواقب کاهش ارزش پول ملی در امان بمانند. بنابراین بخشی از نقدینگی سرگردان روانه بازار دارایی‌‌‌های طلایی بورسی شده و رینگ دارایی‌‌‌های طلایی بورسی شامل گواهی سپرده شمش طلا، گواهی سپرده سکه و صندوق‌های طلا، هفته را افزایشی آغاز کرده‌‌‌اند.

کاهش احتیاط معامله‌‌‌گران بورسی
معامله‌‌‌گران دارایی‌‌‌های طلایی بورسی، سیگنال‌‌‌های افزایشی را جدی‌‌‌تر از فعالان بازار فیزیکی ارزیابی کردند. به این ترتیب همزمان با توقف بهای سکه در بازار فیزیکی در کانال قیمتی 32میلیون و 900‌هزار تومانی، سکه بورسی به کانال قیمتی 33میلیون تومانی صعود کرد. به شکل بنیادی ارزش هر گواهی سکه برابر یک‌صدم نرخ فروش سکه در بازار فیزیکی است؛ اما عرضه و تقاضا در رینگ بازار مالی بورس‌کالا می‌‌‌تواند بهای فروش گواهی سکه را بالاتر یا پایین‌‌‌تر از نرخ بنیادی قرار دهد. ظرف اواسط ساعات کاری روز شنبه 28بهمن‌ماه سکه بورسی حدود 0.5‌درصد گران‌تر از سکه فیزیکی شد که این موضوع بیانگر پیش‌بینی استمرار جریان افزایشی از سوی معامله‌‌‌گران بورسی است.

طلای جهانی معامله‌‌‌گران داخلی را ناامید نکرد
طلای جهانی یکی از پارامترهای بنیادی جهت‌‌‌دهنده به بازار دارایی‌‌‌های طلایی داخلی است. رشد بیش از انتظار تورم ایالات‌متحده آمریکا طی ماه ژانویه باعث ناامیدی فعالان بازارهای جهانی از کاهش پیش از موعد نرخ بهره شد و زمینه عقبگرد بهای طلا در بازار جهانی را فراهم کرد، به‌‌‌نحوی که بهای هر اونس طلا در معاملات آتی کامکس آمریکا در بازه هفتگی (منتهی به ‌روز جمعه شانزدهم فوریه) با ثبت کاهش 0.5درصدی تا کف کانال قیمتی 2‌هزار و 13دلاری عقب نشست. بازده طلا در بازار جهانی ظرف دوهفته اخیر منفی شده است، اما حفظ کانال قیمتی 2هزار دلاری برای آن، حمایتی موثر از دارایی‌‌‌های طلایی داخلی داشت.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید