تورم آمریکا فراتر از انتظارات

دنیای اقتصاد : به گفته اداره آمار کار آمریکا شاخص قیمت مصرف‌کننده این کشور در ماه ژانویه برآوردها را مبنی بر کاهش سطح تورم به ۲.۹ درصد نادیده گرفت و از سطح ۳.۴ درصدی در دسامبر ۲۰۲۳ به ۳.۱ درصد در نخستین ماه ۲۰۲۴‌(ژانویه) رسید. از سوی دیگر تورم هسته‌(بدون احتساب مواد غذایی و انرژی) نیز در این ماه از پیش‌بینی‌ها در سطح ۳.۷ درصدی بیشتر افزایش یافت و در سطح سابق خود یعنی ۳.۹درصدی ایستاد. انتشار گزارش تورمی آمریکا واکنش مثبت شاخص دلار را به همراه داشت و موجب شد طلای جهانی همان‌طور که کارشناسان انتظار داشتند به مسیر نزولی هدایت شود و به زیر کانال ۲۰۰۰ دلاری سقوط کند.

گزارش تورمی ایالات متحده در ماه ژانویه حاکی از آن است که تورم نقطه‌به‌نقطه در این کشور با افت 0.3 واحد درصدی مواجه شد و به رقمی معادل 3.1 درصد رسید. اما در مقابل تورم هسته (بدون احتساب مواد غذایی و انرژی) سطح سابق خود یعنی 3.9 درصدی را حفظ کرد. گفتنی است که تورم نقطه‌به‌نقطه و هسته در این کشور، فراتر از پیش‌بینی‌ها رشد کرد. افراد صاحب‌نظر این حوزه پیش از انتشار این گزارش از سوی اداره آمار کار اعلام کردند که انتظار دارند تورم نقطه‌به‌نقطه در آمریکا به زیر 3 درصد نزول کند و تورم هسته نیز با افت 0.2واحد درصدی به سطحی معادل 3.7درصد برسد، اما شواهد گویای آن است که هزینه‌ها مطابق با انتظارات آنها کاهشی نشد.

داده‌های تورمی
با مقاومت تورم آمریکا در سطح 3 درصدی برخی از اقتصاددانان نوسانات هزینه در بخش کالا و خدمات را مورد بررسی قرار دادند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که هزینه‌ها در بخش مواد خوراکی از 2.7 به 2.6 درصد، هزینه‌های انرژی از منفی 2 به منفی 4.6درصد، هزینه مسکن از 6.2 به 6 درصد، هزینه وسایل نقلیه از یک به 0.7 درصد و هزینه خدمات از 4.95 به 4.94درصد کاهش یافت. در این میان هزینه‌های صادرات با افت 1.3 درصدی و هزینه واردات در سطوح قبل خود باقی ماند.

یکه‌تازی دلار جهانی
همان‌طور که در گزارش‌های پیشین «دنیای اقتصاد» گفته شد، مادامی که تورم این کشور در ماه ژانویه به زیر 3 درصد سقوط نکند احتمال حفظ بهره سیاستی (در بازه 5.25 تا 5.5 درصدی) به مدت طولانی‌تر از سوی کمیته بازار باز فدرال رزرو دور از انتظار نخواهد بود. از جمله تبعات این رویداد باید به امید شاخص دلار برای یکه‌تازی بیشتر در بازارها اشاره کرد. گفتنی است که شاخص دلار از نرخ بهره بیشتر در بازارها برای تقویت جایگاه خود حمایت کرده که این امر در نهایت به تضعیف دارایی‌های محبوب از جمله طلا منجر خواهد شد.

سقوط طلا به زیر 2000
در بحبوحه واکنش مثبت شاخص دلار به گزارش تورمی آمریکا، طلای جهانی که بر خلاف روند این شاخص حرکت می‌کند برای لحظاتی پس از انتشار این گزارش به زیر کانال 2000 دلاری سقوط کرد. در راستای این موضوع برخی از تحلیلگران بیان کردند که بی‌ثباتی بازارها تا نشست بعدی پاول امری طبیعی خواهد بود؛ زیرا باید منتظر واکنش این مقام سیاسی-اقتصادی به داده‌های تورم بود. هنگامی که پاول از روند تورمی احساس رضایت داشته باشد، سیاست‌های انبساطی از ماه مارس آغاز شده و همان‌طور که او در نشست قبلی خود خاطرنشان کرده بود، نرخ بهره 3 مرتبه در سال 2024 کاهش خواهد یافت.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید