عبور شاخص S&P ۵۰۰ از ۵‌هزار واحد

دنیای‌اقتصاد – محمدامین مکرمی : به‌دنبال تداوم روند صعودی سهام غول‌های تکنولوژی آمریکا و افزایش امید سرمایه‌گذاران به کاهش نرخ بهره در آینده نزدیک (که چشم‌انداز سودسازی شرکت‌ها را تقویت می‌کند)، شاخص معیار وال‌‌‌‌‌استریت هفته گذشته از مرز روانی مهم ۵‌هزار واحد عبور کرد.

آبانک
آیا بورس آمریکا حبابی شده‌است؟
عبور شاخص S&P ۵۰۰ از ۵‌هزار واحد
شماره روزنامه:
۵۹۴۶
تاریخ چاپ:
۱۴۰۲/۱۱/۲۳
شماره خبر:
۴۰۴۵۰۸۷
گروه: بورس
دنیای‌اقتصاد – محمدامین مکرمی : به‌دنبال تداوم روند صعودی سهام غول‌های تکنولوژی آمریکا و افزایش امید سرمایه‌گذاران به کاهش نرخ بهره در آینده نزدیک (که چشم‌انداز سودسازی شرکت‌ها را تقویت می‌کند)، شاخص معیار وال‌‌‌‌‌استریت هفته گذشته از مرز روانی مهم ۵‌هزار واحد عبور کرد.
عبور شاخص S&P 500 از 5‌هزار  واحد 
براساس گزارش تحلیلی بلومبرگ، بازار سهام آمریکا توانست با رسیدن به یک اوج جدید، پنجمین هفته صعودی متوالی خود را پشت‌سر بگذارد. ارتفاع شاخص S&P ۵۰۰ از کف خود در مارس۲۰۲۰ در بحبوحه بحران همه‌‌‌‌‌گیری کرونا تاکنون بیش از دو‌برابر شده‌است. این صعود چشمگیر به پشتوانه امید سرمایه‌گذاران به «فرود نرم» اقتصاد آمریکا (به‌معنای مهار تورم بدون کاهش قابل‌توجه فعالیت‌های اقتصادی) و همچنین خوش‌بینی‌‌‌‌‌ها در مورد توسعه فناوری‌های هوش‌مصنوعی و تاثیر مثبت آن بر درآمد شرکت‌های تکنولوژی رخ ‌داده‌است. رشد روز جمعه وال‌‌‌‌‌استریت؛ در واقع ناشی از رشد تاثیرگذارترین گروه بازار یعنی گروه تکنولوژی بود، به‌طوری که نماگر نزدک۱۰۰ یک‌درصد بالا رفت. به گفته یک کارشناس بازار، شاخص S&P ۵۰۰ بهترین دماسنج اعتماد به‌قدرت سودسازی شرکت‌های آمریکایی و قدرت اقتصاد ایالات‌متحده محسوب می‌شود. جهت‌گیری شاخص S&P ۵۰۰ نشان می‌دهد که آیا اقتصاد و وضعیت درآمدی شرکت‌ها رو به بهبود است یا رو به تضعیف. گزارش‌های اخیر در مورد شاخص‌کلیدی قیمت مصرف‌کننده، پیشرفت فدرال‌رزرو در مهار تورم در آخر سال‌۲۰۲۳ را تایید کرد و باعث شد که سرمایه‌گذاران نفس راحتی بکشند. پس از انتشار داده‌های تورمی، قیمت اوراق خزانه آمریکا افزایش یافت، اما قیمت‌ها به‌سرعت تعدیل شد و افت موقت بازده این اوراق ‌‌‌‌‌ (که درجهت عکس قیمت حرکت می‌کند) جبران شد. این اتفاق بعد از آن رخ‌داد که برخی از مقامات فدرال‌رزرو تاکید کردند؛ بانک‌مرکزی آمریکا بر تحقق نرخ هدف تورمی متمرکز بوده و فوریتی برای کاهش نرخ بهره احساس نمی‌کند، با این حال تحلیلگر ارشد یک شرکت مدیریت ثروت معتقد است که شرایط اقتصادی کنونی روند مثبت وال‌‌‌‌‌استریت را حمایت می‌کند. بازار اعتقاد به اینکه فدرال‌رزرو ناجی آن خواهد بود را کنار گذاشته و به این باور رسیده‌است که با توجه به حمایت اقتصاد کلان از بازار، اساسا نیازی به‌وجود ناجی نیست.

ایستگاه بعدی
اکنون که شاخص معیار بورس آمریکا، از مرز کلیدی ۵‌هزار عبور کرده‌است، سوال این است که ایستگاه بعدی این نماگر کجا خواهد بود؟  عملکرد گذشته وال‌‌‌‌‌استریت نشان می‌دهد که هرگاه نماگر S&P ۵۰۰ به نقاط عطف مهمی رسیده، روند مثبت بازار ادامه یافته‌است. در ۹‌مرتبه قبلی که این شاخص سطح مهمی را فتح کرده، بازده میانگین ۱۲ماهه پس از آن بیش ۱۰‌درصد بوده‌است.به گفته یک کارشناس بازار، وقتی شاخص بالای یک سطح مهم بسته می‌شود، وال‌‌‌‌‌استریت در کانون توجه رسانه‌‌‌‌‌ها قرار می‌گیرد و همین امر هراس سرمایه‌گذاران از جاماندن از روند صعودی بازار را تقویت می‌کند. علاوه‌بر تقویت اعتماد به بازار، اعداد رند مانند ۵‌هزار اغلب سطوح روانی حمایتی یا مقاومتی برای بازار ایجاد می‌کنند.  این کارشناس می‌افزاید: «اگر بازار بالای این سطح به رشد معنادار خود ادامه دهد، حتما شرایط تغییر می‌کند‌ و اگر شاخص در عبور از این سطح ناکام ‌ماند، یک سطح مقاومتی کلیدی برای شاخص ایجاد می‌شود.»  کنی پولکاری از شرکت مدیریت سرمایه «اسلیت استون» معتقد است ۵‌هزار واحد سطح مهمی بوده‌است.

سطح  ۵‌هزار واحدی، یک‌ سطح جدید است و بنابراین می‌تواند هیجان بیشتری (در بین سرمایه‌گذاران) به‌وجود آورد. این کارشناس انتظار دارد که هیجان ناشی از گذشتن شاخص از این سطح تا مدتی ادامه پیدا کند. عامل دیگری که منجر به تداوم روند قدرتمند بازار از آغاز سال‌ شده‌است، چشم‌‌‌‌‌انداز خوب سودسازی شرکت‌ها است. انتشار گزارش‌های درآمدی شرکت‌ها نشان می‌دهد که اغلب آنها بسیار بهتر از انتظارات عمل کرده‌‌‌‌‌اند. این موضوع باعث شده‌است که تحلیلگران برآورد اولیه خود درباره درآمد شرکت‌ها را اصلاح کنند، به‌طوری که وال‌‌‌‌‌استریت اکنون انتظار دارد درآمد شرکت‌های حاضر در شاخص S&P ۵۰۰ در فصل چهارم سال‌۲۰۲۳ نسبت به همین دوره در سال‌پیش از آن، ۶.۵‌درصد افزایش‌یافته باشد.به‌‌‌‌‌‌رغم تمام این خوش‌بینی‌‌‌‌‌ها، برخی تحلیلگران هشدار می‌دهند که ممکن است رشد بازار هیجانی شده‌باشد. این گروه یادآوری می‌کنند که اندیکاتورهای تکنیکالی نشان‌می‌دهند شاخص S&P ۵۰۰ در وضعیت «اشباع خرید» معامله می‌شود. تحلیلگر یک شرکت سرمایه‌گذاری می‌گوید: «ما محتاط هستیم، چراکه شاهد کاهش نسبت سهم‌‌‌‌‌های صعودی به نزولی، واگرایی در مومنتوم بازار و شرایط اشباع خرید در سهم‌‌‌‌‌های لیدر هستیم.» به گفته کارشناس شرکت کار‌‌گزاری «اینتراکتیو» درحالی‌که نسبت قیمت به درآمد شرکت‌های بورسی آمریکا به ۲۱ رسیده‌است، بحث میان سرمایه‌گذاران خوشبین و بدبین در مورد احتمال تداوم رالی صعودی کنونی بازار بالا گرفته‌است. «آیا در حال ورود به عصر نسبت‌های ارزش‌گذاری بالاتر به دلیل بهبود بهره‌وری، افزایش مشارکت سهامداران خرد و چرخش جریان پول از شرق به غرب هستیم؟ یا این وضعیت یک جنون حبابی است که اشک سرمایه‌گذارانی که بی‌‌‌‌‌پروا معامله می‌کنند را درخواهد آورد؟» این کارشناس می‌افزاید: «تنها گذشت زمان پاسخ درست را مشخص خواهد کرد.»


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید