از سکه افتادن دارایی‏‏‌های طلایی بورسی

دنیای اقتصاد- راضیه احقاقی : دارایی‌‌‌های مبتنی بر طلا ظرف سومین هفته از بهمن‌ماه با افت قیمت مواجه شدند. عقبگرد نرخ ارز، فروکش انتظارات تورمی و بازده منفی طلای جهانی از مهم‌‌‌ترین عواملی بود که بر این افت نرخ موثر بود. در این میان عرضه مستمر شمش طلا در مرکز مبادله نیز تاثیر محدودی بر روند کاهشی بازار گذاشت. با این حال خریداران شمش طلا از مرکز مبادله متقاضیان خاص هستند، بنابراین تاثیر این عرضه بر روند عمومی بازار نسبتا محدود است.
از سکه افتادن دارایی‏‏‌های طلایی بورسی 
سکه بورسی در آخرین روز کاری معاملاتی هفته اخیر تا کف کانال قیمتی ۳۲میلیون و ۵۴۸هزار تومان عقب نشست. به این ترتیب بازده سکه بورسی در بازه هفتگی منفی ۲.۵درصد شد. عقبگرد نرخ ارز در بازار آزاد ظرف سومین هفته از بهمن‌ماه با توجه به کاهش احتمال افزایش تنش‌های منطقه‌ای باعث شد تا در وهله اول جریان نوسان نرخ ارز در بازار آزاد معکوس شود و همزمان با آنکه دلار در بازار آزاد رو به تنزل گذاشت، سکه نیز کانال قیمتی ۳۳میلیون تومان را از دست داد. در این شرایط حراج شمش طلا در بازار مبادله از سوی بانک مرکزی نیز از عقبگرد قیمت‌‌‌ها حمایت کرد. در عین حال برخی فعالان بازار بخشی از عقبگرد نرخ دارایی‌‌‌های طلایی بورسی را به تعطیلات روزهای نوزدهم، بیستم و بیست‌و‌‌‌دوم بهمن‌ماه مربوط می‌‌‌دانند و معتقدند این تعطیلات به کاهش حضور بخشی از معامله‌‌‌گران در بازار انجامیده و از افت قیمت‌‌‌ها حمایت کرده است.

سکه بورسی و بازار ‌هم‌قیمت شدند
ظرف روز کاری پایانی رینگ مالی بورس کالا  در هفته گذشته، یعنی چهارشنبه هجدهم بهمن‌ماه، میانگین نرخ فروش سکه بورسی و قیمت معاملات سکه در بازار فیزیکی به یکدیگر نزدیک شد. به شکل بنیادی ارزش هر گواهی سکه برابر یک‌صدم نرخ فروش سکه در بازار فیزیکی است، اما فرآیند عرضه و تقاضا در بازار مالی بورس‌کالا می‌‌‌تواند بهای سکه بورسی را بالاتر یا پایین‌‌‌تر از ارزش بنیادی قرار دهد. در این شرایط هم‌قیمت شدن سکه بورسی و سکه در بازار فیزیکی به مفهوم تطبیق انتظارات قیمتی معامله‌‌‌گران دو بازار است. عقبگرد نرخ ارز در بازار آزاد ظرف سومین هفته از بهمن‌ماه باعث شد تا از نرخ دارایی‌‌‌های طلایی در بازار داخل کاسته شود، اما فعالان این بازار، ترجیح می‌‌‌دهند به‌آهستگی در مسیر افت نرخ قدم بردارند. همچنان احتمال افزایش تنش ژئوپلیتیک در منطقه خاورمیانه بالاست و این موضوع می‌‌‌تواند تقاضا را برای دارایی‌‌‌های طلایی بورسی افزایش دهد.

تاثیر حراج شمش طلا بر مهار قیمت
تقریبا یک‌ماه از آغاز حراج شمش طلا در بازار مبادله می‌‌‌گذرد و در این مدت 6مرتبه شمش طلا در این بازار عرضه شده است. آخرین دور حراج شمش طلا در روز سه‌‌‌شنبه هفدهم بهمن‌ماه بود که در این روز 34کیلوگرم شمش طلا در این بازار معامله شد. این در حالی بود که در این روز ۴۶قطعه شمش طلای استاندارد یک‌کیلوگرمی در بازار عرضه شده بود.   شمش‌های طلای استاندارد، در حراج حضوری این روز با میانگین قیمت ۳میلیارد و ۴۹۱میلیون تومان معامله شدند. مرحله بعدی عرضه (هفتمین مرحله عرضه شمش طلا) در روز سه‌‌‌شنبه 24بهمن‌ماه در تالار معاملات طلای مرکز مبادله ایران برگزار می شود.  براساس آخرین شیوه‌نامه بانک مرکزی، متقاضیان شمش طلا در مرکز مبادله  شامل فروشندگان عمده شمش طلای دارای پروانه کسب مجاز و معتبر؛ تولیدکنندگان و سازندگان فعال مصنوعات طلای دارای پروانه کسب مجاز و معتبر؛ خرده‌فروشان طلای آب‌شده دارای پروانه کسب مجاز و معتبر و همچنین بانک عامل با تایید بانک‌مرکزی جمهوری اسلامی ایران هستند.

افزایش عرضه شمش طلا در شرایطی که افزایش انتظارات تورمی باعث سوق دادن سرمایه‌‌‌های سرگردان به بازار دارایی‌‌‌های امن نظیر طلا شده است طبیعتا مانعی در مسیر صعود این دارایی است. با این حال ذکر این نکته ضروری است که حراج شمش طلا از طریق مرکز مبادله با توجه به محدودیت‌‌‌های اعلامی برای متقاضیان نمی‌‌‌تواند پاسخگوی کل نیاز بازار باشد. درواقع اگرچه عرضه شمش طلا از طریق حراج در مرکز مبادله، بخشی از عطش تقاضا در رینگ دارایی‌‌‌های طلایی داخلی را برطرف کرده است؛ اما این بازار پتانسیلی برای جذب سرمایه‌‌‌های سرگردان و کوچک مردم ندارد. در این شرایط همچنان معاملات گواهی سپرده شمش طلای بورسی بهترین گزینه رسمی و قابل رصد برای جذب نقدینگی سرگردان عموم مردم تلقی می‌‌‌شود.

سیگنال جهانی کاهشی شد
با توجه به افزایش نوسان ارزی در بازار داخل ظرف هفته‌‌‌های اخیر از اثرگذاری سیگنال طلای جهانی بر معاملات رینگ داخلی کاسته شده است. با این حال همچنان نوسان قیمت طلا در بازار جهانی، یکی از پارامترهای بنیادی جهت‌‌‌دهنده به معاملات این دارایی در رینگ داخلی است. طلا ظرف روز جمعه نهم فوریه در معاملات آتی کامکس آمریکا با نرخ 2هزار و 32دلار به ازای هر اونس معامله شد. به این ترتیب بازده این دارایی در بازه هفتگی افت 0.3درصدی را به ثبت رساند. تقویت شاخص دلار آمریکا و بالا ماندن بازدهی اوراق خزانه‌‌‌داری ایالات‌متحده از تضعیف طلا در بازار جهانی ظرف روزهای گذشته حمایت کرده است. روز 27دسامبر 2023 طلا در معاملات آتی کامکس آمریکا از مرز 2هزار و 70دلار به ازای هر اونس عبور کرد و به این ترتیب رکورد تاریخی بهای این فلز گرانبها جابه‌جا شد.

به این ترتیب در شرایط کنونی طلا 1.9درصد ارزان‌‌‌تر از رکورد تاریخی خود معامله می‌‌‌شود. با وجود این، فروش طلا در کانال قیمتی 2هزار دلاری به مفهوم تقویت ارزش این دارایی نسبت به بازه بلندمدت است.  داده‌‌‌های اشتغال ایالات‌متحده آمریکا برای ماه ژانویه 2024 بهتر از انتظار اعلام شد و این موضوع باعث شد تا بخشی از فعالان بازارهای مالی و کالایی دنیا امید خود به کاهش نرخ بهره از ماه مه امسال را از دست بدهند. این پیش‌‌‌بینی در شرایطی که به تقویت شاخص دلار انجامید، از ارزش طلا در رینگ جهانی کاست. عقب‌‌‌نشینی طلا در رینگ جهانی، سیگنالی منفی برای این دارایی در بازار داخل به همراه داشت. با این حال همچنان سیگنال ارزی در رینگ داخلی موثرتر از سیگنال جهانی است. 


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید