زنگ خطر طلای جهانی به صدا درآمد

دنیای اقتصاد : اونس طلای جهانی در دومین روز از هفته معاملاتی جدید مطابق با برآورد تحلیلگران همچنان در محدوده قرمز در نوسان و در ساعت ۱۵ به وقت تهران با قیمتی معادل ۲۰۲۲ دلار در حال معامله بود. این درحالی است که این دارایی درخشان هفته گذشته را با قیمت ۲۰۳۹ دلار به پایان رساند.

 دلیل کاهشی شدن اونس طلا را باید ناشی از گزارش‌های اقتصادی اخیر آمریکا و احتمال حفظ نرخ بهره در سطح 5.25 تا 5.5 درصدی دانست. کارشناسان پیش از بازگشایی بازارها در روز گذشته معتقد بودند که بازار کار با رشد چشمگیر خود بازار طلا را قربانی خواهد کرد. همچنین آنها بیان کردند که این روند تا جایی ادامه می‌یابد که یا تورم در ژانویه 2024 به مسیر صعودی هدایت شود یا در سطوح سابق خود باقی بماند.

گزارش تورمی؛ ناجی بازار طلا
داده‌های تورمی آمریکا در 13 فوریه می‌تواند با روند صعودی یا حفظ سطوح سابق خود اثرات داده‌های شغلی آمریکا را که در روزهای اخیر منتشر شد، خنثی کند. اما چرا بازارها به داده‌های شغلی آمریکا واکنش نشان دادند؟ در پاسخ به این سوال باید به چند نکته مهم اشاره کرد. در وهله اول باید گفت که نخستین بانک مرکزی که سیاست‌های پولی را آغاز کند در ماه‌های اولیه اعمال این سیاست با رکودهای پیش آمده دست و پنجه نرم خواهد کرد. از سوی دیگر فدرال رزرو هنوز به هدف تورمی خود دست نیافته و تمایل بیشتری به حفظ بهره در سطوح سابق خود دارد. شاخص دلار در واکنش به ترجیحات جرمی پاول در هفته معاملاتی جدید شیب مثبت به خود گرفت و توانست حمایت کانال 104 واحدی را به دست آورد. همان‌طور که در‌ سازو‌کار اقتصادی مشاهده می‌شود با افزایش شاخص دلار طلای جهانی عقب‌نشینی کرده و به مسیر نزولی هدایت خواهد شد. کارشناسان با استناد به مطالب فوق تاکید کردند که مسیر پر فراز و نشیب طلای جهانی در کوتاه‌مدت بوده و چشم‌انداز بلندمدت این دارایی همچنان صعودی است. آنها به سرمایه‌گذاران و معامله‌گران اعلام کردند که انتشار گزارش تورمی روند قیمتی بازارهای جهانی را دستخوش تغییر خواهد کرد. دلیل این امر چیست؟ در پاسخ به این سوال تحلیلگران بیان کردند که تورم این کشور در ماه پایانی 2023، معادل 3.4 درصد گزارش شده که نسبت به ماه پیشین خود 0.3 واحد درصد رشد داشته است. مادامی که تورم در نخستین ماه 2024 بر سطوح سابق خود باقی بماند یا بر اثر افزایش هزینه‌های انرژی شیب صعودی به خود گیرد، احتمال کناره‌گیری کمیته فدرال رزرو از آغاز سیاست‌های انبساطی دور از انتظار نخواهد بود. این در حالی است که اگر تورم بر خلاف این روند حرکت کند، جرمی پاول رغبت بیشتری به تغییر جهت سیاست‌های پولی در ماه‌های آتی نشان می‌دهد. طبق جدول انتشار داده‌های اقتصادی آمریکا در 2024، تورم ژانویه در 13 فوریه منتشر خواهد شد که بررسی‌ها نشان می‌دهد که تا زمان انتشار گزارش تورمی، بازارها در حالت بی‌ثباتی قرار گرفته و نمی‌توان روند قیمتی آنها را مبنای رشد یا افول بازارهای جهانی قرار داد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید