تداوم شتاب تایرسازان؟

دنیای اقتصاد -علی قاسمی : صنعت تایر، به‌عنوان یکی از صنایعی که روزهای بسیار سختی را در ابتدای سال گذراند، اکنون گزارش‏‏‌های خوبی را در ۹ماهه منتشر کرده است. طی زمستان، دوباره ترمز رشد شرکت‏‏‌های این صنعت کشیده شد؛ اما به نظر می‌رسد عملکرد شرکت‌ها در قیمت دیده شده و احتمالا گزارش‏‏‌های فصلی این صنعت انتظارات را برآورده کرده است و در سال‏‏‌ مالی جاری نیز عملکرد سالانه خوبی در انتظار آنها خواهد بود. صورت‌های مالی فصلی تایرسازان، حکایت از آن دارد که احتمالا افزایش نرخ‌های تابستان و پاییز صنعت، ناجی تایرسازان شد. در گزارشی با عنوان «افزایش اصطکاک تایرسازان» که در صفحه کدال روزنامه «دنیای‌اقتصاد» منتشر شد، به این موضوع اشاره شد که کاهش و ثبات نرخ مواد اولیه می‏‏‌تواند پتانسیل خوبی برای رشد این صنعت فراهم آورد. همچنین در گزارش مذکور به این موضوع اشاره شد که افزایش نرخ فروش محصولات شرکت‌های این صنعت سبب خواهد شد تا سودهای خوبی نصیب صنعت تایر شود.

بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که بالاخره انعطاف‌‌‌پذیری دولت در خصوص نرخ فروش شرکت‌های تایرساز، موجب رشد سودآوری و ثبت رکوردهای جدید در صورت‌های مالی نمادهای تایرساز شد. نکته قابل‌توجه آن است که متاسفانه با افزایش سودآوری شرکت‌های تایرساز، صنعت تایر به فراموشی سپرده می‌شود و دوباره وارد چرخه کاهش سودآوری خواهد شد. به نظر می‌رسد اگر مانند هر سال، دوباره روندهای نادرست گذشته در خصوص شرکت‌های تایرساز موجب شود تا جلوی رشد صنعت گرفته شود، سناریوی خوش‌بینانه می‌‌‌تواند آزادسازی نرخ فروش شرکت‌ها باشد. اگر این سناریو تقویت شود، احتمالا بازار سال آینده نیز نسبت به این موضوع، واکنش نشان خواهد داد.

گزارش‌‌‌های فصلی فراتر از انتظارات
مروری بر گزارش‌‌‌های فصلی شرکت‌های تایرساز حکایت از آن دارد که این شرکت‌ها احتمالا به واسطه اخبار مربوط به افزایش نرخ فروش، تولیدات خود را طی تابستان و پاییز افزایش داده‌‌‌اند. این درحالی است که از ابتدای سال، شرایط برای شرکت‌ها چندان مناسب نبود و روند تولید تایر نیز نسبت به سال‌های گذشته متوقف شده بود. اما روند سودآوری شرکت‌ها در 9ماهه سال نشان می‌دهد که نماد «پکرمان»، به‌عنوان بزرگ‌ترین نماد گروه، ‌هزار و 465میلیارد تومان سود خالص را به ثبت رسانده است. این درحالی است که سود خالص شرکت، حدود 570درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است. رشد‌‌‌های این‌چنینی در صورت‌های مالی این صنعت مربوط به نمادهای بزرگ نیست و نمادهای کوچک‌تر نیز شرایط خوبی دارند. بیشترین رشد سودآوری طی 9ماه اخیر نسبت به مدت مشابه سال قبل، به نماد «پیزد» اختصاص داشته است. رشد سودآوری این نماد، حدود 2هزار و 180درصد عنوان شده است. همچنین نماد «پکرمان»، موفق شد رشد 570درصدی سود خالص را در این مدت تجربه کند. این درحالی است که «پتایر» و «پدرخش» نیز موفق شدند دوبرابر سال قبل سود خالص به ثبت برسانند. مروری بر صورت‌های مالی پاییز صنعت که از تفاوت صورت‌های مالی 9ماهه و 6ماهه حاصل می‌شود، حاکی از آن است که عمده رشد سودآوری طی 9ماه اخیر به دلیل افزایش ارتفاع سودآوری طی پاییز سال‌جاری بوده است، به طوری که عمده شرکت‌های تایرساز، بدون توجه به عملکرد دوفصل ابتدایی، رشد سودآوری بالایی را در پاییز تجربه کرده‌‌‌اند. نماد «پارتا» با وجود آنکه رشد 15برابری سود را در پاییز تجربه کرده، همچنان در 9ماه نسبت به سایر نمادها عملکرد ضعیفی داشته است. این درحالی است که در پاییز سال‌جاری سود «پاسا» و «پکرمان» نسبت به تابستان بیش از 100درصد افزایش یافته است. نماد «پیزد» نیز با رشد 44درصدی سود پاییز گرمی را تجربه کرده است. افزایش نرخ‌های بالا در فصل پاییز این مهم را برای صنعت فراهم آورده است که سود پاییز نسبت به پاییز گذشته، رشد بیش از دوبرابری را تجربه کند. حاشیه سود 9ماهه نسبت به 9ماهه سال قبل، رشد خوبی را تجربه کرده است. حاشیه سود خالص «پیزد»، از یک‌درصد به 15درصد در سال‌جاری رسید. حاشیه سود خالص «پکرمان» هم از 4درصد به 21درصد رسید. سود «پتایر» نیز از 5درصد به 16افزایش یافته است. امیدواریم روند رو به رشد حاشیه سود در صنعت حفظ شود. اما به نظر می‌‌‌رسد، همواره حاشیه سود صنایع در شرایط رشد متوقف شود. سود دلاری شرکت‌ها نسبت به مدت مشابه قبل، رشد خوبی را تجربه کرده، به طوری که حداقل سود دلاری صنعت تایرساز، 39درصد بهبود یافته است. شاید بتوان کاهش امیدها به بهبود این صنعت را در رشد سودآوری دلاری جست‌وجو کرد. حاشیه سود صنعت تایر که در بهار سال‌جاری منفی به ثبت رسیده بود، اکنون به بیش از 20درصد رسیده است. مطابق با سال‌های گذشته، بازار همواره نسبت به زیان این صنعت برخلاف سایر صنایع واکنش نشان داده است. این صنعت، در زمان زیان‌‌‌سازی با استقبال همراه می‌شود. روند رو به رشد قیمت سهام شرکت‌های این صنعت نیز همزمان با انتشار صورت‌های مالی رقم خورده است.

رخنه سرما در تایرسازان
صنعت لاستیک و پلاستیک، طی دی‌ماه درآمد 2هزار و 800میلیارد تومانی را ثبت کرده که این میزان درآمد نسبت به دی‌ماه گذشته، 51درصد بهبود یافته است. با این حال درآمد دی‌ماه نسبت به آذرماه، 11درصد کاهش یافته است. درآمد صنعت همچنان نسبت به میانگین ماهانه بالاتر است. اما طی 10ماه اخیر رشد 47درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده است. با شروع فصل زمستان، گویا سرما در جان صنعت رخنه کرده و ترمز رشد کشیده است. اگر سیاستگذار به این نتیجه برسد که صنعت باید از قیمت دستوری خارج شود، روزهای خوبی پیش‌روی تایرسازان خواهد بود.

حمایت شاخص قیمت تایرسازان
مروری بر نمودار شاخص صنعت لاستیک و پلاستیک نشان می‌دهد که احتمالا این صنعت به لحاظ تکنیکال در حال نزدیک شدن به خط روند بلندمدت یک‌سال و نیم خود است. به احتمال بسیار زیاد نمادهای صنعت نسبت به این خط واکنش قیمتی نشان خواهند داد. این سناریو در حالی تقویت می‌شود که ثبات رویه در سیاستگذاری قیمتی صنعت تداوم یابد. شاخص قیمت لاستیک و پلاستیک در حالی در نیمه آذر از سقف 99 عبور کرده است که احتمال دارد نسبت به حمایت استاتیک نیز واکنش خوبی نشان دهد.

آینده تایرسازان
یکی از مفروضات اصلی در صنعت تایر نرخ دلار است. نرخ دلار، اکنون در صنعت لاستیک و پلاستیک، به بهای تمام‌شده این صنعت خط می‌دهد. از سوی دیگر انتظار می‌رود نحوه برخورد نهادهای نظارت بر قیمت نیز بهبود یابد تا این صنعت بتواند روی پای خود بایستد. به نظر می‌رسد با توجه به ثبات نسبی قیمت‌های مواد اولیه در این صنعت، پتانسیل حفظ شرایط وجود دارد. قیمت کائوچوی طبیعی با توجه به افت قیمت نفت و سایر قیمت‌های جهانی روند کاهشی داشته و قیمت دوده نیز متناسب با تورم رشد خواهد کرد. بنابراین در صورتی که نرخ دلار به طور معقولانه حفظ شود، باید حاشیه سود در شرایط باثباتی باقی بماند؛ در غیر‌این‌صورت، دوباره سقوط سودآوری صنعت برای سرمایه‌گذاران تکرار خواهد شد. با این سناریو «پکویر»، 161تومان سود را به ازای هر سهم، خواهد ساخت که نسبت به 1402، حدود 53درصد رشد را تجربه خواهد کرد. شاید بتوان یکی از پرسود‌‌‌ترین شرکت‌های صنعت را «پکویر» معرفی کرد. نسبت قیمت به سود آینده‌نگر نیز در این شرکت، 4.9واحد است که نسبت به سایرین در وضعیت بهتری قرار دارد. پس از آن، «پاسا» و «پکرمان»، شرایط بهتری دارند. به نظر می‌رسد در بدترین حالت، «پکرمان»، سود 832تومانی برای هر سهم خود سود بسازد که 27درصد بالاتر از سال گذشته است. در بهترین حالت نیز رشد سودآوری شرکت، 46درصد است. در حال حاضر نمی‌‌‌توان برای این صنعت چشم‌‌‌انداز روشنی نسبت به شرایطی که در سال‌جاری داشته است، متصور شد. اما اگر سیاست انعطاف‌پذیرتری نسبت به این صنعت لحاظ شود، اعداد سودآوری بالاتر از رقم‌‌‌های فعلی خواهد بود.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید